• Temat numeru
  • Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 4(30)/2017, dodano 19 kwietnia 2018.

Kilka uwag o „reformowaniu” Krajowej Rady Sądownictwa

dr hab. Piotr Uziębło, prof. UG
(inne teksty tego autora)

[hidepost]

29 Projekt zakłada, że przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy prezesa sądu rejonowego i okręgowego – informację taką sporządza prezes sądu wyższej instancji, a w przypadku prezesa sądu apelacyjnego –wiceprezes sądu apelacyjnego (art. 11a ust. 5 projektu), co ma zapewnić obiektywizm przedstawionych informacji.

30 Por. Opinia KRS z 31.9.2017 r. …, s. 8.

31 W. Zeh, Struktura wewnętrzna i organy Bundestagu [w:] J. Isensee, Parlament Republiki Federalnej Niemiec, pod red. P. Kirchhofa, w tł. B. Banaszaka, Warszawa 1995, s. 118.

32 C.A. Urruty, La justicia electoral en la Republica Oriental de Uruguay, „Justicia Electoral. Revista de Tribunal Federal Electoral”, Nr 1/1992, s. 36.

33 Dodać trzeba, że podobna praktyka obowiązuje i tak przy obecnym stanie prawnym, zob. Opinia KRS z 31.10.2017 r. …, s. 10–11.

34 Dz.U. z 2018 r. poz. 3.

35 Jak słusznie zauważa KRS w swojej opinii dotyczącej proponowanego rozwiązania, powoduje to sytuację, że wraz z kandydatami wybieranymi przez Sejm spośród swojego grona, klub dysponujący większością może obsadzać aż 13 z 25 miejsc w Radzie (z ministrem sprawiedliwości 14), zob. opinia KRS z 6.12.2017 r. w przedmiocie projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw, druk sejmowy Nr 2070, s. 2, dostępny na: http://sejm.gov.pl

36 Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka.

37 Ibidem, s. 2–3.

38 Zob. P. Mijal, Stanowisko OBSiL KRRP dotyczące projektów ustawy o SN oraz ustawy o zmianie ustawy o KRS i niektórych innych ustaw przedłożonych przez Prezydenta RP z 26.9.2017 r., s. 7, dostępne na: http://obsil.pl/wp-content/uploads/2017/11/Stanowisko-OBSiL-z-12.11.2017-r.-do-prezydenckich-projekt%C3%B3w-ustaw-o-KRS-i-SN.pdf

39 Dz.U. z 2016 r. poz. 1167 i 1948; Dz.U. z 2017 r. poz. 935.

40 Zob. art. 27 ustawy z 29.8.1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz.U. z 2016 r. poz. 922.

41 Słuszności tej nie przeczy wskazany wcześniej „wyrok” TK z 22.6.2017 r., który podważył konstytucyjność procedury wyboru sędziów do KRS, zob. przyp. 23.

42 Zob. wyrok TK z 22.6.1999 r., K 5/99, OTK ZU z 1999 r., Nr 5, poz. 100.

43 A. Sulikowski, K. Otręba, op. cit., s. 39.

44 Na taki cel wygaszenia kadencji obecnych sędziów – członków KRS zwraca uwagę Helsińska Fundacja Praw Człowieka, zob. Opinia HFPC do ustaw o Sądzie Najwyższym, druk senacki Nr 685 oraz o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa, druk senacki Nr 686, s. 5, dostępne na: http:// hfhr.pl/WP-content/uploads/2017/12/HFPC-opiniaKRS-SN-Senat.pdf

[/hidepost]