- Prawo ustrojowe
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 1(31)/2018, dodano 12 lipca 2018.
Kompetencja Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej do oceny gwarancji niezawisłości sądów krajowych1
[hidepost]
7 Dz.U. z 2004 r., Nr 90, poz. 864 ze zm.; dalej jako: TFUE.
8 T. jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 23 ze zm.; dalej jako: PrUSP.
9 Dz.U. z 2018 r. poz. 5 ze zm.; dalej jako: SNU.
10 Dz.Urz. UE C 2012, Nr 326, s. 391; dalej jako: KPP.
11 W świetle orzecznictwa TS pojęcie „niezawisłości”, które stanowi integralny element sądzenia, ma dwa aspekty. Pierwszy – zewnętrzny – zakłada ochronę organu przed ingerencją i naciskami zewnętrznymi mogącymi zagrozić niezależności osądu jego członków przy rozpatrywaniu przez nich sporów. Drugi aspekt – wewnętrzny – łączy się z pojęciem „bezstronności” i dotyczy jednakowego dystansu do stron sporu i ich odpowiednich interesów w odniesieniu do jego przedmiotu. Aspekt ten wymaga przestrzegania obiektywizmu oraz braku wszelkiego interesu w rozstrzygnięciu sporu poza ścisłym stosowaniem przepisu prawa. Takie gwarancje niezawisłości i bezstronności zakładają istnienie zasad – w szczególności „zasad statutowych i proceduralnych” – pozwalających wykluczyć, w przekonaniu podmiotów prawa, wszelką uzasadnioną wątpliwość co do niezależności tego organu od czynników zewnętrznych oraz co do neutralności w odniesieniu do sprzecznych ze sobą interesów. Zob. w tym względzie np. wyrok TS z 14.6.2017 r., C-685/15, Online Games Handels GmbH i in. przeciwko Landespolizeidirektion Oberösterreich.
12 Wyrok TS z 28.3.2017 r. w sprawie C-72/15 PJSC Rosneft Oil Company przeciwko Her Majesty’s Treasury i in.
13 Szerzej zob. P. Bogdanowicz, M. Taborowski, Brak niezależności sądów krajowych jako uchybienie zobowiązaniu w rozumieniu art. 258 TFUE (cz. I), „Europejski Przegląd Sądowy” Nr 1/2018, s. 7–8.
14 Wyrok TS z 16.5.2017 r. w sprawie C-682/15 Berlioz Investment Fund S.A. przeciwko Directeur de l’administration des contributions directes.
15 Wyrok TS z 14.6.2017 r. w sprawie C-685/15 Online Games Handels GmbH i in. przeciwko Landespolizeidirektion Oberösterreich.
16 Postanowienie TS z 7.9.2017 r. w sprawie C-177/17 Demarchi Gino S.a.s. i Graziano Garavaldi przeciwko Ministero della Giustizia.
17 Zob. szerzej P. Bogdanowicz, M. Taborowski, Brak niezależności sądów krajowych jako uchybienie zobowiązaniu w rozumieniu art. 258 TFUE (cz. II), „Europejski Przegląd Sądowy” Nr 2/2018, s. 20.
18 Raport dostępny na: https://archiwumosiatynskiego.pl/polska-trybunalem-sprawiedliwosci-zwiazku-ustawa-o-sadach-powszechnych/
19 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z 5.7.2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy, Dz.Urz.UE L 2006 Nr 204, s. 23, Legalis. Zob. również opublikowany w Dz.Urz. UE ostateczny kształt zarzutów przeciwko Polsce https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2018.182.01.0014.01.POL&toc=OJ:C:2018:182:FULL
20 Opinia Rzecznika Generalnego z 18.5.2017 r., dostępna na: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:62016CC0064
21 Opinia Komisji Weneckiej nr 904/2017, dostępna na: http://www.krs.pl
22 Wyrok ETPCz z.23.6.2016 r. w sprawie Baka przeciwko Węgrom, skarga nr 20261/12, dostępna na: https://.echr.coe.int
23 European Commission Recommedation z 20.12.2017 r., dostępna na: https://ec.europa.eu/newsroom/just/document.cfm?action=display&doc_id=49107
24 Dyrektywa 2006/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5.7.2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy. Dz.Urz. UE L 204, s. 23.
25 Wyrok TS z 8.4.2014 r. w sprawie C-288/12 Komisja Europejska przeciwko Węgrom.
[/hidepost]