- Ważne pytania
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 4(30)/2017, dodano 19 kwietnia 2018.
Niezależność sądów i niezawisłość sędziów powinny być dla wszystkich oczywiste
Wywiad z adw. Jackiem Trelą Prezesem Naczelnej Rady Adwokackiej
[hidepost]
E.B., T.Z.: Adwokaci angażują się w życie polityczne, m.in. zasiadają w ławach poselskich. Sędziowie, co do zasady, powinni być apolityczni. Czy wolno im zabierać głos w dyskursie publicznym, który bywa zabarwiony politycznie, szczególnie gdy chodzi o wymiar sprawiedliwości? Z drugiej strony, są sędziowie wprost zaangażowani w działalność Ministerstwa Sprawiedliwości. Gdzie, z punktu widzenia prawa do sądu zapisanego w art. 45 Konstytucji RP, przebiega granica zaangażowania sędziów?
J.T.: Warto podkreślić, że adwokat, który rozpoczyna karierę polityczną, jako poseł czy senator, jednocześnie zawiesza swoją działalność zawodową, przestaje prowadzić praktykę adwokacką.
To pytanie pokazuje, jak trudna jest sytuacja sędziów w czasach, gdy zagrożona jest niezależność sądów i niezawisłość sędziów. Zagrożenia te pochodzą ze strony świata polityki, szalenie trudno bronić tej niezawisłości i uniknąć przy tym oskarżeń o zaangażowanie polityczne. A to dyskredytuje wysiłki, jakie podejmowane są w obronie wolnego sądownictwa. Jeśli jednak sędziowie decydują się na publiczne wystąpienia, muszą ograniczać się do wyjaśniania, edukowania społeczeństwa co do skutków wprowadzenia nowych zapisów prawa. Tu dostrzegam cienką granicę, której przekroczyć sędziemu nie wolno.
E.B., T.Z.: W wystąpieniu otwierającym Kongres Prawników Polskich w Katowicach stwierdził Pan, że sędziowie, adwokaci i radcowie prawni, są w stanie gotowości do wspólnego działania na rzecz reformowania polskiego wymiaru sprawiedliwości. Czy ta gotowość przyniosła już jakieś efekty? W szczególności, czy zaczęła działać Społeczna Komisja Kodyfikacyjna?
J.T.: Pierwsze spotkanie Społecznej Komisji Kodyfikacyjnej odbyło się 13.12.2017 r. Ustalone zostały wtedy: harmonogram i priorytety prac. Drugie spotkanie miało miejsce 26.1.2018 r. i prowadziliśmy na nim merytoryczną dyskusję nad dwoma projektami ustaw, które w realny sposób mogłyby się przyczynić do usprawnienia pracy sądów. Każdy z projektów ma na celu dobro obywateli.
1 Sędzia Sądu Okręgowego w Warszawie.
2 Sędzia Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Śródmieścia.
[/hidepost]