- Prawo ustrojowe
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 2(40)/2020, dodano 13 października 2020.
Rewolucja cyfrowa w sądownictwie – przegląd obszarów i narzędzi wzmacniania efektywności wymiaru sprawiedliwości
* Autor jest ekspertem Zespołu Prawa Cywilnego SSP „Iustitia”, audytorem wewnętrznym (CIA) certyfikowanym w Instytucie Audytorów Wewnętrznych (IIA) oraz audytorem sektora publicznego (CGAP). Kieruje funkcją audytu wewnętrznego w jednym z towarzystw ubezpieczeniowych. Jest członkiem Podkomisji audytu i kontroli wewnętrznej w Polskiej Izbie Ubezpieczeń. Jest doktorantem w Kolegium Zarządzania i Finansów SGH pod opieką naukową prof. dr hab. Anny Karmańskiej. ORCID: 0000-0001-6587-4372.
1 Quality of Public Administration A Toolbox for Practitioners, Theme 7 [w:] Quality justice systems, European Commission’s Inter-service group on Public Administration Quality and Innovation, Luksemburg 2017, s. 55–56.
2 Ibidem, s. 61.
3 N. Carboni, M. Velicogna, Electronic data exchange within European justice: e-CODEX Challenges, threats and opportunities [w:] International Journal For Court Administration, Williamsburg 2012, s. 4
4 W przeglądzie znajdują się nazwy systemów i rozwiązań publicznych. Równocześnie w celu ilustracji autor posiłkuje się nazwami produktów oferowanych na rynku. Jedynym celem stosowania nazw produktów czy firm jest ilustracja korzyści użytkowych oraz pokazanie analogii do znanych Czytelnikom rozwiązań. Wskazanie licznych opcji alternatywnych oraz omówienie zagadnienia z zakresu pełnych kosztów utrzymania (tzw. ToC – total cost of ownership) wykraczałoby poza ramy objętościowe niniejszego tekstu.
5 ePUAP – elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, https//epuap.gov.pl
6 Zob. https://gov.pl/web/cyfryzacja/ponad-5-milionow-polakow-ma-juz-profil-zaufany
7 Przykładowo platforma składania i oceny wniosków w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego 2014–2020 – Mewa 2.0 jest oparta na MS SharePoint.
8 Nazywanego również helpdeskiem lub service deskiem.
9 Glosariusz ITIL® (ITIL® Glossary of Terms English – Polish v.1.0), Londyn 2011, s. 125.
10 Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2019 r., Informacja sygnalna, GUS w Warszawie, Warszawa 2019, s. 1.
11 Assisted digital support for civil justice system users, Demand, Design, & Implementation, Catrina Debit, Londyn 2019, s. 19.
12 Jak wspomniałem w analizie „Trzy filary e-państwa” w 2016 r., aby zrozumieć jedynie tytuł wniosku KRS-WF potrzeba 18 lat nauki, co odpowiada poziomowi ukończonych studiów doktorskich, zob. https://oapuw.pl/trzy-filary-e-panstwa/
13 T. jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.