- Prawo ustrojowe
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 4(52)/2023, dodano 20 maja 2024.
Sądy i sędziowie w poszukiwaniu gospodarza. Uwagi na tle projektu ustawy o KRS przedstawionego przez SSP Iustitia w grudniu 2023 r.
64 SSP Iustitia, Projekt ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa, wersja z 6.12.2023 r.
65 Model został szczegółowo opisany w uzasadnieniu do projektu ustawy. Zob. Iustitia. Uzasadnienie projektu ustawy o KRS, s.13 i n..
66 Por. rozważania i cyt. literatura w: A. Górski (red.), M. Niezgódka-Medek, R. Pęk, Krajowa Rada Sądownictwa. Komentarz, Warszawa 2013.
67 Iustitia. Uzasadnienie projektu ustawy o KRS, s. 45.
68 Iustitia. Uzasadnienie projektu ustawy o KRS, s. 7, 42–43.
69 Zob. Rozporządzenie Rady Ministrów z 5.3 2024 w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury, Dz.U. z 2024 r., poz. 350 Iustitia. Prezes Iustitii na czele Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury,28.3.2024,https://iustitia.pl/prezes-iustitii-na-czele-komisji-kodyfikacyjnej-ustroju-sadownictwa-i-prokuratury/;por. M. Jałoszewski, Bodnar dla OKO.press: „Rozliczę ludzi Ziobry. Zmienię sądy, dam prokuraturze niezależność”, wywiad, 18.2.2024r., https://oko.press/bodnar-zmienie-sady-dam-prokuraturze-niezaleznosc.Prezes Iustitii na czele Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju Sądownictwa i Prokuratury
70 Iustitia. Uzasadnienie projektu ustawy o KRS, s. 9
71 Zob. Opinie CCJE, m.in. Opinia CCJE nr 24 (2021): Ewolucja radsądownictwa i ich rola w niezależnych i bezstronnych systemachsądowniczych, 5.11.2021,https://www.coe.int/en/web/ccje/ccje-opinions-and-magna-carta.
72 Zob. ENCJ, the Compendium on Councils for the Judiciary, 29.10.2021, https://www.encj.eu/articles/124.
73 Zwłaszcza prace prof. D. Kosařa z zespołem: D. Kosař, K.Šipulová, O. Kadlec, The Case for Judicial Councils asFourth-Branch Institutions, European Constitutional Law Review. Opubl.online 2024:1-38. doi:10.1017/S1574019624000038; D. Kosař, K.Šipulová. Politics of judicial governance, [w:] M. Tushnet, D.Kochenov, Research Handbook on the Politics of Constitutional Law,2023, Cheltenham: Edward Elgar Publishing. s. 262-285. ResearchHandbooks in Law and Politics series. ISBN 978-1-83910-163-2; K.Šipulová, S. Spáč, D. Kosař, T. Papoušková, V. Derka, JudicialSelf-Governance Index: Towards better understanding of the role ofjudges in governing the judiciary, Regulation & Governance, Jan2022, s. 22-42, https://doi.org/10.1111/rego.12453; zob. także M.Bobek, D. Kosař, Global Solutions, Local Damages: A Critical Studyin Judicial Councils in Central and Eastern Europe, German Law Journal,2014;15(7):1257-1292. doi:10.1017/S2071832200019362.
74 SSP Iustitia, Projekt ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa, wersja z 6.12.2023 r.
75 Iustitia. Uzasadnienie projektu ustawy o KRS, s. 4.
76 Ł. Bojarski, W. Żurek, Komunikacja sądów zespołeczeństwem – stan obecny i propozycje zmian, Krajowa RadaSądownictwa. Kwartalnik, (2014/3), s. 15–21; Ł. Bojarski(red.), Sprawny sąd. Zbiór dobrych praktyk. Część druga, pr. zbior.,C.H. Beck, W-wa 2008.
77 Por. Ł. Bojarski, „TO JEST NASZ SĄD”. Sąd rozumiejący izrozumiały, [w:] Ł. Bojarski i in. (red.), Konstytucja,Praworządność, Władza Sądownicza: Aktualne Problemy Trzeciej Władzy wPolsce, Warszawa 2019.
78 Jak zaznaczyłem wyżej zmiany w ustawie o KRS w Ministerstwie Sprawiedliwości podzielono na dwa etapy, a omawiany projekt stanowi etap pierwszy.