- Varia
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 1(11)/2013, dodano 11 kwietnia 2013.
Kupowanie na umór,
czyli o lęku egzystencjalnym i rozpasanej konsumpcji
Monika Stasiuk - autorka jest doktorantką w Zakładzie Filozofii Kultury na Wydziale Filozofii i Socjologii UW.
dr Tomasz Baran – autor jest adiunktem w Katedrze Psychologii Osobowości Wydziału Psychologii UW, członkiem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej i European Association of Social Psychology.
1 G.W. Bush, 12.10.2001 r.; za: J. Arndt, S. Solomon, T. Kasser, K.M. Sheldon, The Urge to Splurge: A Terror Management Account of Materialism and Consumer Behavior [w:] „Journal of Consumer Psychology” Nr 14(3)/2004, s. 198–212.
2 J. Greenberg, T. Pyszczynski, S. Solomon (1986), The causes and consequences of a need for self-esteem: A Terror Management Theory[w:] Public Self and Private Self, pod red. R.E. Baumeister’a, New York: Springer-Verlag, s. 189–212.
3 J. Arndt, S. Solomon, T. Kasser, K.M. Sheldon [w:] op. cit.
4 J. Greenberg, T. Pyszczynski, S. Solomon, The causes…[w:] op. cit., s. 189–212.
5 J. Greenberg, T. Pyszczynski, S. Solomon, 2003, za: J. Arndt, S. Solomon, T. Kasser, K.M. Sheldon [w:] op. cit.
6 Za: J. Arndt, S. Solomon, T. Kasser, K.M. Sheldon [w:] op. cit.
7 Ibidem.
8 T. Kasser, K.M. Sheldon (2000), On Wealth and Death: Materialism, Mortality Salience, and Consumption Behavior [w:] „Psychological Science”, Vol. 11(4)/2000, s. 348–351.
9 N. Mandel, D. Smeeters, (2008), The Sweet Escape: Effects of Mortality Salience on Consumption Quantities for High- and Low-Self-Esteem Consumers [w:] „Journal of Consumer Research”, Inc., Vol. 35/2008, s. 309–323.
10 Por. M. Heidegger, Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 1994.