- Temat numeru
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 4(46)/2021, dodano 14 marca 2022.
Plagiat jako przedmiot analizy biegłego językoznawcy
W dalszej analizie należało oszacować liczbowo stopień nasycenia tekstu kwestionowanego fragmentami nieoznaczonymi jako cytaty z innego(ych) tekstu(ów) porównywanego(ych). W tym celu zostały zliczone znaki (ze spacjami) zarówno w tekście kwestionowanym, jak i liczba znaków ze spacjami dla zsumowanych, wskazanych w Tabeli 1, fragmentów nieoznaczonych jako cytaty z innego(ych) tekstu(ów) porównywanego(ych).
Obliczony stosunek liczbowy między oboma grupami tekstów wyniósł 51%, tj. w całym tekście kwestionowanym znalazło się aż 51% zapisów należących do fragmentów nieoznaczonych jako cytaty z innego(ych) tekstu(ów) porównywanego(ych). Można było już w tym miejscu zadeklarować ponad wszelką wątpliwość, że tekst kwestionowany w 51% powiela zapisy innego(ych) tekstu(ów) porównywanego(ych).
W trakcie analiz okazało się (co już wyżej zasygnalizowano), że niektóre z przejętych fragmentów z innych dzieł są:
a) Przytoczone dosłownie, bez zmian i modyfikacji, przykładowo:
Tabela 3.
Tekst kwestionowany |
Tekst(y) porównywany(e) |
Warsztat graficzny, dzięki wysokiemu poziomowi szkoły na Konwiktorskiej, znał nie gorzej niż studenci grafiki użytkowej. |
Warsztat graficzny, dzięki wysokiemu poziomowi szkoły na Konwiktorskiej, znał nie gorzej niż studenci grafiki użytkowej. |
b) Bądź z nieznaczną modyfikacją:
Tabela 4.
Tekst kwestionowany |
Tekst(y) porównywany(e) |
Tworzy język najprostszych słów. |
Tworzy język z najprostszych słów. |
c) W innych fragmentach modyfikacja jest posunięta dalej – zmianie podlegają formy fleksyjne, szyk zdania, a także m.in. wstawiono synonimy lub dodano/usunięto określone wyrazy, np.:
Tabela 5.
Tekst kwestionowany |
Tekst(y) porównywany(e) |
Jednym z celów wychowania jest między innymi ukształtowanie postawy twórczej wychowanka objawiającej się w kreatywnym nastawieniu do rzeczywistości, w otwartości na nowe i nieznane. |
Jednym z celów wychowania jest między innymi ukształtowanie postawy twórczej wychowanków objawiającej się w kreatywnym nastawieniu do rzeczywistości, w otwartości na nowe doświadczenia, w akceptowaniu tego, co nowe i nieznane. Metody wychowania do twórczości stosuje twórczy wychowawca. Stwarza on warunki swobody rozwoju dziecka, dostarcza mu materiału do działań kreatywnych, podsuwa problemy do dyskusji, otwiera jego umysł i wrażliwość na świat. |