• Prawo karne
  • Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 1(15)/2014, dodano 8 maja 2014.

Zakaz wstępu do ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych

dr Bogumił Zygmont
(inne teksty tego autora)

[hidepost=1]

Natomiast nie budzi żadnych wątpliwości na gruncie przepisów art. 41c § 1 i 2 KK niedopuszczalność orzeczenia środka karnego w postaci zakazu udziału
w loteriach promocyjnych
, a więc takich, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterie oferuje wygrane pieniężne27. Wyjaśniając powody wyłączenia z zakresu przedmiotowego środka karnego
z art. 39 pkt 2d KK właśnie uczestnictwa w loteriach promocyjnych W. Zalewski28 wskazuje, że „Wyprowadzenie loterii promocyjnych z zakresu zakazu środka karnego z art. 41c motywowane było, jak można sądzić, ich handlową powszechnością, a także zasadniczo nieodpłatnym charakterem uczestnictwa”.

Konsekwencje orzeczenia środka karnego zakazu wstępu do ośrodków gier oraz udziału
w grach hazardowych

Zgodnie z przepisem art. 43 § 1 KK, środek karny wymieniony w przepisie art. 39 pkt 2d KK orzeka się w latach, na okres od roku do 10 lat. Niestosowanie się do prawomocnie orzeczonego przez sąd zakazu wstępu do ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych stanowi czyn zabroniony stypizowany w art. 244 KK zagrożony karą pozbawienia wolności do lat 3.

W myśl art. 181c KKW, prawomocny wyrok, w którym został orzeczony środek karny z art. 41c KK, sąd przesyła Ministrowi Finansów oraz komendantowi powiatowemu (rejonowemu, miejskiemu) Policji, właściwemu dla miejsca zamieszkania skazanego. W uzasadnieniu projektu HazardU wskazano, że powyższa regulacja wynika stąd, że „Informacje te będą niezbędne do przeprowadzenia weryfikacji egzekwowania orzeczeń sądowych prowadzonych przez służby podległe Ministrowi Finansów oraz Policję”. W tym celu, zgodnie z przepisem art. 75a–75c ustawy z 27.8.2009 r. o Służbie Celnej29 minister właściwy do spraw finansów publicznych prowadzi ewidencję osób, wobec których orzeczono środek karny zakazu wstępu do ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych, w której umieszcza się imię i nazwisko osoby poddanej zakazowi, jej numer PESEL oraz okres, na jaki orzeczono wobec niej środek karny. Dane te usuwa się z ewidencji wraz z upływem okresu, na który orzeczono środek karny zakazu wstępu do ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych. Zgodnie z informacją uzyskaną
z Ministerstwa Finansów, do listopada 2013 r. do ewidencji nie wpisano ani jednej osoby, wobec której zostałby orzeczony środek karny zakazu wstępu do ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych.

Podsumowanie

Wprowadzenie do systemu prawa karnego nowego środka karnego mającego, w założeniu projektodawcy, służyć efektywnemu przeciwdziałaniu i zwalczaniu nieprawidłowości oraz patologii związanych z rynkiem gier hazardowych było z pewnością decyzją słuszną. Niestety, przy uchwalaniu przepisów ustanawiających zakaz wstępu do ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych popełniono błędy, które spowodowały, iż omówiony środek karny nie jest stosowany przez sądy karne. Wydaje się, że wyeliminowanie wykazanych w niniejszym artykule wad przedmiotowej regulacji, a tym samym uczynienie ze środka karnego zakazu wstępu do ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych rzeczywistego narzędzia polityki karnej będzie wymagało zmian ustawowych, których kierunki starano się zasugerować w niniejszym artykule.

 

SUMMARY

Prohibition of entering gambling centers and gambling

A decision of the Polish parliament to introduce a new penal instrument into the criminal law in order to ensure effective protection of the society against the hazards and abuses inherent in the gambling industry has been undoubtedly justified. Nevertheless, the legislation concerning this new penal measure , which prohibits entering gambling premises and gambling itself, is not free of defects, which prevents those provisions from being applied by criminal courts. In order to change the situation and turn the prohibition into a penal policy real instrument, the relevant laws will have to be amended alongside the lines suggested in this article.

* Autor jest adwokatem, adiunktem w Katedrze Prawa Karnego Uczelni Łazarskiego w Warszawie.

1 Dz.U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1540 ze zm.; dalej jako: HazardU.

2 Uzasadnienie rządowego projektu ustawy o grach hazardowych, Druk sejmowy nr 2841 Sejmu VII kadencji, dostępny na: www.sejm.gov.pl; dalej jako: uzasadnienie projektu HazardU.

[/hidepost]