- Temat numeru
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 2(28)/2017, dodano 14 listopada 2017.
Kongres Prawników Polskich, Katowice 20.5.2017 r.
[hidepost]
Trzy władze: ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza stanowią fundamenty, na których buduje się sprawny wymiar sprawiedliwości. Każda z tych władz odgrywa w tym procesie istotną rolę. Sędziowie potrzebują narzędzi, jakimi są dobre przepisy umożliwiające efektywne przeprowadzenie procesu i wydanie sprawiedliwego rozstrzygnięcia. Istnienie takich narzędzi jest również w niewątpliwym interesie stron postępowania i reprezentujących je pełnomocników. Sędziowie nie są władzą polityczną, nie jest dla nich istotne, która partia sprawuje aktualnie rządy. Pełnią swoją służbę w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej, w interesie obywateli, którzy powierzają im swoje problemy. Paradoksalnie pozostałe dwie władze, mimo że pochodzą z wyborów, na co dzień mają mniejszą styczność ze sprawami swoich wyborców. Skoro zatem stanowią prawo, a jednocześnie nie biorą udziału w procesie jego stosowania, konsultacja z przedstawicielami trzeciej władzy może dostarczyć cennych informacji na temat możliwych skutków proponowanych rozwiązań. Sędziowie na pewno nie będą sabotowali inicjatyw ustawodawczych, które służą rzeczywistemu usprawnieniu wymiaru sprawiedliwości, ponadto chcieliby w takich pracach aktywnie uczestniczyć – dla dobra i w interesie obywateli, których sprawy rozstrzygają.
Kongres Prawników mógł być zaczątkiem budowania platformy współpracy między poszczególnymi władzami, przy aktywnym udziale przedstawicieli zawodów prawniczych. Tak się niestety nie stało. Zapowiadane pseudo-reformy polegające głównie na czystkach kadrowych nie wskazują na to, by brak zaufania pozostałych dwóch władz do sędziów miał przerodzić się w wolę współdziałania przy usprawnianiu wymiaru sprawiedliwości. Mimo to żywię nadzieję, że wyniki prac Kongresu Prawników Polskich i prac zespołów programowych powołanych wskutek tego Kongresu znajdą kiedyś odzwierciedlenie w konkretnych przepisach prawa. Dla obywateli i w ich interesie.
* Autorka jest Sędzią Sądu Rejonowego Gdańsk-Południe.
1 P 8/2000, OTK Nr 6/2000, poz. 189.
2 Dz.U. Nr 78, poz. 483.
3 Dostępna na: https://www.isip.sejm.gov.pl
4 Zob. sprawy: Półtorak C-452/16 PPU; Kovalkovas C-477/16 PPU.
5 European Networks of Councils for the Judiciary; dalej jako: ENCJ.
6 General Council of the Judiciary; dalej jako: CGPJ.
7 ACA – Europe.
8 Mechanizmy kontroli i równowagi.
[/hidepost]