• Temat numeru
  • Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 2(20)/2015, dodano 29 sierpnia 2015.

Właściwość rzeczowa sądu okręgowego w sprawach z zakresu prawa autorskiego – uwagi de lege lata i de lege ferenda

prof. dr hab. Karol Weitz
(inne teksty tego autora)

[hidepost]

W okresie powojennym14 treść art. 13 § 2 pkt 3 KPC30 na skutek zmian, w tym dotyczących numeracji, wynikających z art. 1 pkt 4 ustawy z 20.7.1950 r. o zmianie przepisów postępowania w sprawach cywilnych15, znalazła się w art. 11 pkt 2) nie doznając zmian merytorycznych16, uzyskując z czasem oznaczenie jako art. 11 pkt 317. Omawianej kategorii spraw nie dotknęła idea ustanowienia jednolitego sądu I instancji prowadząca do stopniowego ograniczania właściwości ­ówczesnych sądów wojewódzkich na rzecz ówczesnych sądów powiatowych18, jak również zastąpienie przedwojennej reguły właściwości sądów wyższego rzędu (okręgowych) poza sprawami przekazanymi sądom niższego rzędu (grodzkim)19 odwrotną regułą właściwości sądów niższego rzędu (powiatowych) z zastrzeżeniem tych spraw, które przekazano wyraźnie sądom wyższego rzędu (wojewódzkim)20. Niczego w tym zakresie nie zmieniło również nowe ustawodawstwo prawnoautorskie, gdyż ustawa z 10.7.1952 r. o prawie autorskim21 nie zawierała żadnych unormowań dotyczących właściwości sądów w sprawach wynikłych na tle jej przepisów.

Obowiązujący Kodeks postępowania cywilnego w art. 17 pkt 2 dla określenia zakresu spraw na tle prawa autorskiego przekazanych do właściwości sądów wojewódzkich, a potem okręgowych, posłużył się pojęciem spraw „o ochronę praw autorskich”. Zdaniem nauki22, tego rodzaju zmiana językowa w art. 17 pkt 2 KPC w stosunku do art. 13 § 2 pkt 3 KPC30 i art. 11 pkt 3 KPC30 w brzmieniu nadanym ZmKPC50 nie stanowiła zmiany merytorycznej. Zmian w treści art. 17 pkt 2 KPC w rozpatrywanym zakresie nie przyniosła obowiązująca ustawa z 4.2.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych23. W przepisie art. 103 PrAut94 znalazła się jednak regulacja, według której – w jej pierwotnym brzmieniu – „spory o prawa do artystycznych wykonań, prawa do fonogramów, wideogramów oraz nadań radiowych lub telewizyjnych” należały do właściwości sądów wojewódzkich. Po nadaniu art. 103 PrAut94 nowego brzmienia24 przewiduje on obecnie, że „spory dotyczące praw pokrewnych należą do sądów okręgowych”. Ostatnią zmianą normatywną w rozpatrywanym tu zakresie było wyraźne wskazanie w art. 17 pkt 2 KPC, że sądy okręgowe są właściwe w sprawach „o ochronę praw autorskich i pokrewnych”25.

Orzecznictwo i doktryna

Dyskusja w kwestii granic właściwości rzeczowej sądów okręgowych w sprawach na tle prawa autorskiego zaczęła się w okresie międzywojennym pod rządami art. 74 ­PrAut26 i art. 13 § 2 pkt 3 KPC30. Kontynuowano ją także po uchyleniu art. 74 PrAut26. Wykształciły się w tym zakresie dwa zapatrywania. Zgodnie z pierwszym, art. 13 § 2 pkt 3 KPC30 („sprawy ze stosunków, dotyczących ochrony prawa autorskiego”) ujmował węziej zakres właściwości sądów okręgowych niż art. 74 PrAut26 (spory cywilne, „których przedmiotem są roszczenia, oparte na tej ustawie”). O ile bowiem pierwszy z tych przepisów w istocie miał się odnosić się tylko do „skarg z powodu naruszenia praw autorskich” (art. 59–61 PrAut26) i „skarg z powodu naruszenia praw osobistych” (art. 62–64 PrAut26)26, o tyle drugi z nich miał rozciągać właściwość sądów okręgowych również na roszczenia z umów regulowanych PrAut26 (umowy o nakład, innych umów o rozpowszechnianie utworów i umowy agencyjnej), w tym przykładowo na sprawy o roszczenie nakładcy przeciw autorowi o wydanie utworu lub autora przeciwko nakładcy o zapłatę wynagrodzenia27. Takie rozumowanie prowadziło do tego, że ostatnio wymienione sprawy należałoby traktować – po uchyleniu art. 74 PrAut26 – jako nieobjęte zakresem właściwości sądów okręgowych bez względu na wartość przedmiotu sporu i mogące przynależeć do tej właściwości wyłącznie w razie osiągnięcia odpowiedniej wysokości tej wartości (art. 10 pkt 1 KPC30)28.

Stosownie do drugiego, odmiennego zapatrywania, art. 13 § 2 pkt 3 KPC30 należało interpretować w taki sposób, że przekazywał on do właściwości sądów okręgowych wszystkie sprawy o roszczenia wynikające z prawa autorskiego, a więc wyznaczał granice właściwości tych sądów w analogiczny sposób jak art. 74 PrAut26. W rezultacie już na podstawie art. 13 § 2 pkt 3 KPC sądy okręgowe były właściwe, bez względu na wartość przedmiotu sporu, nie tylko w sprawach obejmujących skargi określone w art. 59–64 PrAut26, ale również wszelkich sprawach opartych na prawie autorskim, tj. PrAut26, w tym przykładowo w sprawach z powództwa autora przeciw nakładcy o zapłatę wynagrodzenia29. Innymi słowy, przepis art. 13 § 2 pkt 3 KPC30 miał obejmować wszystkie spory, wytoczone na podstawie PrAut26, a nie tylko o ochronę prawa autorskiego30.

W okresie powojennym, w czasie obowiązywania z jednej strony art. 11 pkt 3 KPC30 w brzmieniu nadanym ZmKPC50, powielającego regulację art. 13 § 2 pkt 3 KPC30, a z drugiej strony PrAut52, w praktyce ujawniły się rozbieżności w ocenie właściwości sądów wojewódzkich oraz sądów powiatowych w sprawach z zakresu prawa autorskiego31. Pod rządami art. 17 pkt 2 KPC i najpierw PrAut52, a potem PrAut94, wątpliwości co do zakresu właściwości sądów wojewódzkich (obecnie okręgowych) w tych sprawach spotęgowały się w kontekście sporów między twórcami i ich kontrahentami w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umów autorskich, w szczególności o zapłatę wynagrodzenia za korzystanie z utworu. W tle tych wątpliwości pojawiło się zagadnienie charakteru prawa do wynagrodzenia, o którym mowa była w art. 15 pkt 3 PrAut52 i które obecnie wymienione jest w art. 17 PrAut94. Kwalifikacja tego prawa jako składnika autorskiego prawa majątkowego stała się podstawą do uzasadnienia tezy, że sprawa o wynagrodzenie autorskie przynależy do kategorii spraw „o ochronę praw autorskich” w rozumieniu art. 17 pkt 2 KPC i jako taka objęta jest kognicją sądu wojewódzkiego (okręgowego) bez względu na wartość przedmiotu sporu. Przeciwnicy tego stanowiska z kolei uznali, że przedmiotowe prawo do wynagrodzenia nie ma charakteru bezwzględnego, a spór o wynagrodzenie autorskie jest zwykłym sporem umownym, a nie sporem o ochronę prawa autorskiego32. Może należeć do właściwości sądu rejonowego albo sądu wojewódzkiego (okręgowego) w zależności od wartości przedmiotu sporu określonej w art. 17 pkt 4 KPC.

[/hidepost]