- Sądy za granicą
- Artykuł pochodzi z numeru IUSTITIA 3-4(54)/2024, dodano 11 maja 2025.
Struktura sądownictwa w Ekwadorze
5. Organy pomocnicze
Organami pomocniczymi sądownictwa są służby notarialne, licytatorzy sądowi i depozytariusze sądowi. Konstytucja Republiki odnosi się również do innych organów, które mogą zostać określone w ustawie, a COFJ zalicza do tej kategorii syndyków w postępowaniu upadłościowym i likwidatorów kosztów.
5.1. Usługa notarialna
Usługa ta jest świadczona przez notariuszy, którzy, podobnie jak w większości systemów prawnych, są urzędnikami obdarzonymi wiarą publiczną w celu zatwierdzania czynności, umów i dokumentów określonych przez prawo oraz poświadczania istnienia faktów, które mają miejsce w ich obecności. W Ekwadorze notariusze nie otrzymują wynagrodzenia z budżetu państwa, ale procent od wartości pobieranych jako opłaty za świadczone usługi, w oparciu o tabelę kosztów ustaloną przez Radę Sądownictwa.
Zjawiskiem legislacyjnym, którego początki sięgają 1996 r., ale które zostało zaakcentowane od 2015 r. wraz z wydaniem Ogólnego kodeksu postępowania cywilnego11, jest ciągłe przekazywanie notariuszom uprawnień, które wcześniej należały do sędziów, zwłaszcza w sprawach dobrowolnej jurysdykcji; Tak więc, zgodnie z ekwadorskim prawem notarialnym, wyłączną odpowiedzialnością notariuszy jest obecnie przyznanie skutecznego posiadania odziedziczonego majątku, zezwolenie na rozwiązanie majątku małżeńskiego, spełnienie wymogów dotyczących spełnienia obietnicy zawarcia umowy, otwarcie i publikacja zamkniętych testamentów, rozgraniczenie i rozgraniczenie na obszarach wiejskich, gdy odbywa się to za obopólną zgodą; rozpatrywanie rozwodów za obopólną zgodą i zakończenie faktycznego związku, jeśli nie ma małoletnich dzieci lub jeśli ich sytuacja została już uregulowana; dobrowolna likwidacja spółki majątkowej (utworzonej przez faktyczny związek) lub wspólności małżeńskiej (utworzonej przez małżeństwo) oraz uroczysta eksmisja jako sposób rozwiązania umowy najmu, wśród najbardziej znanych atrybutów, które wcześniej były wyłączną kompetencją sędziów, w ramach wykonywania dobrowolnej jurysdykcji.
5.2. Licytatorzy
Konstytucja Republiki odnosi się, jako kolejny organ pomocniczy, do licytatorów sądowych, rozumianych jako urzędnicy publiczni odpowiedzialni za publiczną sprzedaż, oferentowi, który zaoferował najwyższą cenę, przedmiotów handlu, z powodu upadłości, dobrowolnej licytacji lub innych wskazanych przez prawo. Kwestia ta została uregulowana w Ekwadorze w kodeksie handlowym z 1960 r., ale obecnie ani COFJ, ani kodeks handlowy obowiązujący od 2019 r. nie mówią nic na ten temat, prawdopodobnie z powodu nieużywania tej figury.
5.3. Depozytariusze sądowi
Są odpowiedzialni za przechowywanie towarów, które zostały zajęte na mocy nakazu sądowego w ramach zajęcia i sekwestracji towarów. Depozytariusze sądowi byli kiedyś wyznaczani przez Radę Sądownictwa, z której obecnie pozostało niewielu, ponieważ reforma wprowadzona w COFJ w lipcu 2017 r. ustanowiła, że to każdy sędzia, w każdym procesie, wyznacza na depozytariusza sądowego osobę zaproponowaną przez stronę wnioskującą, która jest również osobą, która musi pokryć prawa lub opłaty tego pomocnika wymiaru sprawiedliwości.
5.4. Syndycy masy upadłości
Są oni pomocnikami wymiaru sprawiedliwości, którzy interweniują w postępowaniach upadłościowych lub zbiorowych postępowaniach egzekucyjnych przeciwko niewypłacalnym dłużnikom (stąd nazwa „syndycy masy upadłości”). Zgodnie z COFJ, do głównych zadań syndyków należy reprezentowanie wierzycieli na drodze sądowej i pozasądowej oraz przeprowadzanie czynności prowadzących do zgromadzenia majątku w ramach postępowania upadłościowego lub naprawczego oraz jego likwidacji; muszą oni również, zgodnie z Ogólnym Kodeksem Postępowania, reprezentować niewypłacalnego we wszystkich sprawach dotyczących jego majątku i działać jako zastępca procesowy dłużnika, a także wszczynać lub kontynuować wszelkie postępowania na rzecz lub przeciwko majątkowi niewypłacalnej strony lub stron. Chociaż działalność syndyków jest regulowana przez COFJ, nie są oni urzędnikami sądowymi, ale każdy sędzia wyznacza, po losowaniu, z listy biegłych, tych, którzy mają pełnić te funkcje, a ich wynagrodzenie pokrywa strona zainteresowana syndykiem.
5.5. Likwidatorzy kosztów
Są oni odpowiedzialni za obliczanie wydatków poniesionych przez stronę korzystającą z orzeczenia o kosztach, w celu wyegzekwowania zwrotu od osoby zobowiązanej do ich zapłaty. Podobnie jak w przypadku syndyków, likwidatorzy kosztów nie są urzędnikami sądowymi, ale osobami prywatnymi wyznaczonymi przez sędziego prowadzącego sprawę, po losowaniu, spośród ekspertów zakwalifikowanych przez Radę Sądownictwa.