• Prawo ustrojowe
  • Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 1(31)/2018, dodano 12 lipca 2018.

Odpowiedź SSP „Iustitia” na „Białą Księgę w sprawie reform wymiaru sprawiedliwości” – Dlaczego Polska potrzebuje reformy sądownictwa?

[hidepost]

* Autorka jest Sędzią Sądu Apelacyjnego w Łodzi.

* Autor jest specjalistą w zakresie teorii i filozofii prawa; profesor zwyczajny WPiA Uniwersytetu Gdańskiego.

1 Dalej jako BK. Numery podawane przy skrócie BK oznaczają rozdziały tego dokumentu.

2 Centrum Badania Opinii Społecznej. 2017. Społeczne oceny wymiaru sprawiedliwości. Komunikat z badań Nr 31/2017; http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2017/K_031_17.PDF

3 Zob. https://data.worldjusticeproject.org/#/groups/POL

4 Zob. https://barometrprawa.pl/wp-content/uploads/2018/02/barometr _prawa_2018.pdf

5 Zob. https://public.tableau.com/views/Budget2010-2012 2014/GDP Budget?:embed=y&:display_count=yes&:toolbar=no&:showVizHome=no

6 Zob. https://m.newsweek.pl/plus/peryskop/sondaz-polacy-sprzeciwiaja-sie-upolitycznieniusadow,artykuly,421269,1,z.html

7 Zob. https://www.rp.pl/Polityka/170139767-Sondaz-Rzeczpospolitej-Kto-powinien-wybierac-czlonkow-KrajowejRady-Sadownictwa.html

8 European Networks of Councils for the Judiciary. 2016; Independence and Accountability of the Judiciary and of the Prosecution. ENCJ Report 2014–2015.

9 Zob. https://ec.europa.eu/newsroom/document.cfm?doc_id=43918

10 Zob. https://public.tableau.com/shared/364DJG7ZT?:display_count= yes&:showVizHome=no

11 Zob. https://www.coe.int/T/dghl/cooperation/cepej/evaluation/2016/publication/REV1/2016_1%20-%20CEPEJ%20Study%2023%20-%20General%20report%20-%20FR.pdf

12 Zob. https://www.poderjudicial.es/cgpj/es/Temas/Estadistica-Judicial/

13 European judical systems. Efficiency and quality of justice. CEPEJ Studies No.23

14 Violations by Article and by State 1959-2016 – https://echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=reports&c=#n1347956700110_ pointer.

15 Por. wyrok ETPC z 2.9.2010 r. w sprawie Rumpf przeciwko Niemcom, skarga Nr 46344/06.

16 Por. wyrok ETPC z 21.12.2010 r. w sprawie Athanasiou i inni przeciwko Grecji, skarga Nr 50973/08; wyrok ETPC z 3.4.2012 r. w sprawie Michelioudakis przeciwko Grecji, skarga Nr 54447/10; wyrok ETPC z 30.10.2012 r. w sprawie Glykantzi przeciwko Grecji, skarga Nr 40150/09.

17 Por. wyrok ETPC z 10.5.2011 r. w sprawie Dimitrov i Hamanov przeciwko Bułgarii, skarga Nr 48059/06 i 2708/09; wyrok ETPC z 10.5.2011 r. w sprawie Finger przeciwko Bułgarii, skarga Nr 37346/05.

18 Por. wyrok ETPC z 20.3.2012 r. w sprawie Ümmühan Kaplan przeciwko Turcji, skarga Nr 24240/07.

19 Por. wyrok ETPC z 16.7.2015 r. w sprawie Gazsó przeciwko Węgrom, skarga Nr 48322/12.

20 Skargi Nr 72287/10, 13927/11 i 46187/11.

21 Dz.U. z 2016 r. poz. 2103.

22 European judicial systems. Efficiency and quality of justice. CEPEJ STUDIES No. 23, s. 95–97.

23 European judicial systems. Efficiency and quality of justice. CEPEJ STUDIES No. 23, s. 90, 95–96.

24 Dane CEPEJ za 2014 r. – https://public.tableau.com/shared/364 DJG7ZT?:display_count=yes&:showVizHome=no.

25 A. Siemaszko, B. Gruszczyńska, M. Marczewski, P. Ostaszewski, A. Więcek-Durańska, Sądownictwo. Polska na tle pozostałych krajów Unii Europejskiej, Warszawa 2016, s. 16 (oparte na danych CEPEJ za 2014 r.).

26 Zob. https://www.iustitia.pl/informacje/1538-ujawniamy-517-nieobsadzonych-etatow-sedziowskich-w-polsce

27 Stan na 31.12.2016 r. Por. Informacja o działalności Sądu Najwyższego w 2016 r., Warszawa 2017, s. 12.

28 Podstawowa informacja o działalności sądów powszechnych – I półrocze 2017 r. na tle poprzednich okresów statystycznych, Warszawa 2017, s. 7 i 19.

[/hidepost]