- Prawo ustrojowe
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 2(28)/2017, dodano 14 listopada 2017.
,,Dobra zmiana” w prokuraturze
[hidepost]
Podsumowanie
Jak się wydaje, opisanymi w artykule metodami udaje się doprowadzić do prezentowania przez wielu prokuratorów postaw konformistycznych, do chęci przystosowania się, niestawiania oporu, milczenia, niewychylania się i przeczekania ze względu na konieczność posiadania źródła utrzymania dla siebie i rodziny, nierzadko chęci przypodobania się kierownictwu, uzyskania lub utrzymania wyższego wynagrodzenia, nagrody, wcześniejszego awansu nie zawsze idącego w parze z wiedzą i kompetencjami. Postawy te kształtują się także dlatego, że widać jak bezpardonowo traktowani są ci niepokorni i to nie tylko prokuratorzy w czynnej służbie, ale i prokuratorzy w stanie spoczynku.
Zmiana zasad kierowania prokuraturą według deklaracji miała na celu podniesienie prestiżu instytucji i poprawę wizerunku medialnego.
Aktualnie prokurator, de facto dobrze wykształcony prawnik, pokonujący tak samo długą i trudną drogę do zawodu, jak w przypadku pozostałych zawodów prawniczych, przy zmarginalizowaniu jego funkcji oskarżycielskiej i roli, jaką powinien pełnić w wymiarze sprawiedliwości został sprowadzony do roli upolitycznionego śledczego, który ma zagwarantować bezpieczeństwo wewnętrzne Polakom.
To powoduje, że nierzadko spotyka się z ostracyzmem ze strony przedstawicieli innych zawodów prawniczych i nie jest już postrzegany jako strażnik praworządności. Na straży niezależności prokuratora nie stoi żaden organ. Utworzenie w miejsce Krajowej Rady Prokuratury – Krajowej Rady Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym7, której skład osobowy na pierwszą 2-letnią kadencję został ustalony w całości osobiście przez Prokuratora Generalnego jest organem niezdolnym do podjęcia kwestii naruszania niezależności prokuratorów.
Analiza uchwał KRP wskazuje, że zajmuje się ona głównie wyborem swoich przedstawicieli do różnych gremiów i bez umocowania ustawowego prowadzi prace nad projektem zbioru zasad etyki zawodowej prokuratorów.
Prośba Stowarzyszenia Prokuratorów Lex super omnia o umożliwienie konsultacji tego projektu spotkała się z odmową, uzasadnioną tym, że skład KRP stanowi reprezentację wszystkich środowisk, jako organ samorządności prokuratorskiej. Nikt nie pochodzi z wyboru przez środowisko.
W przedstawionej wyżej sytuacji członkowie Lex super omnia mogą tylko apelować do swoich kolegów prokuratorów, co uczynili, o dochowanie roty ślubowania, wierną służbę Rzeczypospolitej Polskiej i o aktywną, solidarną reakcję na próby łamania niezależności, która stanowi fundament godnego i uczciwego wykonywania zawodowych powinności.
„Good change” in the prosecution service
The article discusses the changes in the prosecution service introduced by the acts of 28 January 2016 which have led to its politicization. The author criticizes the amendments focusing on the position of the Prosecutor General and the instruments used by the management of the prosecutor’s office for the demolition of prosecutors’ independence and making prosecutors obedient and sensitive to the political expectations of the executive authorities.
Key words: prosecution service, Prosecution Service Act, Ministry of Justice, National Prosecution Council, prosecution service HR management, financial privileges, Ministry of Justice’s proposal of changes
* Autorka jest prokuratorem w stanie spoczynku i członkiem Zarządu Stowarzyszenia Prokuratorów Lex Super Omnia. Pełniła funkcję Prokuratora Apelacyjnego w Katowicach w latach: 2007–2016.
1 Dz.U. z 2016 r. poz. 177; dalej jako: PrProk.
2 Dz.U. z 2016 r. poz. 178.
3 Dalej jako: PK.
4 Sondaż SW Research dla „Newsweek’a” http://newsweek.pl/polska/polityka/20-maja-w-katowicach-kongres-prawników-polskiej-F-sprzeciw-wobec-rejonu, artykuły, 409281,1.html
5 Zob. http://pk.gov.pl
6 Zob. Koniec z nietykalnymi, „Nasz Dziennik” Nr 56 z 8.3.2017 r., dostępny na: http://wp.naszdziennik.pl/2017-03-08/264663,koniec-z-nietykalnymi.html?d=1
7 Dalej jako: KRP.
[/hidepost]