- Sądy za granicą
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 3-4(54)/2024, dodano 11 maja 2025.
Nota techniczna w odpowiedzi na meksykańską reformę konstytucyjną
III. Senat Republiki otrzyma nominacje i prześle listy do Narodowego Instytutu Wyborczego nie później niż 12 lutego roku odpowiednich wyborów, aby mógł zorganizować proces wyborczy.
Wreszcie, w odniesieniu do meksykańskiej reformy konstytucyjnej, warto podkreślić przepisy przejściowe, które stanowią, że wszyscy obecnie urzędujący sędziowie zostaną umieszczeni na listach startowych w nadzwyczajnych wyborach powszechnych w 2025 r., jeśli więc nie zostaną wybrani, stracą swoje stanowiska. Oznacza to zatem, że reforma konstytucyjna będzie miała skutki retroaktywne, wpływając na już urzędujących sędziów. Oto zasada przejściowa:
Po drugie, Nadzwyczajny Proces Wyborczy 2024–2025 rozpocznie się w dniu wejścia w życie niniejszego dekretu. W wyborach tych zostanie wybrana całość stanowisk sędziów Sądu Najwyższego Narodu, nieobsadzone stanowiska sędziów Izby Wyższej oraz całość stanowisk sędziów izb regionalnych Sądu Wyborczego Władzy Sądowniczej Federacji, członków Sądu Dyscyplinarnego, a także połowa stanowisk sędziów okręgowych i rejonowych, na warunkach określonych w niniejszym artykule.
Osoby, które sprawują urząd na stanowiskach wymienionych w poprzednim ustępie w momencie zamknięcia zaproszenia do zgłaszania kandydatur ogłoszonego przez Senat, zostaną dodane do osób wymienionych na liście do udziału w wyborach nadzwyczajnych na rok 2025, z wyjątkiem sytuacji, gdy zgłoszą swoją kandydaturę przed zamknięciem zaproszenia do zgłaszania kandydatur lub zostaną nominowane na inne stanowisko lub do innego okręgu sądowego. W przypadku, gdy nie zostaną wybrani przez obywateli do sprawowania urzędu na nową kadencję, urzędnicy państwowi, którzy zostaną wybrani w wyborach nadzwyczajnych zgodnie z obowiązującymi przepisami przejściowymi niniejszego dekretu, zakończą sprawowanie urzędu w dniu objęcia urzędu.
Są to główne założenia meksykańskiej reformy konstytucyjnej.
Podobny pomysł został już przedstawiony w Brazylii w proponowanej poprawce do konstytucji (PEC) Nr 507 z 2006 r., która miała na celu nadanie następującego brzmienia jedynemu ustępowi art. 2 i głównemu art. 2 konstytucji. 2 i nagłówkowi art. 93:
Art. 2 [...]
Przedstawiciele narodu w trzech władzach wybierani są w głosowaniu bezpośrednim, tajnym, powszechnym i okresowym.
Art. 93: Ustawa uzupełniająca, zainicjowana przez Federalny Sąd Najwyższy, przewiduje Statut Sądownictwa, który reguluje proces wyborczy w celu wyboru sędziów, przestrzegając następujących zasad
Projekt został jednak zwrócony autorowi, ówczesnemu deputowanemu federalnemu Carlosowi Mota, z powodu zebrania niewystarczającej liczby podpisów, by mógł zostać rozpatrzony.
Jest to kolejny czynnik zwiększający zaniepokojenie AMB meksykańską reformą konstytucyjną, która ustanowiła powszechne wybory dla wszystkich sędziów w kraju, w tym dla obecnych sędziów, którzy mogliby zostać zastąpieni przez tych wybranych w nadzwyczajnych wyborach w 2025 r.
AMB wyraziła już swoje zaniepokojenie i jest absolutnie przeciwna tego rodzaju propozycjom, które zagrażają autonomii sądownictwa i ostatecznie podważają samą demokrację.