- Z trybunałów europejskich
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 3(21)/2015, dodano 27 grudnia 2015.
Problematyka stosowania Karty Praw Podstawowych UE przez sądy polskie
[hidepost]
Dwie wymienione powyżej sytuacje tworzą tzw. sytuację agencyjną (formuła Wachauf). Zwana ona jest od orzeczenia TSUE w sprawie Wachauf18 i dotyczy sytuacji „w której państwa członkowskie wykonują prawo UE, funkcjonując jako „władza wykonawcza” Unii19, tj. gdy działają w zakresie zastosowania prawa Unii. Stosowalność w takich sytuacjach KPP potwierdziły także wyjaśnienia do Karty, przyjęte w 2007 r. i opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE20. Możliwa jest trzecia sytuacja:
3) w której państwa członkowskie odstępują od wymagań nakładanych przez prawo unijne, powołując się na określone i dopuszczalne prawnie wyjątki. Jest to tzw. sytuacja derogacyjna (formuła ERT21). Pomimo, że wyjaśnienia do KPP obejmują również tę sytuację zakresem stosowania Karty, można mieć zasadne wątpliwości, czy rzeczywiście powinna być ona stosowana do sytuacji derogacyjnej.
Dychotomiczny podział na sprawy agencyjne i derogacyjne krytykuje M. Szpunar22, zarzucając mu, że „nie do końca wyjaśnia istotę problemu”, gdyż nie uwzględnia m.in. problematyki autonomii proceduralnej oraz problematyki związana ze „zidentyfikowaniem, czy regulacje, które w konkretnej sprawie stosuje sąd państwa członkowskiego, są regulacjami prawa UE czy nie”. Także R. Grzeszczak i A. Szmigielski23 stwierdzają, że „doktrynalny podział na sytuacje agencyjne i derogacyjne może mieć jednak małą wartość aplikacyjną dla praktyki sądowniczej, gdyż pierwsza kategoria, w przeciwieństwie do drugiej, jest niezwykle szeroka. W związku z tym może ona pomieścić wiele kombinacji związków prawa krajowego i unijnego. Co oczywiste, zakres stosowania Karty jest znacznie szerszy niż obszar bezpośrednio skutecznych przepisów prawa unijnego oraz formalna transpozycja tego prawa w zgodzie z poszanowaniem tych praw”. Asumpt do takiej opinii dało m.in. orzeczenie TSUE w sprawie Åkerberg Fransson24, w której Trybunał potwierdzając konieczność poszukiwania przez sędziego krajowego łącznika rozpatrywanej sprawy z prawem UE przyznał, że w polu stosowania KPP mogą znaleźć się także regulacje krajowe niestanowiące bezpośredniej transpozycji prawa UE do systemu prawa wewnętrznego. Dotyczy to regulacji krajowych pozostających w ścisłym związku z postanowieniami prawa UE i umożliwiającymi ich efektywne stosowanie w systemie prawa wewnętrznego. Zdaniem TSUE, KPP może zatem, po spełnieniu tych warunków, znaleźć zastosowanie także do aktów prawa krajowego przyjętych bez związku z prawem europejskim.
Podkreślić przy tym należy, że na dopuszczalność stosowania KPP w Polsce nie wpływa negatywnie tzw. Protokół brytyjski, przyjęty dla dwóch państw (UK i RP) i załączony obecnie jako Protokół nr 30 do Traktatu Lizbońskiego25. Wzbudzał on wiele medialnych niejasności na etapie negocjowania treści wspomnianego traktatu.
- KPP ma być stosowana z poszanowaniem zasady pomocniczości.
- Granice kompetencji UE wyznacza zasada przyznania. Karta nie może rozszerzyć zakresu zastosowania prawa UE ani ustanowić nowych kompetencji ponad przyznane w TUE i TFUE. KPP nie znajduje zatem zastosowania przy wykonywaniu kompetencji państw nieprzekazanych na rzecz UE.
- Prawa uznane w KPP, które są przedmiotem postanowień TUE i TFUE, mają być wykonywane na warunkach i w granicach w nich określonych.
- W zakresie, w jakim KPP zawiera prawa, które odpowiadają prawom zagwarantowanym w EKPCz, ich znaczenie i zakres są takie same jak praw przyznanych przez tę konwencję. Nie stanowi to jednak przeszkody, aby prawo UE przyznawało szerszą ochronę.
- W zakresie, w jakim KPP uznaje prawa podstawowe wynikające ze wspólnych tradycji konstytucyjnych państw członkowskich, prawa te interpretuje się zgodnie z tymi tradycjami.
- Zakazana jest taka interpretacja postanowień KPP, aby ograniczyć lub naruszyć prawa człowieka.
Metodologia pracy sędziego krajowego w sprawach związanych ze stosowaniem KPP
Etap I
Sędzia powinien ustalić, czy rozpatrywana sprawa ma związek z prawem UE (poszukiwanie łącznika europejskiego). Dotyczy to ustalenia istnienia sytuacji agencyjnej lub wyjątkowo derogacyjnej.
Etap II
Sędzia identyfikuje, czy dla wykonania określonego prawa związanego z KPP, Unia wprowadziła własne normy prawne (tzw. bezpośredni skutek przepisu prawa UE), czy też jego wykonanie ma nastąpić na podstawie prawa krajowego.
Etap III
Sędzia określa, czy „prawo krajowe stawia przeszkodę, a jeżeli tak, to jaka jest jej natura: materialna (brak implementacji dyrektywy zawierającej prawo) czy procesowa (przepisy czynią niemożliwym lub nadmiernie utrudnionym wykonanie tego prawa). Ważne w tym zakresie jest odróżnienie przeszkody wynikającej z braku podstawy normatywnej (materialnej lub proceduralnej, nieusuwalnej w drodze wykładni) od przeszkody będącej wynikiem wadliwego stosowania prawa (przeszkoda faktyczna)”. Działalność sądu w tym zakresie jest ściśle związana z kwestią autonomii proceduralnej.
Opracowano na podstawie: M. Kożuch, Karta Praw Podstawowych UE – samoistne źródło prawa czy zbiór zasad interpretacyjnych?, „Europejski Przegląd Sądowy” Nr 10/2015, s. 32.
[/hidepost]