• Bez togi
  • Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 4(10)/2012, dodano 17 lutego 2013.

Secretario judicial – status referendarza sądowego w Hiszpanii

Aleksandra Rożnowska
(inne teksty tego autora)

[hidepost=1]

2) Kontrola pozaprocesowych czynności secretario judicial

Z uwagi na szerokie spektrum działalności referendarza sądowego co do pozostałych jego decyzji, podejmowanych poza procesem w sprawach z zakresu administracji sądowej, dla kontroli czynności referendarza przewidziano odrębne środki zaskarżenia, które mają charakter administracyjny.

Przede wszystkim można wskazać na odwołanie od decyzji odmawiającej udostępnienia informacji znajdującej się w archiwach, aktach czy rejestrach lub jej poświadczenia (recurso gubernativo de revision), rozpatrywane przez sędziego lub prezesa, składane w bardzo krótkim, bo trzydniowym terminie od doręczenia decyzji. Referendarz po wpłynięciu odwołania może się do niego przychylić45.

Część z kolei decyzji secretario podejmowanych w ramach podległości służbowej, przykładowo zarządzania pracownikami służby wymiaru sprawiedliwości, podlega ogólnemu reżimowi odwołań administracyjnych i zaskarżalnych jest w ramach odwołania (recurso de alzada), rozpoznawanego przez bezpośredniego przełożonego w ramach Korpusu Referendarzy Sądowych (secretario coordinador provincial). Szersze omówienie tych środków wykraczałoby jednak poza ramy niniejszego opracowania.

Podsumowanie

W konkluzji, stwierdzić trzeba, że wachlarz kompetencji przyznanych secretario judicial, w porównaniu do polskiego modelu referendarza sądowego, jest bardziej rozbudowany, a rola, jaką odgrywa w wymiarze sprawiedliwości, jest dużo bardziej złożona. Jest to organ o eklektycznych funkcjach, zarówno z zakresu administracji sądowej, jak i jurysdykcyjnych. Niewątpliwie obszar jego kompetencji w postępowaniu cywilnym oraz status i autorytet związany z występowaniem w roli samodzielnego organu sprawiają, że należy go zakwalifikować do grupy referendarzy sądowych. Bliskość współpracy z sędzią w ramach toczącego się procesu przybliża jednak w pewnym stopniu secretario judicial do roli asystenta sędziego, z drugiej strony zarządzanie Biurem sądowym zbliża go zarówno do roli sekretarza sądowego, jak i dyrektora sądu. Wydaje się jednak, że właśnie bliski charakter współpracy pomiędzy sędzią a secretario judicial w obszarze zarządzania, organizacji procesu i sprawowania wspólnej pieczy nad sprawnym jego biegiem, w połączeniu z możliwością podejmowania samodzielnych decyzji merytorycznych, może znacząco przyspieszyć i usprawnić postępowanie sądowe.

SUMMARY

The article is dedicated to the institution of a Spanish clerk of the court – secretario judicial. Both the status and the outline of the main responsibilities of the court clerk have been presented, distinguishing three areas of activity – maintaining the records of a court, duties in the area of juridical public faith as well as the management and organization of a trial. The authoress focused on the competences of a clerk of the court in civil proceedings, discussing their duties in enforcement, non-litigious and arbitration cases.

In the final section of the article the system of appealing from the decisions of a secretario judicial has been presented, distinguishing two types of appeals – recurso de revisión and recurso de reposición.

[/hidepost]