„Iustitia” może mieć satysfakcję
z Sędzią Grzegorzem Wałejko rozmawiają

Krystian Markiewicz: Panie Sędzio, co tak naprawdę było przyczyną Pańskiej dymisji ze stanowiska wiceministra?

Grzegorz Wałejko: To odwołanie nastąpiło na wniosek ministra Jarosława Gowina, po wcześniejszej rozmowie ze mną. Jeszcze w czerwcu doszliśmy do wniosku, że mamy zasadniczo różne poglądy na pewne sprawy i w związku z tym nie jest najlepszym rozwiązaniem moje dalsze funkcjonowanie w ministerstwie. Główne przyczyny rozbieżności to różna ocena obowiązującej od 28.3. br. nowelizacji PrUSP i różnice w podejściu do jej wdrożenia. Przekładało się to na przebieg pracy nad wprowadzaniem systemu oceny pracy i planowania rozwoju zawodowego sędziów oraz nad wdrażaniem nowego modelu nadzoru administracyjnego nad działalnością administracyjną sądów. Ja na przykład uważałem, że wdrażanie reformy powinno opierać się na ludziach, którzy byli filozofami i twórcami reformy, ponieważ znają oni najlepiej jej założenia. Uważałem też, że jesteśmy gotowi do szybkiej dalszej pracy nad modelem oceny i planowania rozwoju zawodowego sędziów na podstawie przygotowanych profili kompetencyjnych oraz, że należy jak najszybciej zakończyć pracę nad rozporządzeniem o nadzorze administracyjnym. Pan Minister powierzył jednak pracę nad tymi zagadnieniami innym osobom, niewystarczająco znającym i rozumiejącym ideę nowelizacji, co, moim zdaniem, nie daje gwarancji spójności sposobu wdrożenia reformy z jej założeniami oraz bardzo opóźnia przygotowanie jej oprzyrządowania w postaci kluczowych rozporządzeń wykonawczych. Różniliśmy się także w ocenie nowych rozwiązań dotyczących konkursów na stanowiska sędziowskie, które to rozwiązania zostały wprowadzone w celu zapewnienia maksymalnej transparentności i sprawiedliwości w naborze na stanowiska, niestety być może w praktyce w niektórych przypadkach kosztem wydłużenia procedury naboru. Ten koszt nie był przez Pana Ministra akceptowany. Ja natomiast uważam, że czasami warto zapłacić pewną niewielką w rezultacie cenę za pewność, że stanowisko sędziego lub awans uzyskał kandydat najlepszy w drodze sprawiedliwego i przejrzystego konkursu. Dochodziło także do różnic poglądów w innych kwestiach. Mam np. wrażenie, że pod wpływem poglądów niektórych osób nierozumiejących, że wymierzanie sprawiedliwości nie polega na zakreślaniu numerków spraw, lecz na sprawiedliwym rozstrzyganiu sporów, Pan Minister nie do końca był przekonany co do ostatniej reformy Kodeksu postępowania cywilnego, którą ja uważałem za dobrą. Szereg tych czynników złożył się na to, że uznaliśmy, iż powinniśmy zakończyć współpracę.
[hidepost=1]

K.M.: Czy sprawy, o których Pan pisze w liście otwartym1 także poszerzały dysonans między Ministrem a jego pierwszym zastępcą, odpowiedzialnym za sądy?

G.W.: Oczywiście, ja uważałem, że nadzór administracyjny wykonywany przez ministra sprawiedliwości i jego własne służby nie może w żaden sposób ingerować nie tylko w sam proces wymierzania sprawiedliwości, ale także w ocenę decyzji merytorycznych podejmowanych w toku tego procesu. Takie podejście w żaden sposób nie przeszkadza w prawidłowym i efektywnym wykonywaniu nadzoru, a pozwala na zachowanie fundamentalnych zasad współdziałania w stosunkach między władzą sądowniczą i wykonawczą. Ujawniło się przy okazji tzw. sprawy Amber Gold. W sprawie tej nie wykonywałem żadnych czynności nadzorczych, ponieważ minister sprawiedliwości współpracował bezpośrednio z dyrektorami niektórych departamentów. Przestrzegałem, nie tyle samego Ministra, co ówczesnego dyrektora Departamentu Sądów, Organizacji i Analiz Wymiaru Sprawiedliwości, a obecnego wiceministra, przed pochopnym, a w szczególności naruszającym zasady nowego modelu nadzoru, działaniem w sprawie Amber Gold. Minister sprawiedliwości powinien bardzo ściśle przestrzegać przepisów PrUSP. W aktualnym stanie prawnym czynności nadzorcze ministra sprawiedliwości są zasadniczo przemodelowane w stosunku do poprzedniego stanu prawnego i w pewien sposób mocno ograniczone. Minister, działając przez swoją służbę nadzoru, nie może bowiem wykonywać żadnych czynności z zakresu nadzoru wewnętrznego i jeśli chce sięgnąć po takie czynności, to jedyne co może zrobić, to zlecić lustrację lub wizytację, prowadzoną jednak przez prezesa sądu apelacyjnego. Nie jest tak, że jeżeli minister jest z czegoś niezadowolony, to może wbrew przepisom ustawy takie czynności podjąć. Dyskusja na temat tego, czy minister sprawiedliwości miał prawo w sprawie Amber Gold zażądać akt spraw sądów rejonowych z okręgu gdańskiego nie doprowadzi do niczego, jeżeli nie odpowiemy sobie na pytanie, po co minister to zrobił. Gdyby okazało się, abstrahując od sprawy Amber Gold, że np. minister miał obowiązek sporządzić stanowisko w konkretnej sprawie na potrzeby reprezentowania państwa przed ETPCz, albo nawet chciał sporządzić wniosek w konkretnej sprawie do rzecznika dyscyplinarnego, to oczywiście żądanie akt takiej sprawy byłoby zgodne z prawem. Jednak okazało się, że akta wielu spraw sprowadzono do Ministerstwa Sprawiedliwości w celu przygotowania raportu dotyczącego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości i prokuratury w aspekcie ostatnich wydarzeń związanych z funkcjonowaniem spółek Amber Gold. Wynika to z pisma skierowanego do Prezesa Sądu Apelacyjnego w Gdańsku. Tak opisane czynności to nic innego jak lustracja działalności sądów, a na dodatek również prokuratury. Minister sprawiedliwości podjął zatem czynności, które mogą być wykonywane tylko w ramach nadzoru wewnętrznego. Według obecnych przepisów ustawy nie miał do tego prawa. Uderzyło mnie, że w jednym z komunikatów Ministerstwa Sprawiedliwości zawarto stwierdzenie, że Minister Sprawiedliwości nie jest usatysfakcjonowany z wyników lustracji przeprowadzonej przez Prezesa Sądu Okręgowego w Gdańsku i z tego powodu zlecił ją sędziom z innej apelacji. Ustawa jednak mówi, że przesłankami zlecenia takich czynności jest stwierdzenie istotnych uchybień w działalności administracyjnej sądu lub niewykonanie przez prezesa sądu apelacyjnego niektórych zarządzeń ministra. Ustawa nic nie mówi o braku satysfakcji ministra z lustracji przeprowadzonej przez prezesa sądu. Można zrozumieć szybkość działania, można zrozumieć chęć wyjaśnienia dogłębnie całej sprawy, ale wszystko powinno odbywać się w ramach prawa, w ramach procedury. Ustawa jest jasna co do tego i trzeba jej dokładnie przestrzegać. Procedury zapisane w ustawie nie uniemożliwiają wykonywania zadań przez ministra sprawiedliwości. Trzeba jednak umieć je wykorzystywać.

[/hidepost]

Opublikowano IUSTITIA 3(9)/2012, Ważne pytania | Skomentuj

79 sądów do likwidacji

Minister Sprawiedliwości Jarosław Gowin podpisał 5.10.2012 r. rozporządzenie, na mocy którego zniesione zostanie 79 sądów rejonowych, choć kilka tygodni wcześniej wszystko wskazywało, że zniesione ma być ok. 30 sądów. W uchwale Zarządu SSP „Iustitia” odnoszącej się do tej kwestii wskazano, że jest to ostateczne i jawne potwierdzenie, że jedyną prawdziwą władzą w Polsce ma być władza wykonawcza. Ona ma podejmować wszelkie ważne decyzje, a władza ustawodawcza i sądownicza mają być stawiane przed faktami dokonanymi i podporządkowane politycznym ustaleniom dokonywanym w Radzie Ministrów. Dla obywateli skutkiem zniesienia sądów będzie też utrudnienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości. Wydziały zamiejscowe będą jednostkami niesamodzielnymi i obywatele nie będą w nich mieli dostępu do prezesów sądów, do ich oddziałów administracyjnych i finansowych. W celu załatwienia licznych spraw lub złożenia skargi, będą musieli jechać do innej miejscowości. Poza tym, łatwo przewidzieć, że następnym krokiem ministra może być likwidacja tych wydziałów. Zniesienie sądów, będące zapowiadaną od wielu miesięcy realizacją politycznych ambicji ministra, jest działaniem na szkodę wymiaru sprawiedliwości i przyniesie społeczeństwu straty, które są dziś trudne do oszacowania.

Zarząd SSP „Iustitia” podziękował sędziom sądów, które zostały zniesione, za to, że przez wiele lat potrafili utrzymać w tych jednostkach doskonały poziom organizacyjny i sprawność postępowania. (BP)

Opublikowano IUSTITIA 3(9)/2012, Sprawy bieżące | Skomentuj

80% na L-4?

Rada Ministrów przyjęła 24.10.2012 r. założenia do projektu ustawy, która ma zmniejszyć do 80% wynagrodzenie za czas choroby w służbach mundurowych (obecnie funkcjonariusze tych służb, tak jak sędziowie, za czas choroby otrzymują 100% uposażenia). Jak twierdzi Ministerstwo Sprawiedliwości, Rząd zdecydował do tych zmian dołączyć przepisy odnoszące się do sędziów. Szkoda, że podobnej „równości” nie zastosowano w reformie emerytalnej, kiedy to zachowano uprawnienia emerytalne wszystkich funkcjonariuszy będących w służbie, a sędziów w służbie nowe regulacje już objęły1. Rząd zapowiada, że uzyskane oszczędności w „mundurówkach” przeznaczy na wynagrodzenia dla funkcjonariuszy pracujących. Jakie rozwiązanie zaproponuje sędziom? Na razie nie wiadomo. (BP)

1 Zob. Gorzej niż w mundurówkach, Kwartalnik SSP „Iustitia” Nr 2/2012, s. 103.

Opublikowano IUSTITIA 3(9)/2012, Sprawy bieżące | Skomentuj

Warszawski pat

W Warszawie Prezes SO zwołała zgromadzenie przedstawicieli sędziów SO w Warszawie w nowym składzie (60 sędziów sądu okręgowego i 60 sędziów sądów rejonowych), w wyniku czego zgromadzenie to we wrześniu 2012 r. wybrało kolegium Sądu Okręgowego w Warszawie. Do kolegium wybrano ośmiu członków SSP „Iustitia”. Następnie Pani Prezes ogłosiła, że wybory i zgromadzenie były nieważne, a kolegium ma zostać wybrane ponownie, przy czym dokonać tego powinno stare zgromadzenie, składające się, jak to przewidywały poprzednie przepisy ustawy, w 2/3 z sędziów sądu okręgowego i w 1/3 z sędziów sądów rejonowych. Pomimo opinii dwóch specjalistów z zakresu prawa konstytucyjnego – prof. dr. hab. Bogusława Banaszaka i doc. dr. Ryszarda Piotrowskiego, którzy krytycznie ocenili postępowanie polegające na unieważnieniu obrad zgromadzenia, Krajowa Rada Sądownictwa udzieliła pełnego poparcia stanowisku Prezesa Sądu Okręgowego w Warszawie1. Wynikł także spór, kto ma prawo kandydować w powtarzanych wyborach do kolegium. KRS wyraziła stanowisko, że sędzia niebędący członkiem zgromadzenia ma prawo brać udział w posiedzeniu, może zabierać głos i nie posiada ani biernego, ani czynnego prawa wyborczego. Członkowie „Iustitii” zrezygnowali w tej sytuacji w ogóle z kandydowania do kolegium. Na kolejnym zgromadzeniu okazało się, że nie można obsadzić wszystkich miejsc w zgromadzeniu przedstawicieli sędziów apelacji, gdyż na 28 miejsc przypadających dla sędziów sądów rejonowych kandydowało tylko 27 członków zgromadzenia. Dalszy tok wydarzeń cała Polska śledzi z zapartym tchem, gdyż wykładnia KRS stawia pod znakiem pytania ważność wyborów przeprowadzonych w wielu innych okręgach. (BP)

1Opinie i stanowisko KRS dostępne na: www.iustitia.pl.

Opublikowano IUSTITIA 3(9)/2012, Sprawy bieżące | Skomentuj

Zespół Informacyjny edukuje dziennikarzy

W ramach poprawy relacji z mediami i podniesienia świadomości prawnej dziennikarzy, Zespół Informacyjny, przy wsparciu organizacyjnym Wydawnictwa C.H. Beck, przeprowadził 9.10.2012 r. szkolenie z zakresu prawa upadłościowego „Upadłość i co dalej?”. Po wstępnym słowie rzecznika prasowego SSR Bartłomieja Przymusińskiego, do akcji wkroczyli wykładowcy: SSR Daria Popłonyk, SSR Barbara Zawisza, SSR Emil Szczepanik i SSR Łukasz Piebiak. Dyskusja była gorąca i emocjonalna, a szkolenie zaowocowało kilkunastoma tekstami prasowymi i spotkało się z pozytywnymi opiniami dziennikarzy. Cykl szkoleń dla dziennikarzy będzie kontynuowany. (BP)

Opublikowano IUSTITIA 3(9)/2012, Sprawy bieżące | Skomentuj

Apel o postępowanie wyjaśniające wobec Prezesa SO w Gdańsku

W związku z opublikowaniem przez jedną z ogólnopolskich gazet zapisów rozmowy telefonicznej z prezesem Sądu Okręgowego w Gdańsku, dotyczącej biegu rozpoznawania zażalenia na postanowienie o tymczasowym aresztowaniu Marcina P., Zarząd SSP „Iustitia” zwrócił się do Rzecznika Dyscyplinarnego przy Krajowej Radzie Sądownictwa o rozważenie przeprowadzenia z urzędu postępowania wyjaśniającego określonego w art. 114 § 1 PrUSP wskazując, że podejmowanie przez Prezesa Sądu decyzji quasi-nadzorczych pod naciskiem innych osób, jak też choćby sugerowanie, że taki proces może mieć miejsce, stanowi poważne uchybienie godności urzędu sędziego. (BP)

Opublikowano IUSTITIA 3(9)/2012, Sprawy bieżące | Skomentuj

Zmiany w nominacjach sędziów

Na spotkaniu 27.6.2012 r. z Ministrem Sprawiedliwości Jarosławem Gowinem przedstawiono Zarządowi SSP „Iustitia” projekt zmian w procesie nominacyjnym sędziów, zmierzający do skrócenia tej procedury. Opinia SSP „­Iustitia” została zamieszczona na stronie internetowej www.iustitia.pl. (BP)

Opublikowano IUSTITIA 3(9)/2012, Sprawy bieżące | Skomentuj

Jest pierwsze pytanie prawne w sprawie ustawy okołobudżetowej na 2012 r.

W związku z zarzutami naruszenia przez ustawę okołobudżetową na 2012 r. przepisów Konstytucji, w Trybunale Konstytucyjnym zawisła sprawa ze skargi I Prezesa SN (sygn. K 1/12). W związku z zagrożeniem, że TK umorzy postępowanie z początkiem 2013 r. z uwagi na utratę mocy obowiązującej przez zaskarżone przepisy ustawy, Zarząd SSP „­Iustitia” apeluje o składanie indywidualnych pozwów o zapłatę. Wystąpienie przez sąd orzekający z pytaniem prawnym do TK powinno uniemożliwić umorzenie postępowania przez TK. Pierwsze takie pytanie, zadane przez rozpoznający sprawę dwójki sędziów z Poznania Sąd Rejonowy Poznań – Grunwald i Jeżyce w Poznaniu, zostało przyjęte do rozpoznania przez TK (sygn. P 35/12). Tuż przed zamknięciem numeru okazało się, że w sprawie K 1/12 Trybunał wyznaczył rozprawę na 12.12.2012 r. (BP)

Opublikowano IUSTITIA 3(9)/2012, Sprawy bieżące | Skomentuj

Zmiany KPC – konferencja pod patronatem SSP „Iustitia”

Konferencja dotycząca zmian KPC, która była organizowana w dniu 25.10.2012 r. przez Business Option, pod patronatem m.in. SSP „Iustitia”, wniosła nową jakość do szkoleń prawniczych. Sędziowie z SSP „Iustitia” czynnie brali udział w moderowanej przez SSR Krystiana Markiewicza dyskusji z radcami prawnymi i adwokatami z renomowanych kancelarii prawnych. Możliwość wymiany doświadczeń między przedstawicielami różnych zawodów była najczęściej wymieniana jako podstawowa zaleta tej konferencji. (BP)

Opublikowano IUSTITIA 3(9)/2012, Sprawy bieżące | Skomentuj

KRS nie odpowie „Iustitii”

W odpowiedzi na przesłane do KRS uchwały Zarządu SSP „Iustitia” w sprawie służby prasowej sądów powszechnych i w sprawie niezawisłości sędziów, Prezydium KRS odpowiedziało, że „ze względu na silny kontekst polityczny” KRS nie będzie się wypowiadać w tej kwestii1. (BP)

1 Odpowiedź KRS zamieszczamy na: www.ius­titia.pl.

Opublikowano IUSTITIA 3(9)/2012, Sprawy bieżące | Skomentuj