• Prawo cywilne
  • Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 2(44)/2021, dodano 25 sierpnia 2021.

Podstawy prawne reprezentowania Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w sferze stosunków cywilnoprawnych

Mariusz Rypina, Marek Wierzbowski
(inne teksty tego autora)

Należy także zwrócić uwagę, że zgodnie z treścią pkt III.1. załącznika nr 1 do ww. „Procedury udzielania pełnomocnictw i upoważnień”, „Dyrektorom oddziałów mogą zostać udzielone pełnomocnictwa ogólne do składania, łącznie z innym pełnomocnikiem, oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Skarbu Państwa – Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad lub Generalnego Dyrektora w sprawach związanych z działalnością oddziału – z prawem ustanowienia dalszych pełnomocników”.

Powyższe wskazuje, że w obrębie przepisów wewnętrznych funkcjonujących w GDDKiA istnieją duże rozbieżności w przedmiocie określenia rodzajów pełnomocnictw (do dokonywania czynności cywilnoprawnych), jakie mogą być udzielone przez Generalnego Dyrektora. Z samego Statutu (§ 2 ust. 3) wynika, że Generalny Dyrektor może udzielać tylko pełnomocnictw szczególnych, tj. pełnomocnictw do dokonywania określonych (konkretnych) czynności prawnych (Generalny Dyrektor może udzielać pełnomocnictw osobom prawnym lub fizycznym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych i faktycznych w zakresie jego właściwości). Z Załącznika do Zarządzenia Nr 6 Generalnego Dyrektora z 28.2.2019 r. (§ 2 ust. 4) wynika, że pełnomocnictwo może zostać udzielone do jednej lub wielu czynności wskazanych w wykazach, co może sugerować, że chodzi tu również o pełnomocnictwa rodzajowe (do wielu, a nie tylko jednej czynności), a ponadto z Załącznika nr 1 do tego załącznika (pkt. III.1) wynika, że dyrektorom oddziałów mogą zostać udzielone pełnomocnictwa ogólne. To ostatnie stoi w oczywistej sprzeczności z postanowieniami samego Załącznika do Zarządzenia Nr 6 Generalnego Dyrektora z 28.2.2019 r. oraz Statutu (nadanego przez ministra w formie zarządzenia). Ponadto jest to sprzeczne z aktualnie obowiązującą treścią art. 6 ust. 3 ZasZarzMieniemPU.

Należy uznać, że pełnomocnictwa udzielane przez Generalnego Dyrektora powinny w pierwszej kolejności (zwłaszcza na potrzeby obrotu z osobami trzecimi) spełniać wymagania określone w art. 6 ust. 3 ­ZasZarzMieniemPU, a w dalszej kolejności (także na potrzeby wewnątrzorganizacyjne GDDKiA), ewentualne dalsze wymogi określone Statutem oraz przepisami wewnętrznymi GDDKiA, przy czym te ostatnie nie powinny rozszerzać zakresu normatywnego wynikającego z ustawy. A zatem, kierując się aktualnie obowiązującą treścią art. 6 ust. 3 ZasZarzMieniemPU, należy uznać, że pełnomocnictwa udzielane przez Generalnego Dyrektora powinny być pełnomocnictwami szczególnymi (do dokonywania określonych czynności) lub rodzajowymi (do dokonywania czynności danego rodzaju). Kierując się zaś treścią § 2 ust. 3 Statutu, należy uznać, że pełnomocnictwa udzielane przez Generalnego Dyrektora powinny być pełnomocnictwami szczególnymi (do dokonywania określonych czynności). Przepisy wewnętrzne GDDKiA powinny przy tym zostać dostosowane do przepisów ustawy o zarządzaniu mieniem państwowym oraz Statutu.

Podsumowanie

W konkluzji wszystkich powyższych wniosków dotyczących charakteru i zakresu upoważnienia, o którym mowa w art. 18a ust. 5 DrPublU, należy podkreślić, że przepis art. 18a ust. 5 DrPublU nie może być podstawą udzielenia przez Generalnego Dyrektora pełnomocnictwa (w tym pełnomocnictwa ogólnego) w takim rozumieniu, jakie nadają temu pojęciu przepisy prawa cywilnego. Takie upoważnienie może bowiem dotyczyć jedynie tych zadań organu administracji, które mieszczą się w ramach sfery imperium. Natomiast umocowanie cywilnoprawne (w sferze ­dominium), może zostać udzielone przez Generalnego Dyrektora jedynie w formie pełnomocnictwa wydanego zgodnie z przepisami ustawy o zarządzaniu mieniem państwowym (względnie także regulacjami wewnętrznymi GDDKiA – o ile nie rozszerzają ustawowego zakresu umocowania). Z regulacji tych wynika, że pełnomocnictwa udzielane przez Generalnego Dyrektora nie mogą być pełnomocnictwami ogólnymi. Z art. 6 ust. 3 ZasZarzMieniemPU wynika, że pełnomocnictwa powinny być pełnomocnictwami szczególnymi lub rodzajowymi, zaś ze Statutu wynika, że powinny być tylko pełnomocnictwami szczególnymi.

A zatem, dyrektor lub zastępca oddziału GDDKiA (lub jakakolwiek inna osoba) legitymujący się pełnomocnictwem wyłącznie ogólnym (niezawierającym w swej treści wskazania określonej czynności lub rodzaju czynności) do reprezentowania Generalnego Dyrektora, w świetle aktualnie obowiązujących przepisów nie jest upoważniony do dokonywania czynności prawnych dotyczących mienia Skarbu Państwa, w tym w szczególności do zawierania umów o roboty budowlane oraz żądania wypłat z gwarancji.

Strona 6 z 8« Pierwsza...45678