- Prawo karne
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 1(11)/2013, dodano 11 kwietnia 2013.
Rola Eurojust i Europejskiej Sieci Sądowej (EJN) we współpracy sądowej w sprawach karnych
[hidepost=1]
Rola Eurojust we współpracy sądowej w sprawach karnych
1) Działalność Eurojustu w Unii Europejskiej i w Polsce
Eurojust jest formalnie organem Unii Europejskiej, który posiada odrębną osobowość prawną. Został ustanowiony decyzją Rady 2002/187/WSiSW z 28.2.2002 r. ustanawiającą Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością6, w kształcie zmienionym decyzją Rady 2009/426/WSiSW z 16.12.2008 r.w sprawie wzmocnienia Eurojust i w sprawie zmiany decyzji 2002/187/WSiSW ustanawiającej Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością7.
Eurojust tworzą przedstawiciele krajowi. Każde z państw członkowskich deleguje jednego przedstawiciela krajowego; obecnie jest ich więc 278. Przedstawicielem krajowym Polski w Eurojust może być prokurator powszechnej jednostki organizacyjnej prokuratury, który jest wyznaczany przez Prokuratora Generalnego po zasięgnięciu opinii Ministra Sprawiedliwości. Oficjalną siedzibą Eurojust jest Haga.
Celem działania Eurojust jest, najogólniej rzecz ujmując, umacnianie i ułatwianie współpracy organów państw członkowskich UE w ściganiu najpoważniejszej przestępczości transgranicznej (ergo dotyczącej co najmniej 2 państw członkowskich), a zwłaszcza przestępczości zorganizowanej. Zakres przedmiotowy działania Eurojust ma więc charakter ograniczony i akcentuje szczególną rolę tego organu, który ma zajmować się sprawami o stricte priorytetowym charakterze. Kompetencje Eurojust obejmują bowiem przestępstwa, w których do działania uprawniony jest Europol9, a więc np. terroryzm, handel narkotykami, pranie brudnych pieniędzy, nielegalny handel substancjami nuklearnymi i radioaktywnymi, handel ludźmi, korupcję, oszustwa finansowe, cyberprzestępczość i inne poważne przestępstwa o wymiarze transgranicznym.
Istotnym aspektem działalności Eurojust jest koordynacja pracy krajowych organów wymiaru sprawiedliwości na każdym etapie postępowania karnego (choć w realiach polskich dotyczy to przede wszystkim postępowania przygotowawczego, aczkolwiek również koordynacja postępowań sądowych nie jest wykluczona10). Rola koordynacyjna Eurojustsprowadza się zwłaszcza do organizacji spotkań koordynacyjnych, które pozwalają na efektywną wymianę informacji i rozwiązywanie trudności praktycznych, na jakie napotykają organy prowadzące postępowanie karne. Częstokroć spotkania koordynacyjne prowadzą do zawierania porozumień o powołaniu wspólnych zespołów śledczych (tzw. JIT – Joint Investigation Team)11.
[/hidepost]