Sprawozdanie z konferencji „Referendarz w postępowaniach sądowych” (Warszawa, 21.11.2014 r.)

Coroczna konferencja, organizowana przez Wydawnictwo C.H.Beck i Redakcję Kwartalnika Sędziów Polskich „Iustitia”, odbyła się w dniu 21.11.2014 r. w Warszawie, a jej tematem był „Referendarz w postępowaniach sądowych”. Założeniem konferencji stało się porównanie różnych modeli funkcjonowania instytucji referendarza sądowego w krajach ­europejskich i sformułowanie na tej bazie postulatów co do rozwoju uregulowań prawnych w zakresie pozycji ustrojowej referendarzy sądowych w Polsce oraz ich kompetencji związanych z wykonywaniem czynności z zakresu ochrony prawnej.

Prowadzeniem konferencji zajął się Redaktor Naczelny Kwartalnika „Ius­titia” dr hab. Krystian Markiewicz. Jako pierwszy głos zabrał dr iur. Marcin Margoński, LL.M. (Polsko-Niemiecki Instytut Badawczy w Collegium Polonicum w Słubicach), który zaprezentował pozycję ustrojową referendarzy w Niemczech oraz dokonał niezwykle ciekawego porównania rozwiązań stosowanych w polskim systemie prawnym i niemieckim. Omówił ich pozycję ustrojową, relację pomiędzy referendarzami a sędziami, wskazując m.in. na możliwość udzielania przez sędziego referendarzowi wskazówek co do oceny merytorycznej danych decyzji orzeczniczych oraz na znacznie szerszy zakres uprawnień referendarzy, którzy w Niemczech mają status drugiego filaru sądownictwa. Do ich kompetencji należą, oprócz spraw rejestrowych i wieczystoksięgowych, także sprawy egzekucyjne, postępowanie wywoławcze, uznanie za zmarłego, przyjmowanie zapewnień i oświadczeń. Przekazano im również czynności z zakresu władzy rodzicielskiej, adopcji, spraw spadkowych, upadłościowych i z zakresu obrotu zagranicznego.

Kolejny prelegent – Aleksandra Rożnowska (WPiA Uniwersytetu Śląskiego) przedstawiła model instytucji referendarza sądowego w Austrii oraz w Hiszpanii, gdzie instytucja referendarza sądowego sięga XIX w. Natomiast dr Aneta Arkuszewska i dr Aneta Kościółek (WPiA Uniwersytetu Rzeszowskiego) omówiły pozycję referendarza sądowego w Polsce, zarówno w postępowaniach cywilnych, karnych, jak i administracyjnych, wskazując na istniejące luki prawne, wady poszczególnych rozwiązań oraz formułując postulaty de lege ferenda. Wskazano m.in. na niektóre propozycje Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Referendarzy Sądowych związane z rozszerzeniem kompetencji referendarzy na takie czynności jak odrzucenie pozwu w procesie, stwierdzanie zgonu, przyjęcie oświadczenia o uznaniu ojcostwa, odebranie przyrzeczenia od opiekuna, ustanowienie kuratora dla podmiotów, które same nie mogą wykonywać swych praw, postępowanie w razie zaginięcia lub zniszczenia akt, umorzenie utraconego dokumentu, zobowiązanie osoby uzależnionej od alkoholu do leczenia w zakładzie odwykowym, uznanie za zmarłego, orzekanie w postępowaniu zabezpieczającym.

Następnie sędzia dr hab. Krystian Markiewicz (WPiA Uniwersytetu Śląskiego) przedstawił analizę funkcjonowania referendarza w praktyce sądów powszechnych. Podkreślił słabość istniejących rozwiązań, wynikającą przede wszystkim z braku systemowego ujęcia pozycji referendarza oraz z zaniechania analizy funkcjonowania danych rozwiązań w sądach przed podjęciem prac legislacyjnych. Wskazał również na istotny problem związany z brakiem wystarczającej liczby etatów referendarskich w stosunku do potrzeb sądów powszechnych.

Na koniec sędzia dr hab. Marcin Walasik (WPiA Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) omówił mankamenty obecnie istniejących regulacji w zakresie kompetencji referendarzy, w szczególności generujących spory kompetencyjne pomiędzy referendarzami i sędziami. Zaproponował wprowadzenie do systemu prawnego klauzuli domniemania kompetencji referendarza sądowego w przypadku tego typu sporów, w szczególności w przypadku negatywnych sporów kompetencyjnych.

Po wystąpieniach prelegentów rozpoczęła się dyskusja, w której uczestniczyli goście konferencji – sędziowie, referendarze, radcowie prawni i adwokaci oraz pracownicy naukowi. Dyskutanci skupili się przede wszystkim na dopuszczalności rozszerzenia kompetencji referendarzy i ewentualnego wpływu takiego zabiegu legislacyjnego na jakość orzecznictwa, sprawność postępowania, a zarazem dopuszczalność proponowanych rozwiązań prawnych w świetle Konstytucji.

* Autorka jest sędzią Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy w Warszawie.

Opublikowano IUSTITIA 4(18)/2014, Konferencje i szkolenia | Skomentuj

Sprawozdanie z konferencji „Aktualne projekty ustaw dotyczących zmian prawa spadkowego i procedury cywilnej” (Toruń, 4–5.12.2014 r.)

W dniach 4–5.12.2014 r. w Toruniu odbyła się konferencja na temat „­Aktualne projekty ustaw dotyczących zmian prawa spadkowego i procedury cywilnej”, zorganizowana przez toruński oddział SSP „Iustitia”. W dwudniowych obradach uczestniczyło ponad dziewięćdziesięciu sędziów, notariuszy, komorników, adwokatów, radców prawnych oraz przedstawicieli środowiska naukowego.

Konferencja składała się z czterech paneli poświęconych projektom ustaw, dotyczących zmian w prawie procesowym cywilnym i prawie spadkowym, które znajdują się na etapie prac parlamentarnych lub zostały uchwalone w ostatnim czasie.

W ramach pierwszego panelu został poddany dyskusji rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw1, dotyczący zliberalizowania przepisów o formie czynności prawnych i nowego ujęcia dokumentu w prawie cywilnym i postępowaniu cywilnym, zwiększenia dostępu do sądu przez poszerzenie katalogu spraw rozpoznawanych w postępowaniach elektronicznych oraz stworzenia możliwości wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i dokonywania doręczeń elektronicznych, także w tradycyjnych postępowaniach cywilnych. Wprowadzenie do dyskusji wygłosił prof. dr hab. Dariusz Szostek z Uniwersytetu Opolskiego. Profesor przedstawił wyzwania wynikające z konieczności wdrożenia przepisów prawa europejskiego, w szczególności rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z 23.7.2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchyleniu dyrektywy 1999/93/WE (rozporządzenia eIDAS)2. Rozporządzenie to ma być stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich z dniem 1.7.2016 r. Wprowadza ono m.in. formę dokumentową czynności prawnej, funkcjonującą już w obrocie gospodarczym od wielu lat (maile, sprzedaż poprzez sklepy internetowe, portale aukcyjne, itp.) i reguluje na nowo formę elektroniczną. Profesor Szostek przedstawił regulacje tego rozporządzenia, zwłaszcza w zakresie wnoszenia pism procesowych w drodze elektronicznej, funkcjonowania elektronicznego biura podawczego oraz elektronicznych doręczeń pism sądowych. Omówił również kierunki prac prowadzonych w ramach Unii Europejskiej nad informatyzacją życia społecznego, w tym wymiaru sprawiedliwości, a także nad wprowadzeniem jednolitej regulacji umowy sprzedaży w unijnym porządku prawnym. W dalszej kolejności uwagi środowisk zawodowych pełnomocników przedstawili radca prawny dr Agnieszka Laskowska-Hulisz z Okręgowej Izby Radców Prawnych w Toruniu oraz adwokat dr Tadeusz Felski, jako przedstawiciel Kujawsko-Pomorskiej Izby Adwokackiej w Toruniu. Stanowisko sędziów i naszego Stowarzyszenia przybliżył SSR Łukasz Piebiak, a przebieg prac nad projektem ustawy będącym przedmiotem analiz opisał SSR dr Marcin Uliasz, jako przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości. W dyskusji poruszone zostały problemy m.in. nowej regulacji dowodu z dokumentu, przeciwdziałania nadużywaniu instytucji wyłączenia sędziego, elektronicznej komunikacji między sądem a stronami i ich pełnomocnikami oraz wydawania wyroków na posiedzeniach niejawnych. Prof. dr hab. Kazimierz Lubiński z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu zgłosił istotne zastrzeżenia konstytucyjnoprawne w przedmiocie dopuszczalności wydawania wyroków na posiedzeniu niejawnym (art. 3231 KPC) ze względu na proklamowane w art. 45 Konstytucji RP prawo do sądu, obejmujące swoim zakresem m.in. prawo stron do jawnego rozpoznania sprawy. Profesor odniósł się także polemicznie do zgłoszonej w toku dyskusji propozycji przyznania asystentom sędziego uprawnień decyzyjnych w zakresie zwrotu pozwu. Dyskusję moderowała SSR Hanna Kaflak-Januszko.

Drugi panel poświęcono ustawie z 29.8.2014 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego i ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych3, która została uchwalona w trakcie kilkumiesięcznych przygotowań do konferencji. Wprowadzenie do dyskusji w trybie telekonferencji przedstawił prof. dr hab. Jacek Gołaczyński z Uniwersytetu Wrocławskiego, który skupił swoją uwagę na przebiegu wdrażania elektronicznego protokołu, sposobach formułowania tzw. protokołu skróconego, udostępnianiu protokołów stronom oraz ustnym uzasadnieniu wyroku. Podobnie jak w pierwszym panelu, uwagi środowisk radców prawnych i adwokatów przedstawili radca prawny dr A. Laskowska-Hulisz oraz adwokat dr T. Felski. Doświadczeniami ze stosowania e-protokołu podzielił się Wiceprezes Sądu Okręgowego w Szczecinie Krzysztof Górski, a SSR H. Kaflak-Januszko przybliżyła stanowisko SSP „­Iustitia” wobec zmian przyjętych we wskazanej ustawie. W interesującej dyskusji zostały wyrażone zastrzeżenia wobec protokołu elektronicznego, wątpliwości co do statusu transkrypcji i ustnego uzasadnienia wyroku. Dyskusję poprowadził SSR Andrzej Antkiewicz.

Opublikowano IUSTITIA 4(18)/2014, Konferencje i szkolenia | Skomentuj

Sejm dzieli, minister rządzi

W dniu 15.1.2015 r. Sejm uchwalił nowelizację1 ustawy z 27.7.2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych2, która po raz pierwszy od 2001 r. w sposób tak wyraźny dzieli sędziów: na sędziów sądów rejonowych i sędziów sądów wyższych. Sędziowie sądów rejonowych ponownie będą mieli mniejszościową reprezentację w zgromadzeniach okręgu, a ponadto zostają pozbawieni prawa do zwrotu kosztów dojazdu do siedziby sądu. Nie zrezygnowano z przepisu pozwalającego podsekretarzom stanu na zastępowanie ministra w wykonywaniu jego ustawowych uprawnień, a jedynie wyłączono z tego uprawnienia przenoszenie sędziów do innych sądów (nowy art. 9c). Szerzej o projektowanych zmianach pisaliśmy w poprzednim numerze Kwartalnika3. Do omówionych tam zmian doszła poprawka pozbawiająca sędziów sądów rejonowych kosztów dojazdu do siedziby sądu.

Poprawka w przedmiocie kosztów dojazdu została zgłoszona przez sprawozdawcę posła Roberta Kropiwnickiego, a szeroko była uzasadniana na komisjach przez podsekretarza stanu Wojciecha Hajduka. Można było odnieść wrażenie, że poseł Kropiwnicki nie do końca jasno przedstawia sens zgłoszonej poprawki, gdyż w jej uzasadnieniu powoływał się głównie na wprowadzane kryterium odległości 20 km4.

Jej treść brzmi następująco:

„Art. 95 § 3 otrzymuje brzmienie:

»§ 3. W razie uzyskania zgody, o której mowa w § 2, sędziemu, który awansował na wyższe stanowisko sędziowskie, przysługuje zwrot kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do siedziby sądu, siedziby wydziału zamiejscowego lub siedziby ośrodka zamiejscowego utworzonego poza  siedzibą sądu, ustalonych na zasadach obowiązujących przy ustalaniu wysokości należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.«,

dodaje się § 4 w brzmieniu:

»§ 4. Zwrot kosztów, o których mowa w § 3, jednak nie przysługuje, jeżeli odległość od miejsca zamieszkania do siedziby sądu, siedziby wydziału zamiejscowego lub siedziby ośrodka zamiejscowego jest niższa niż 20 km lub jeżeli zmiana miejsca służbowego nastąpiła w wyniku orzeczenia kary dyscyplinarnej, o której mowa w art. 109 § 1 pkt 4, oraz orzeczenia sądu dyscyplinarnego o przeniesieniu sędziego na inne miejsce służbowe ze względu na powagę stanowiska«”.

 

Poprawka ta nie była przedmiotem konsultacji społecznych, została przez podsekretarza stanu uzasadniona potrzebą zapewnienia odpowiedniej stawki za kilometr dla sędziów sądów wyższych, gdyż środki na koszty dojazdu zostały w budżecie na 2015 r. znacznie ograniczone. Jej sens sprowadza się do wyłączenia w ogóle prawa do uzyskania zwrotu kosztów dojazdu przez sędziów sądów rejonowych oraz pozostawienia go sędziom, którzy awansowali, a zarazem zamieszkują 20 km lub dalej od siedziby sądu.

Podsekretarz stanu, pomimo przytaczanych przez sędziego Waldemara Żurka z KRS argumentów, że sędziowie sądów rejonowych, zgłaszając się na stanowiska w odległych sądach zakładali, iż będzie im się należał zwrot kosztów, stwierdził, że jest to przywilej, który ustawodawca może odebrać. Podsekretarz stanu argumentował również, że pozostawienie tego uprawnienia sędziom sądów wyższych ma na celu dbałość o odpowiedni dobór kadr w tych sądach. Przeciwko nierównemu traktowaniu sędziów różnych szczebli sądów protestowali posłowie Andrzej Dera i Ryszard Kalisz, jednak nie przekonali większości sejmowej5. Sejm uchwalił ustawę w kształcie zaproponowanym przez podkomisję6. Również na posiedzeniu komisji senackich nie udało się przedstawicielom KRS, „Iustitii” i „­Themis” przekonać senatorów do zmiany niekorzystnych przepisów. I w tym wypadku podsekretarz stanu Wojciech Hajduk bronił większości przepisów uchwalonej ustawy7. W połączeniu ze zmianą zakładającą ograniczenie udziału sędziów sądów rejonowych w zgromadzeniach okręgu oraz wprowadzającą do katalogu kar dyscyplinarnych kary finansowe, można stwierdzić, że ustawodawca podzielił sędziów na dwie grupy. Przeciwko wszystkim tym zmianom wyrażono protest w uchwałach zgromadzeń: Sądów Apelacyjnych w Białymstoku i Warszawie, Sądów Okręgowych w Gdańsku, Lublinie, Płocku, Szczecinie i dla Warszawy-Pragi w Warszawie oraz Sądów Rejonowych w Biłgoraju, Ostrowcu Świętokrzyskim, Puławach, Tarnowskich Górach i Zamościu.

(BP)

1 Ustawa z 15.1.2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw, druk senacki 808.

2 T. jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 427 ze zm.; dalej jako: PrUSP.

3 Więcej władzy dla ministra, Nr 3/2014, s. 158–159.

4 Zapis wideo tego fragmentu obrad: http://bitly.pl/poprawka lub https://www.youtube.com/watch?v=SHpCoZARVN0.

5 Szczegółowy zapis wideo obrad podkomisji: http://bitly.pl/usp1 lub https://www.youtube.com/watch?v=PdQOeAUK66o#t=16.

6 Zapis wideo 3. czytania ustawy: http://bitly.pl/trzecie lub https://www.youtube.com/watch?v=U1KFNUWQXt8&feature=autoshare.

7 Wystąpienie podsekretarza stanu na komisji senackiej: http://bitly.pl/senat lub https://www.youtube.com/watch?v=joPCN1OKN8U.

Opublikowano IUSTITIA 4(18)/2014, Sprawy bieżące | Skomentuj

Spotkanie z Ministrem Cezarym Grabarczykiem

Dnia 22.10.2014 r. w Warszawie odbyło się spotkanie nowego Ministra Sprawiedliwości Cezarego Grabarczyka z członkami zarządu „Iustitii”: Maciejem Strączyńskim, Jolantą Korwin-Piotrowską, Barbarą Zawiszą, Mariuszem Królikowskim, Hanną Kaflak-Januszko i Andrzejem Skowronem. Ministrowi towarzyszył podsekretarz stanu Wojciech Hajduk.

Rozmowy dotyczyły spraw, które dotykają środowiska sędziowskiego oraz współpracy Stowarzyszenia z resortem sprawiedliwości. Przedstawiciele „Iustitii” zwrócili uwagę na niekorzystne dla sędziów zmiany w PrUSP, w tym szczególnie te ograniczające sędziowską samorządność. W odpowiedzi Minister Sprawiedliwości zadeklarował, że będzie popierał postulaty sędziów w sprawie ich samorządności.

Kolejnym tematem była sprawa medialnego wizerunku sądów. Obie strony były zgodne, że sądy powinny mieć rzecznika prasowego usytuowanego poza Ministerstwem Sprawiedliwości.

Omówiono także zagadnienia socjalne. Przedstawiciele Stowarzyszenia zasygnalizowali m.in. brak ustawowych kryteriów do uwzględnienia przez Ministra Sprawiedliwości wniosku sędziego o udzielenie urlopu dla poratowania zdrowia i małą liczbę wniosków uznanych w praktyce przez Ministra za zasadne. Stwierdzono, że przy zmniejszeniu uposażenia sędziów za czas pozostawania na zwolnieniu lekarskim do 80% zaniechano jednoczesnego określenia wykazu chorób zawodowych sędziów i nie wskazano w przepisach organu, który ma kompetencję do zadecydowania, czy dana choroba jest związana z wykonywaniem zawodu sędziego.

Sędziowie podkreślili, że od dawna współpracują z resortem sprawiedliwości w kwestii rozwoju mediacji w Polsce i dlatego liczą na jej kontynuację m.in. poprzez powołanie reprezentanta „Iustitii” do składu nowej Rady ds. ADR przy Ministrze Sprawiedliwości. Pełna relacja ze spotkania na stronie internetowej stowarzyszenia1.

(IS)

1 Zob. http://bitly.pl/spotkaniems lub http://iustitia.pl/informacje/912-spotkanie-z-ministrem-sprawiedliwosci.

Opublikowano IUSTITIA 4(18)/2014, Sprawy bieżące | Skomentuj

Konferencja w sprawie polityki medialnej sędziów i sądów

W dniu 4.12.2014 r. w siedzibie Krajowej Rady Sądownictwa odbyła się konferencja na temat komunikacji sądów i sędziów z mediami. W konferencji wzięli udział rzecznicy prasowi sądów apelacyjnych i okręgowych, a także m.in. przedstawiciele Zespołu Informacyjnego SSP „Iustitia”. W toku konferencji omówiono potrzebę poprawy wizerunku sędziów i sądów w opinii publicznej oraz stworzenia nowej polityki informacyjnej wymiaru sprawiedliwości. Ważnym elementem konferencji była prezentacja rzecznika prasowego Komendanta Głównego Policji inspektora Mariusza Sokołowskiego, który podzielił się swoimi doświadczeniami w budowaniu profesjonalnych relacji z mediami.

„Iustitia” od dawna postuluje wprowadzenie jednolitej polityki medialnej na terenie całego kraju oraz powołanie centralnej instytucji dbającej o poprawę wizerunku sędziów i sądów w opinii publicznej. Przedstawiciele Zespołu Informacyjnego „Iustitii” wezmą udział w grupie roboczej, która pod egidą KRS będzie zajmować się tą kwestią.

(IS)

Opublikowano IUSTITIA 4(18)/2014, Sprawy bieżące | Skomentuj

Koniec „reformy Gowina

Od 1.7.2015 r. przywróconych będzie 75 (z tego 41 sądów już od 1.1.2015 r.) spośród zniesionych 79 sądów. Ministerstwo przygotowało kolejne rozporządzenia przywracające sądy. Wcześniej Minister Marek Biernacki chciał przywrócić tylko te sądy, które zgodnie z ustawą przywrócić musiał.

Nowy Minister Cezary Grabarczyk zdecydował o przywróceniu wszystkich sądów, które zgodnie z ustawą przywrócić może. Stowarzyszenie przygotowało opinię do projektów<1, która pomimo kilku uwag wyraża zadowolenie, że po 2 latach kończy się zamieszanie wywołane nieprzemyślanymi działaniami ­ówczesnego ministra.

(IS)

1 Zob. http://bitly.pl/isopinia lub http://iustitia.pl/opinie/917-koniec-reformy-gowina-opinia-iustitii-dotyczaca-przywrocenia-pozostalych-sadow.

Opublikowano IUSTITIA 4(18)/2014, Sprawy bieżące | Skomentuj

Ministerstwo ogranicza sędziom dostęp do komentarzy i literatury prawniczej

Działające w imieniu Ministerstwa Sprawiedliwości, Centrum Zakupów dla Sądownictwa kupiło i udostępniło sędziom tylko jeden program prawniczy, tzw. system informacji prawnej. Wcześniej Stowarzyszenie postulowało umożliwienie sędziom dostępu do wszystkich trzech podstawowych obecnych na rynku systemów, tj.: Wolters Kluwer Polska S.A. („Lex”), C.H.Beck („Legalis”) i Lexis­Nexis („Lex Polonica”). Co więcej, z umowy z Wydawnictwem Wolters Kluwer S.A. wynika, że w wybranej wersji oprogramowania Lex Omega zabraknie istotnej części literatury dotyczącej ustaw ważnych dla praktyki orzeczniczej.

W liście do dyrektora Centrum Zakupów dla Sądownictwa Przewodniczący Zespołu ds. Informatyzacji Sądów Stowarzyszenia Piotr Wangler wskazał, że jest to efekt braku rozpoznania rzeczywistych potrzeb użytkowników na etapie sporządzania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia postępowania przetargowego. Zespół domagał się weryfikacji specyfikacji zamówienia1.

(IS)

1 Zob. http://bitly.pl/informatyzacja lub http://iustitia.pl/informacje/928-sedziowie-musza-miec-dostep-do-orzecznictwa-i-komentarzy-iustitia-interweniuje.

Opublikowano IUSTITIA 4(18)/2014, Sprawy bieżące | Skomentuj

„Iustitia” za przywróceniem instytucji asesora sądowego

Pomimo wątpliwości natury konstytucyjnej i wielu zastrzeżeń w opracowanej przez Zespół ds. Ustroju Sądów opinii Stowarzyszenia dotyczącej przedstawionego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw1, stowarzyszenie, co do zasady, poparło przywrócenie instytucji asesora sądowego. W opinii wskazano, że mogłoby to umożliwić lepsze sprawdzenie, czy osoba kandydująca na stanowisko sędziego ma predyspozycje i wiedzę niezbędną do pełnienia tej służby.

Równocześnie jako najbardziej pożądane rozwiązanie postuluje się koncepcję „korony zawodów prawniczych”, w której do służby sędziowskiej będą zgłaszali się kandydaci wykonujący samodzielne zawody prawnicze, a zawód sędziego będzie najwyżej cenioną specjalnością prawniczą. Takie osoby musiałyby mieć za sobą odpowiedni staż w zawodzie prokuratora, adwokata, radcy prawnego lub notariusza albo stopień naukowy doktora lub doktora habilitowanego nauk prawnych. W zależności od długości stażu w zawodzie, mieliby prawo kandydować do sądu odpowiedniego szczebla.

Wymagałoby to jednak zapewnienia sędziom odpowiedniej pozycji ustrojowej oraz wynagrodzeń, aby warunki tej służby zachęcały dobrych prawników do jej podejmowania i przechodzenia z innych zawodów2.

(IS)

1 Druk nr 2299, dostępny na: www.sejm.gov.pl.

2 Zob. http://bitly.pl/asr lub http://iustitia.pl/opinie/925-opinia-iustitii-dotyczaca-przywrocenia-asesury.

Opublikowano IUSTITIA 4(18)/2014, Sprawy bieżące | Skomentuj

RPO interweniuje w sprawie sędziów pozbawionych uposażenia

Od dłuższego czasu „Iustitia” w różnych sytuacjach sygnalizowała i krytykowała przepisy, które pozbawiają środków do życia sędziów niezdolnych do służby dłużej niż przez okres roku. Zgodnie z nimi, sędzia korzystający z tzw. „chorobowego” po roku nieprzerwanej niezdolności do pracy przestaje otrzymywać jakiekolwiek uposażenie. Nie przysługuje mu świadczenie rehabilitacyjne ani jakakolwiek okresowa renta, może nie dostać urlopu dla poratowania zdrowia (minister sprawiedliwości może mu po prostu odmówić), może też nie uzyskać stanu spoczynku, bo Krajowa Rada Sądownictwa w stan spoczynku może przenieść tylko sędziego trwale niezdolnego do służby. Niezdolność czasowa, choćby i długotrwała, podstaw do tego nie daje.

„Iustitia” podnosiła tę kwestię w pismach do Krajowej Rady Sądownictwa, w opiniach przesyłanych Ministrowi Sprawiedliwości, na posiedzeniach sejmowej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. KRS podzieliła naszą ocenę, ale nie wystąpiła z żadną inicjatywą. Ministerstwo i posłowie opinie „­Iustitii” ­ignorowali. Teraz sędziów wsparł wreszcie Rzecznik Praw Obywatelskich. W piśmie RPO do Krajowej Rady Sądownictwa wyrażony został pogląd, że art. 94 § 1 PrUSP, który powyższą sytuację kreuje, budzi wątpliwości konstytucyjne. „Art. 178 ust. 2 Konstytucji RP przewiduje, że sędziom zapewnia się warunki pracy i wynagrodzenie odpowiadające godności urzędu oraz zakresowi ich obowiązków. W istocie więc Konstytucja nie przewiduje takiej sytuacji, w której osoba w dalszym ciągu zachowująca status sędziego mogłaby być pozbawiona wynagrodzenia” – stwierdza pismo. RPO oczekuje na stanowisko Przewodniczącego KRS.

(IS)

Opublikowano IUSTITIA 4(18)/2014, Sprawy bieżące | Skomentuj

Krytycznie o projekcie ustawy o biegłych sądowych

Opinię Stowarzyszenia w sprawie rządowego projektu ustawy o biegłych sądowych1 opracował Zespół ds. Ustroju Sądów. W opinii wskazano, że regulacja skupia się głównie na instytucji urzędowej listy biegłych, podczas gdy ustawa o biegłych sądowych, godna tej nazwy, powinna mieć o wiele szerszy zakres rzeczowy. Powinna mianowicie jasno i wyczerpująco określać prawa i obowiązki biegłego wobec sądu i odwrotnie. Za niedopuszczalne uznano m.in. próbę narzucenia sądowi przy wyborze biegłego pierwszeństwa osoby wpisanej na listę, co proponuje się w projekcie. Byłaby to rażąca ingerencja w samodzielność jurysdykcyjną sądu, której jednym z aspektów jest swoboda prowadzenia postępowania dowodowego, w tym również doboru biegłych. Wskazano również na potrzebę m.in. utworzenia jednolitej ogólnopolskiej listy, zarządzanej przez jeden organ, którym powinna być wyspecjalizowana komórka Ministerstwa Sprawiedliwości2.

(IS)

1 http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/259060/katalog/259063#259063.

2 Zob. http://bitly.pl/biegli lub http://iustitia.pl/opinie/918-opinia-w-sprawie-projektu-ustawy-o-bieglych-sadowych.

Opublikowano IUSTITIA 4(18)/2014, Sprawy bieżące | Skomentuj