- Prawo karne
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 2(20)/2015, dodano 29 sierpnia 2015.
O pojęciu „wymiar sprawiedliwości” w kontekście umorzenia postępowania przygotowawczego na wniosek pokrzywdzonego (art. 59a KK)
[hidepost]
W ramach pierwszego z nich, przyjmuje się jednolitą definicję wymiaru sprawiedliwości, określaną mianem podmiotowej (formalnej), wedle której pod pojęciem tym należy rozumieć działalność sądów7. Drugi z tych nurtów wypełniają koncepcje definicyjne, nazywane przedmiotowymi (materialnymi), dla których znamienne jest identyfikowanie treści tego pojęcia z cechami działalności, jaką stanowi wymiar sprawiedliwości, w oderwaniu od podmiotu, który ją uosabia8. W ramach trzeciego nurtu, lansującego definicję przedmiotowo-podmiotową, dochodzi w istocie do połączenia składników charakterystycznych dla zarysowanych wcześniej nurtów i sformułowania definicji wymiaru sprawiedliwości wskazującej zespół cech działalności, którą można określić tym mianem oraz cech podmiotu, którego jest ona udziałem9.
1) Podmiotowa definicja wymiaru sprawiedliwości
Ustosunkowując się do przedstawionych koncepcji definicyjnych, w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na dwie zasadnicze okoliczności, ujawniające mankamenty podmiotowej definicji wymiaru sprawiedliwości. Pierwsza z nich wiąże się ze zilustrowanym już wyżej sposobem ujęcia zasady sądowego wymiaru sprawiedliwości w polskim i niemieckim porządku konstytucyjnym. Na tym tle można zauważyć, że afirmacja podmiotowej definicji wymiaru sprawiedliwości prowadziłaby w istocie do degradacji norm prawnych wyrażających wskazaną zasadę do roli czystej tautologii10, czemu musiałoby towarzyszyć wykluczenie możliwości uznania ich za normy kompetencyjne sądownictwa, na mocy których wymienione w art. 175 Konstytucji RP i art. 92 GG sądy zostają upoważnione do sprawowania wymiaru sprawiedliwości, na rzecz sprowadzenia znaczenia powołanych przepisów do swoistej dyspozycji dotyczącej struktury sądownictwa. Nie mniej ważna jest druga okoliczność, wskazująca na dewaluację znaczenia norm zamieszczonych w powołanych przepisach rangi konstytucyjnej, wyłaniająca się na tle spostrzeżenia, że uznanie, iż treścią pojęcia „wymiar sprawiedliwości” jest działalność sądów oznaczałoby w istocie, że wspomniane przepisy nie są normami w ścisłym znaczeniu, „lecz jedynie quasi-definicją ustawową, precyzującą w pewnym kierunku zakres pojęcia wymiaru sprawiedliwości”11 i pozostawiającą jego wypełnienie ustawodawcy zwykłemu, do którego należałoby w konsekwencji bliższe określenie działalności sądów, która stanowiłaby przedmiotowy element znaczeniowy terminu „wymiar sprawiedliwości”12. Zaakceptowanie unaocznionych konsekwencji płynących z przyjęcia podmiotowej definicji wymiaru sprawiedliwości byłoby niemożliwością. Dlatego, pomijając w tym miejscu inne, mniej znaczące argumenty, przemawiające przeciwko tej koncepcji definicyjnej, należy stanowczo odrzucić pomysł definiowania pojęcia wymiaru sprawiedliwości jako działalności sądów.
2) Przedmiotowo-podmiotowa definicja wymiaru sprawiedliwości
Zestawiając ze sobą dwie pozostałe koncepcje definicyjne można bez trudu zauważyć, że w ramach definicji przedmiotowo-podmiotowej następuje sui generis doprecyzowanie definicji przedmiotowej poprzez określenie (ustalenie cech) podmiotu sprawującego wymiar sprawiedliwości. To rozszerzenie treści drugiej ze wskazanych definicji w stosunku do pierwszej skłania do zastanowienia się, czy przedmiotem wyjaśnienia udzielanego w ich drodze jest w rzeczy samej ten sam termin?
Do udzielenia odpowiedzi przeczącej na postawione pytanie skłania spostrzeżenie, że w przypadku definicji przedmiotowo-podmiotowej dochodzi w istocie nie tyle do ustalenia treści pojęcia wymiaru sprawiedliwości, lecz wyznaczenia zespołu cech współoznaczających termin „sądowy wymiar sprawiedliwości”13.
[/hidepost]