• Prawo ustrojowe
  • Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 1(19)/2015, dodano 29 maja 2015.

Prawo, jako targowisko opinii? Jednolitość orzecznictwa czy jego zróżnicowanie?

Przykłady kreowania treści przepisu prawa za pomocą sędziowskiej wykładni

Wiesława Kuberska, dr Paweł Sydor
(inne teksty tego autora)

[hidepost]

Przepis ten normuje zasady dotyczące orzekania kary łącznej, w tym w ramach wyroku łącznego23. Stosownie do treści art. 572 KPK, sąd umarza postępowanie w przedmiocie wydania wyroku łącznego w sytuacji braku podstaw do jego wydania. W orzecznictwie sądowym w zakresie wykładni przesłanek ujemnych wydania wyroku łącznego, powstała rozbieżność co do tego, czy w sytuacji, gdy wydanie wyroku łącznego prowadziłoby do pogorszenia sytuacji prawnej skazanego, wskutek np. rozwiązania poszczególnych węz­łów kar łącznych orzeczonych w wyrokach „jednostkowych” i wymierzenia nowej kary łącznej, jest dopuszczalne jego wydanie czy też nie. I tak:

1) w wyroku z 16.8.2012 r.24 Sąd Apelacyjny w Krakowie wskazał, że „wymiar kary łącznej nie powinien pogarszać sytuacji skazanego względem stanu sprzed orzeczenia tej kary. Wyrok łączny, a w szczególności orzekana w nim kara łączna, jest rozwiązaniem tworzonym dla ukształtowania bieżącego położenia skazanego. Trudno uznać za słuszny wyrok łączny, stanowiący niejako podsumowanie działalności przestępczej skazanego, z mocy którego ma on ponosić karę surowszą od tej, która została mu wymierzona w wyrokach jednostkowych, gdyby karę orzeczoną w tych wyrokach odbywał w kolejności”;

2) z kolei Sąd Apelacyjny w Rzeszowie w wyroku z 16.7.2013 r.25 podkreślił, że „w niektórych wypadkach, uwzględnienie okoliczności, które nie mogły być wcześniej przedmiotem oceny sądu (liczba popełnionych przestępstw, ich rodzaj i łączące je relacje przedmiotowo-podmiotowe) prowadzić może – w wyniku stosowania dyrektyw prewencji szczególnej i ogólnej – do potrzeby orzeczenia w wyroku łącznym kary łącznej surowszej od tej, jaka wynikałaby z sumy wymierzonych uprzednio kar, wyliczonej z pominięciem kar jednostkowych objętych karą (karami) łączną”.

Prawo cywilne

W judykaturze szeroko pojętego prawa cywilnego przykładami kreacji treści przepisu prawa za pomocą sędziowskiej wykładni prawa bez dogmatycznej zmiany treści przepisu są: pojęcie „orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie”, odpowiedzialność Skarbu Państwa na podstawie art. 417 KC oraz status spółki cywilnej regulowanej przepisami KC.

1. Pojęcie „orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie”

- Zgodnie z przepisami Konstytucji RP:„Każda ze stron ma prawo do zaskarżenia orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji. Wyjątki od tej zasady oraz tryb zaskarżania określa ustawa” (art. 78 Konstytucji);
- „Postępowanie sądowe jest co najmniej dwuinstancyjne. Ustrój i właściwość sądów oraz postępowanie przed sądami określają ustawy” (art. 176 Konstytucji);
- „Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy, niezależny, bezstronny i niezawisły sąd” (art. 45 Konstytucji).
Przepisy te stały się przedmiotem odmiennych interpretacji Trybunału Konstytucyjnego, które doprowadziły w konsekwencji do bardzo poważnych zmian w polskiej procedurze cywilnej.

a) Pierwsze stanowisko

W wyroku z 3.7.2002 r.26 TK stwierdził, że z powołanych przepisów wynika postulat skierowany do ustawodawcy, takiego ukształtowania procedury, aby w miarę możliwości przewidziane w niej było prawo wniesienia środka zaskarżenia. Wskazano także, że o ile art. 176 ust. 1 Konstytucji określa jedynie liczbę instancji w postępowaniu sądowym, to przewidujący wyjątki art. 78 Konstytucji, posługując się pojęciem prawa do zaskarżenia, nakazuje uwzględnienie w przepisach o postępowaniu sądowym merytorycznego sensu tego prawa. W wyroku z 12.3.2002 r.27 Trybunał podniósł, że norma art. 176 ust. 1 Konstytucji chroni stronę przed pozbawieniem jej możliwości rozpatrzenia sprawy przez sąd II instancji zarówno przez mechanizmy działające bezpośrednio, tj. przez wyłączenie możliwości wniesienia apelacji, jak i pośrednio – przez ustanowienie takich warunków formalnych wniesienia apelacji, które czynność tę czyniłyby nadmiernie utrudnioną. W uzasadnieniu orzeczenia z 14.11.2006 r.28 TK stwierdził, że ograniczenie prawa opartego na art. 78 Konstytucji dotyczy także regulacji z art. 176 ust. 1 Konstytucji, odnoszącej się zresztą tylko do postępowania sądowego. Podobne stanowisko Trybunał zajął także w innych orzeczeniach, takich jak wyroki: z 8.12.1998 r.29, z 11.7.2005 r.30 oraz z 13.1.2004 r.31

Wszystkie te orzeczenia były wyrazem jednolicie przyjmowanej przez TK wykładni stosunku zachodzącego pomiędzy przepisami art. 78 i art. 176 ust. 1 Konstytucji, opartej na dokonaniu wyraźnego podziału: na czynności związane ze sprawowaniem przez sądy funkcji wymiaru sprawiedliwości, które polegają na ostatecznym rozstrzyganiu sporów prawnych lub orzekaniu o zasadności zarzutu stawianego w postępowaniu cywilnym, oraz na inne czynności32. Zasada co najmniej dwuinstancyjnego postępowania sądowego musi być zachowana, jeżeli dochodzi do wydania orzeczenia w ramach sprawowania przez sąd funkcji wymiaru sprawiedliwości33. Zasada ta nie odnosi się do rozstrzygnięć wpadkowych, dotyczących zagadnień, które będzie można poddać kontroli instancyjnej w dalszym toku postępowania34. Stanowisko to spotkało się z aprobatą piśmiennictwa35. Trybunał jednoznacznie przy tym uznawał, że orzeczenie sądu II instancji, nawet oparte na ustaleniach odmiennych od ustaleń sądu I instancji, nie staje się z tego powodu orzeczeniem pierwszoinstancyjnym, od którego powinien przysługiwać środek odwoławczy36.

[/hidepost]