• Temat numeru
  • Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 4(14)/2013, dodano 13 marca 2014.

O niezależność władzy sądowniczej?

dr Katarzyna Gajda-Roszczynialska
(inne teksty tego autora)

[hidepost=1]
W tym wypadku nie chodzi bowiem tylko o umożliwienie dokonania stosownych ewentualnych zmian i przygotowań, ale stabilność i jawność procesu stanowienia prawa, tak aby nie zaskakiwać adresatów ostatecznie przyjętym rozwiązaniem. W takim aspekcie nie można przyjąć, że standardy demokratycznego państwa prawa zostały zachowane. Na koniec przypomnieć należy, że sam Trybunał Konstytucyjny w pewnym sensie w podobnej sytuacji w wyroku z 3.10.2001 r.10, powołując się na w zasadzie retroaktywne wejście w życie i działanie ustawy ustanawiającej regulacje istotne dla wolności obywatelskich, uznał, że przepis o wejściu w życie ustawy
z 6.7.2001 r. o usługach detektywistycznych11 jest niezgodny z art. 2 i art. 42 ust. 1 zd. 1 Konstytucji RP, wskazując, że nawet 14-dniowy termin wejścia w życie UsłDetekU nie jest terminem optymalnym, ale dopuszczalnym w danej sytuacji. Zestawiając te dwa rozstrzygnięcia, trudno w takiej sytuacji oprzeć się refleksji, że zagadnienie dotyczące ingerencji w wysokość wynagrodzeń sędziowskich, jako jedynych regulowanych konstytucyjnie i stanowiących gwarancję niezawisłości sędziowskiej i niezależności sądów, w takim kontekście nie jest wartością, która nie zasługuje nawet na 14-dniowe ­vacatio legis i nie powinno być niejako „tajnie” wprowadzane.

2. Zasada rzetelnej legislacji

W odniesieniu do trzeciej ze wskazywanych kwestii, tj. niekonstytucyjności art. 2 w zw. z art. 219 ust. 1 i 2 oraz art. 221 Konstytucji, w ocenie wnioskodawcy, zostały naruszone standardy przyzwoitej legislacji. Nie dotrzymano bowiem zasad i trybu opracowania projektu budżetu państwa oraz wymagań, którym powinien odpowiadać projekt ustawy budżetowej, a także zasad i trybu wykonywania ustawy budżetowej z ustawy z 27.8.2009 r. o finansach publicznych12, a w szczególności art. 86 FinPublU. Nie zostały także spełnione merytoryczne przesłanki uchwalenia kwestionowanych przepisów, ponieważ przepisy ustanawiają obowiązki związane
z konstruowaniem budżetu państwa w sytuacji, gdy relacja państwowego długu publicznego do PKB osiągnie określoną wartość. Wnioskodawca odrzucił tezę,
że sędziowie są zwykłymi pracownikami sfery budżetowej
. Niemniej jednak wskazał, że nawet przy przyjęciu takiego założenia, „zamrożenie” wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej jest dopuszczalne w sytuacji, gdy wartość relacji kwoty długu publicznego do PKB przekracza 55% (dalej: II próg ostrożnościowy). Jednak nawet wtedy ograniczenie to nie powinno objąć wynagrodzeń sędziowskich.

Sama możliwość „zamrożenia” wzrostu wynagrodzeń została unormowana w art. 86 ust. 1 pkt 2 lit. a tiret drugie FinPublU, zgodnie z którym Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej, w którym nie przewiduje się wzrostu wynagrodzeń pracowników państwowej sfery budżetowej, w tym pracowników jednostek, o których mowa w art. 139 ust. 2 FinPublU, a zatem również pracowników Sądu Najwyższego i sądownictwa powszechnego. Przepis limituje więc swobodę ustawodawcy w zakresie „zamrażania” wynagrodzeń, bo koniecznym warunkiem jest przekroczenie II progu ostrożnościowego. Miarodajne jest w tym względzie obwieszczenie Ministra Finansów z 23.5.2011 r.
w sprawie ogłoszenia kwot, o których mowa w art. 38 ustawy o finansach publicznych13. Skoro zaś podana w nim relacja kwoty długu publicznego do PKB wyniosła 52,8%, to nie zostały spełnione przesłanki „zamrożenia” wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej w 2012 r. Podkreślono, że w oparciu o wykładnię systemową oraz historyczną ingerencja w wynagrodzenia sędziów nie byłaby dopuszczalna nawet w razie przekroczenia II progu ostrożnościowego, bo określenie normatywnej treści wyrażenia „wzrost wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej” wymaga uwzględnienia ustawy z 23.12.1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw14. Ostatnia nowelizacja przepisów o wynagrodzeniach oznaczała, zdaniem wnioskodawcy, wyłączenie sędziów z zakresu stosowania WynU, ponieważ mechanizm ustalania ich wynagrodzeń został „oderwany” od kwoty bazowej. Tym samym, w odniesieniu do sędziów instytucja „wzrostu wynagrodzenia”, w rozumieniu art. 86 ust. 1 pkt 2 lit. a tiret drugie FinPublU, w ogóle nie ma zastosowania.

[/hidepost]