• Prawo cywilne
  • Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 3(41)/2020, dodano 18 stycznia 2021.

Gwarancja dostępu do sądu w sprawie opartej na przepisach ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie

dr Ireneusz Wolwiak
(inne teksty tego autora)

Nawet gdyby po zwrocie przesyłki jako nieodebranej (art. 139 § 1 KPC), podjęta została decyzja o doręczeniu pisma przez Policję (Żandarmerię Wojskową), to uwzględniając podjęcie czynności związanych z wyznaczeniem terminu rozprawy i wykonaniem czynności co do doręczenia przesyłki wraz z terminem realizacji czynności doręczenia (na podstawie art. 139 § 1 KPC), a następnie przesłania jej do Policji (Żandarmerii Wojskowej) wraz z uwzględnieniem terminu realizacji doręczenia (7 dni), jak i czasu przeznaczonego na odbiór w sądzie (7 dni) – nie będzie możliwe zachowanie terminu przewidzianego w KPC (nawet gdyby miało być tylko jedno posiedzenie wyznaczone na rozprawę).

Tym samym przesłanka wprowadzona w art. 5606 § 1 KPC dla dokonania doręczenia pisma przez Policję lub Żandarmerię Wojskową jako niezbędność zapewnienia szybkości postępowania, staje się regułą, gdy sąd nie będzie chciał podejmować ryzyka doręczenia pisma w inny sposób z zapewnieniem gwarancji dla uczestnika postępowania co do zawiadomienia go o toczącej się sprawie.

Właściwe będzie podkreślenie jeszcze raz, że doręczenie ma stworzyć stronie upoważnienie do zapoznania się z pismem i służyć temu, aby mogła ona dochodzić lub bronić swoich praw. Warunkiem tego jest wiedza o przebiegu procesu i jego wyniku. Doręczenie pisma służy zapewnieniu ­jawności wewnętrznej postępowania jako przesłanki realizacji prawa do wysłuchania. Podczas gdy naruszenie przepisów o doręczeniach może prowadzić do pozbawienia strony prawa do wysłuchania i możliwości obrony swoich praw26.

Ocena końcowa regulacji

Przepis art. 5606 § 1 KPC w zakresie wyznaczenia normatywnego zachowania sądu co do dokonania doręczenia – jako przepis szczególny – stanie się podstawą decyzji sądu o przeprowadzeniu realizacji tej czynności przez Policję lub Żandarmerię Wojskową. Przez co wyłączone będzie zastosowanie art. 1391 KPC, jeśli oczywiście będzie to niezbędne dla zapewnienia szybkości postępowania. Tym samym nastąpi powrót do pełnego zastosowania zasady oficjalności obowiązującej w zakresie instytucji doręczania pism sądowych. Zasady przewidującej obowiązek sądu doręczenia pism sądowych z urzędu, ilekroć obowiązek doręczenia wynika z przepisu prawa lub z wniosku strony albo innego podmiotu27. A następnie do stwierdzenia prawidłowości dokonania tej czynności.

Wątpliwości będzie budziło omawiane doręczenie przy opuszczaniu lokalu przez uczestnika czy nawet przez wnioskodawcę (art. 11a ust. 2 pkt 1 i 2 PrzemDomU). Podobnie zresztą jak w przypadku zastosowania środków zabezpieczenia w postaci wydanego przez Policję (Żandarmerię Wojskową) nakazu opuszczenia lokalu czy zakazu zbliżania się do mieszania wraz z dopuszczalnością jego przedłużenia jako sposobu zabezpieczenia roszczenia. Podczas gdy uczestnik, wobec którego wydano wcześniej nakaz lub zakaz (określony wcześniej), obowiązany jest podać jednostce organizacyjnej Policji adres miejsca pobytu, a w razie możliwości także numer telefonu, pod którym będzie dostępny oraz obowiązany jest do poinformowania tej jednostki o każdej zmianie adresu lub numeru (art. 15af ust 1 PolicjaU czy art. 18f ust. 1 ­ŻandarWojskU).

Niezrozumiały stał się wobec tego brak wykorzystania tych wiadomości dla stworzenia reguł doręczenia pisma sądowych w postępowaniu z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Pominięto przy tym obowiązek podawania adresu poczty elektronicznej. O ile nie wprowadzono dopuszczalności doręczenia pisma przy wykorzystaniu środków elektronicznych, to możliwe byłoby zawiadomienie w drodze elektronicznej o pozostawieniu przesyłki dla adresata w placówce Policji (Żandarmerii Wojskowej). Pojawienie się trudności z umieszczeniem zawiadomienia o przesyłce – zwłaszcza przy dokonaniu doręczenia w miejscu pobytu (przy braku oddawczej skrzynki pocztowej) – nie stanowiłoby wówczas przeszkody w pozostawieniu zawiadomienia o przesyłce z pouczeniem o obowiązku jej odbioru.

Tak więc, mimo wprowadzenia szczególnych przepisów o doręczeniu z wykorzystaniem dla realizacji tej czynności nowych podmiotów, nie wydaje się, aby udało się skutecznie, a zarazem szybko i sprawnie dokonać doręczenia przez Policję (Żandarmerię Wojskową) z zapewnieniem jednocześnie stronie gwarancji dostępu do sądu – do bycia wysłuchanym.

Strona 8 z 10« Pierwsza...678910