- Prawo ustrojowe
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 1(15)/2014, dodano 8 maja 2014.
Porozmawiajmy o strategii
[hidepost=1]
SUMMARY
Let’s talk about strategy
The article analyses the strategy for modernization of the justice space in Poland in 2014–2020 presented by the Ministry of Justice. The author constructively criticizes the ministerial document stressing that the situation of the system of justice is quite different from that of business upon which the strategy has been modelled.
The articles also suggests other ways to define the entities, restrict the number of strategic directions, or a different manner of strategy implementation.
* Autor jest sędzią VI Zamiejscowego Wydziału Cywilnego w Wysokiem Mazowieckiem Sądu Rejonowego w Zambrowie.
1 Departament Strategii i Deregulacji został utworzony z dniem 1.3.2012 r., na mocy zarządzenia nr 14 Prezesa Rady Ministrów z 28.2.2012 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Sprawiedliwości (M.P. poz. 106). Z wnioskiem o nadanie statutu Ministerstwu wystąpił do Prezesa Rady Ministrów Minister Sprawiedliwości Jarosław Gowin, który również określił zakres zadań tego m.in. departamentu w zarządzeniu Ministra Sprawiedliwości z 29.2.2012 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości (Dz.Urz. Min. Sprawiedl. poz. 25).
2 Dokument jest dostępny na: www.ms.gov.pl/pl/dzialalnosc/strategia/
3 A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, księga Zaścianek; Sędzia tak przedstawia plan batalii: ,,Szabel nam nie zabraknie, szlachta na koń wsiędzie, ja z synowcem na czele – i jakoś to będzie”,
Warszawa 1982, s. 177.
4 Budowie strategii przyświecały cztery cele, z których jeden to usytuowanie obywatela w centrum przestrzeni sprawiedliwości, Strategia modernizacji…, op. cit., pkt 3, s. 1.
5 Na ten problem zwraca uwagę Krajowa Rada Sądownictwa w pkt. 1 swojego stanowiska z 19.7.2013 r., w sprawie budowania strategii dla wymiaru sprawiedliwości,
„Kwartalnik Krajowej Rady Sądownictwa” Nr 4 (21)/2013, s. 59.
6 K. Obłój, Strategia organizacji, Warszawa 2007, s. 397.
7 W. Sadurski, Teoria sprawiedliwości. Podstawowe zagadnienia, Warszawa 1988, s. 46 i n.
8 E. Michalski, Marketing. Podręcznik akademicki, Warszawa 2004, s. 370 i n.
9 M.S. Knowles, E.F. Holton III, R.A. Swanson, Edukacja dorosłych, Warszawa 2009, s. 42 i n.
10 Zob. szerzej K. Kozłowski, Czy jest alternatywa dla sędziowskiego samorządu, Kwartalnik SSP ,,Iustitia” Nr 1/2011, s. 3 i n.d
11 Zob. definicja pojęcia ,,kierunki strategiczne” w wykazie stosowanych definicji i pojęć zarządczych w strategii.
12 Strategia modernizacji…, op. cit., pkt 45, s. 14.
13 Ibidem, pkt 68, s. 23.
14 Ibidem, s. 17, opis w okienku ,,Community Court”.
15 ,,Wiele lat temu H. Simson stwierdził, że cele organizacyjne należy traktować jako wiązkę ograniczeń, a to które z nich uznamy w danym czasie za najważniejsze jest decyzją arbitralną.
Czy będziemy optymalizować przychody, zyski, koszty, przepływy finansowe czy wartość rynkową spółki jest kwestią decyzji zarządu, ale optymalizować możemy stan jednej tylko zmiennej
i ona staje podstawowym celem” – K. Obłój, op. cit., s. 428–429.
16 Wyłonienie nowego doręczyciela w 2014 r. spowodowało niewątpliwe oszczędności finansowe, ale optymalizacja kosztów spowodowała zarazem nieznane wcześniej problemy dla innych kierunków funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości, zwłaszcza dla sprawności postępowania.
[/hidepost]