• Prawo ustrojowe
  • Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 2(44)/2021, dodano 25 sierpnia 2021.

O konieczności powrotu do mechanizmu kontrolnego przewidzianego w dawnym art. 86 § 6 PrUSP

Arkadiusz Sadza
(inne teksty tego autora)

* Autor jest doktorem nauk prawnych w Katedrze Postępowania Cywilnego i Międzynarodowego Prawa Handlowego UMCS w Lublinie, asesorem sądowym w SR Lublin-Zachód w Lublinie, Nr ORCID: 0000-0002-8238-6255.

1 Pojęcia tego trafnie używa w omawianym kontekście J. Olszanowski, Sprzeciw wobec zamiaru podjęcia zatrudnienia lub dodatkowego zajęcia jako czynność z zakresu nadzoru administracyjnego nad sądami i sędziami, Forum Prawnicze Nr 5/2020, s. 60.

2 T. jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 825; dalej jako SNU.

3 Druk Nr 2003 Sejmu RP VIII Kadencji, zob. https://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/5AB89A44A6408C3CC12581D800339FED/%24File/2003.pdf, ­dostęp: 13.12.2020 r.; dalej jako: projekt.

4 Zob. https://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=2003, dostęp 13.12.2020 r.

5 Zob. np. J. Stasiak, Skarga nadzwyczajna w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2021, s. XIX. Instytucja skargi nadzwyczajnej doczekała się już zresztą dosyć szerokiego zainteresowania ze strony doktryny – zob. np. T. Ereciński, K. Weitz, Skarga nadzwyczajna w sprawach cywilnych, PS Nr 2/2019, s. 7–19; T. Zembrzuski, Wpływ wprowadzenia skargi nadzwyczajnej na skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia, PS Nr 2/2019, s. 20–38; T. Zembrzuski, Skarga nadzwyczajna w polskim postępowaniu cywilnym, PiP Nr 6/2019, s. 123–138.

6 Sprawozdanie stenograficzne z 52. posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 24.11.2017 r. (trzeci dzień obrad), Warszawa 2017, s. 397–398. Zob. http://orka2.sejm.gov.pl/StenoInter8.nsf/0/952247FF6DB8B133C12581E2007BD31C/%24File/52_c_ksiazka_bis.pdf, dostęp: 19.12.2020 r.

7 T. jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 2072; dalej jako: PrUSP.

8 W PrUSP od początku obowiązywania przepisów tej ustawy przewidziane były obostrzenia w zakresie dopuszczalności podejmowania przez sędziego dodatkowego zatrudnienia, zajęcia lub innego sposobu zarobkowania, uznawane, z jednej strony, za jedne z poważniejszych ograniczeń statusu sędziego (zob. M. Śladkowski, Podejmowanie dodatkowego zatrudnienia przez sędziów w świetle Konstytucji RP, Studia Iuridica Lublinensia Nr 22/2014, s. 361; B. Bury, Kilka refleksji na temat „zadaniowego” czasu pracy sędziów, Studia z zakresu prawa pracy i polityki społecznej Nr 3/2019, s. 243), z drugiej zaś, za jedną z istotniejszych gwarancji jego niezawisłości (M. Siwek, Prawa i obowiązki sędziego, Studenckie Zeszyty Naukowe Nr 9(13)/2006, s. 49; M. Śladkowski, op. cit., s. 362, 368; J. Olszanowski, op. cit., s. 61). Ustawodawca nie wyłączył jednak całkowicie możliwości podejmowania przez sędziego dodatkowego zatrudnienia, zajęcia lub sposobu zarobkowania i przyjął, że sędzia może podejmować zatrudnienie na stanowisku dydaktycznym, naukowo-dydaktycznym lub naukowym, jeżeli wymiar tego zatrudnienia nie przekracza pełnego wymiaru czasu pracy pracowników zatrudnionych na tych stanowiskach (art. 86 § 1 PrUSP). Przewidziana w projekcie SNU zmiana przewidywała zmniejszenie maksymalnego wymiaru pensum sędziego zatrudnionego na stanowisku dydaktycznym lub naukowo-dydaktycznym (a w istocie – w świetle terminologii przyjętej w art. 114 ustawy z 20.7.2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz.U. z 2021 r. poz. 478; dalej jako: PrSzkolWyższNU – badawczo-dydaktycznym) do wymiaru niższego od typowego pensum przewidzianego w art. 127 ust. 2 PrSzkolWyższNU dla pracowników badawczo-dydaktycznych niezatrudnionych na stanowisku profesora, tj. asystentów czy adiunktów (które wynosi do 240 godz. dydaktycznych), a ponadto, wyłączała np. możliwość zatrudnienia na stanowisku dydaktycznym lub badawczym poza polską szkołą wyższą.

9 W projekcie użyto sformułowania „zatrudnienie” w kontekście zarówno zatrudnienia w szkole wyższej, jak i prowadzenia zajęć w KSSiP oraz w ramach szkoleń organizowanych przez samorządy prawnicze. Prowadzenie przez sędziego zajęć w KSSiP oraz szkoleń organizowanych przez samorząd adwokacki, radcowski, komorniczy czy notarialny, w razie braku zatrudnienia sędziego na stanowisku dydaktycznym w ww. instytucjach (tj. w razie braku stosunku pracy łączącego sędziego z ww. instytucjami), jest jednak uznawane zarówno przez doktrynę jak i judykaturę nie za rodzaj dodatkowego zatrudnienia sędziego (art. 86 § 1 PrUSP), ale za rodzaj dodatkowego zajęcia lub sposobu zarobkowania (art. 86 § 2 PrUSP). Zob. np. K. Gonera [w:] A. Górski (red.), Prawo o ustroju sądów powszechnych. Komentarz, Warszawa 2013, s. 438. Podobnie SN w uzasadnieniu wyroku z 26.9.2016 r., SNO 31/16, OSNID 2016, poz. 41.

10 Tj. samorządów, o których mowa w ustawie z 26.5.1982 r. – Prawo o adwokaturze (t. jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1651), ustawie z 6.7.1982 r. o radcach prawnych (t. jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 75), ustawie z 14.2.1991 r. – Prawo o notariacie (t. jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1192) i ustawie z 29.8.1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (t. jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1309). Ostatnia z wymienionych ustaw utraciła moc z dniem 1.1.2019 r., tj. z dniem wejścia w życie przepisów ustawy z 22.3.2018 r. o komornikach sądowych (t. jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 121, zob. art. 305 tej ustawy). Niektóre z jej przepisów (dotyczące kosztów komorniczych) wciąż znajdują jednak zastosowanie w postępowaniach egzekucyjnych wszczętych przed 1.1.2019 r. i niezakończonych do tego dnia. Zob. na ten temat np. A. Sadza, Obniżenie opłaty egzekucyjnej na wniosek wierzyciela w postępowaniu egzekucyjnym wszczętym przed dniem wejścia w życie ustawy o kosztach komorniczych, MoP Nr 5/2021, s. 247–248.

11 W projekcie ustawy planowano również doprecyzowanie, w jakim terminie konieczne miało być powiadomienie właściwego organu (prezesa właściwego sądu okręgowego lub apelacyjnego) przez sędziego o zamiarze podjęcia dodatkowego zatrudnienia oraz o podjęciu innego zajęcia lub sposobu zarobkowania (art. 105 pkt 9 ppkt a i b projektu). W czasie zgłoszenia projektu przepisy nie określały bowiem, kiedy powinno dojść do takiego zawiadomienia. Przyjmowano jednak, że powinien to być termin, w którym organ ma realną możliwość wyrażenia swojego stanowiska (tj. ewentualnego sprzeciwu) jeszcze przed podjęciem zatrudnienia przez sędziego (zob. M. Śladkowski, op. cit., s. 364; J. Gudowski, T. Ereciński, J. Iwulski [w:] J. Gudowski (red.), Prawo o ustroju sądów powszechnych. Ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa. Komentarz, wyd. II, Warszawa 2009, teza 7 do art. 86 PrUSP). W projekcie zakładano też, że w razie dokonania zawiadomienia po upływie tego terminu sędzia mógłby podjąć dodatkowe zatrudnienie, zajęcie lub sposób zarobkowania, tylko jeżeli właściwy organ wyraźnie udzieliłby na to zgody (art. 105 pkt 9 ppkt c projektu). Przewidywano również upublicznienie w biuletynie informacji publicznej informacji o dodatkowym zatrudnieniu, zajęciu lub sposobie zarobkowania sędziów sądów powszechnych (art. 105 pkt 9 ppkt d projektu). Zob. J. Olszanowski, op. cit., s. 59.

12 Zob. Uzasadnienie projektu ustawy – druk nr 2003 Sejmu VIII Kadencji, s. 19.

13 Ibidem, s. 20. Na takie uzasadnienie projektowanej modyfikacji przepisów PrUSP zwraca uwagę także J. Olszanowski, op. cit., s. 59–60.

14 Jak można odczytać z dokumentów pochodzących z procesu legislacyjnego, ograniczenie wymiaru dodatkowego zatrudnienia miało na celu usprawnienie postępowań, tj. przyspieszenie prac SN (zob. http://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/biuletyn.xsp?skrnr=SPC-109, dostęp: 14.12.2020 r.) i „bardziej zintensyfikowaną pracę ze strony sędziów”, zob. https://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/biuletyn.xsp?skrnr=SPC-110, dostęp: 14.12.2020 r.

15 Art. 108 pkt 9 ppkt a projektu w brzmieniu przyjętym w Sprawozdaniu Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o przedstawionym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekcie ustawy o Sądzie Najwyższym (druk nr 2003) z 30.11.2017 r. – druk nr 2071, zob. http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/B367999C4E592B1FC12581ED00727E26/%24File/2071.pdf, dostęp: 13.12.2020 r. Przebieg prac nad treścią zaproponowanej w tym sprawozdaniu zmiany art. 86 PrUSP odzwierciedla stenogram dostępny na stronach sejmowych: http://sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/biuletyn.xsp?skrnr=SPC-110, dostęp: 13.12.2020 r.

Strona 5 z 8« Pierwsza...34567...Ostatnia »