• Sądy za granicą
  • Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 3-4(54)/2024, dodano 11 maja 2025.

Argentyński system sądowniczy

Marcela Fabiana Ruiz
(inne teksty tego autora)

III. Niezawisłość sądownictwa

Ataki na niezawisłość sędziowską są powtarzającym się zjawiskiem w kilku systemach sądownictwa, w tym również i w Argentynie, gdzie zidentyfikowano różne formy nacisku i manipulacji, które podważają bezstronność sędziów i prawidłowe funkcjonowanie sądownictwa. Problem ten ma poważne konsekwencje dla rządów prawa, demokracji i zaufania obywateli do instytucji sądowych. Poniżej przeanalizowano główne przejawy tych ataków w Argentynie:

1) ingerencja polityczna:

a) presja ze strony władzy wykonawczej i ustawodawczej: przy kilku okazjach zgłaszano próby wpływania na decyzje sądowe przez inne gałęzie państwa, czy to poprzez oświadczenia publiczne, kampanie medialne, czy też poprzez reformy legislacyjne, które mają na celu osłabienie autonomii sądownictwa;

b) strategiczne nominacje: w niektórych przypadkach obserwuje się mianowanie prezesów strategicznych sądów. Sąd to sędziowie blisko związani z władzą polityczną, mianowani na funkcję po to, aby zagwarantować korzystne orzeczenia w sprawach wrażliwych;

2) kontrowersyjne reformy sądownictwa:

a) rozbudowa lub redukcja Sądu Najwyższego: propozycje reformy sądu najwyższego wywołują napięcia, ponieważ często są interpretowane jako próby modyfikacji jego składu w celu wywarcia wpływu na jego decyzje;

b) modyfikacje procesów wyboru i usuwania sędziów: zmiany w wymogach lub procedurach powoływania sędziów, a także w strukturze Rady Sądownictwa były krytykowane za dążenie do większej kontroli politycznej nad sądownictwem;

3) stosowanie impeachmentu wobec sędziów:

a) instrumentalizacja impeachmentu: w niektórych prowincjach i na szczeblu krajowym impeachment jest wykorzystywany jako narzędzie nacisku lub usuwania sędziów, którzy wydają orzeczenia sprzeczne z interesami władzy politycznej;

b) groźby zwolnienia: nawet jeśli groźby te nie są realizowane, tworzą one atmosferę strachu, która może wpływać na decyzje sędziowskie;

4) presja mediów i kampanie oszczerstw:

a) publiczna delegitymizacja sędziów: niektórzy sędziowie spotykają się z kampaniami medialnymi, które mają na celu zdyskredytowanie ich pracy lub zakwestionowanie ich uczciwości; kampanie te często pojawiają się w kontekście orzeczeń sprzecznych z rządzącymi;

b) polaryzacja mediów: media przyczyniają się do polaryzacji opinii na temat orzeczeń sądowych, tworząc wrażenie stronniczości, nawet jeśli nie ma na to dowodów;

5) korupcja i kooptacja systemu sądownictwa:

a) korupcja wewnętrzna: korupcja wewnątrz systemu sądownictwa, choć nie dotyczy wyłącznie ataków zewnętrznych, podważa jego niezależność, umożliwiając wywieranie nadmiernego wpływu na kluczowe decyzje;

b) kooptacja przez interesy prywatne lub korporacyjne: niektóre sektory biznesowe lub grupy nacisku próbowały wpływać na wymiar sprawiedliwości w celu uzyskania korzystnych orzeczeń w sprawach gospodarczych lub regulacyjnych;

6) naciski na sędziów i prokuratorów:

a) nękanie lub groźby osobiste: w sprawach o dużym znaczeniu sędziowie i prokuratorzy mogą być przedmiotem zastraszania, gróźb użycia przemocy lub nadmiernego nadzoru;

b) izolacja instytucjonalna: sędziowie, którzy podejmują kontrowersyjne decyzje, mogą być izolowani w ramach systemu sądownictwa, co wpływa na ich zdolność do autonomicznego działania;

7) tymczasowe nominacje i zastępstwa:

a) brak stałych sędziów: w niektórych jurysdykcjach nadmierne wykorzystywanie stałych sędziów, zastępców lub sędziów tymczasowych, powoływanych tymczasowo, osłabia stabilność i niezależność systemu;

b) manipulacja nominacjami: stanowiska te są zwykle zajmowane przez osoby powiązane z interesami politycznymi, co podważa zaufanie do bezstronności w przypadku stwierdzonych pomyłek;

8) brak zasobów i autonomii administracyjnej:

a) niewystarczający budżet: ograniczona alokacja środków finansowych dla władzy sądowniczej może być wykorzystywana jako forma pośredniej kontroli;

b) zależność administracyjna: w niektórych prowincjach system sądownictwa jest administracyjnie zależny od władzy wykonawczej, co zagraża jego autonomii ­operacyjnej.

Strona 4 z 9« Pierwsza...23456...Ostatnia »