Tortem w majestat Rzeczpospolitej

Dnia 5.6.2013 r. została przekroczona kolejna granica upokorzenia Władzy Sądowniczej – jeden z protestujących członków publiczności rzucił wniesionym do sądu tortem w sędzię stołecznego sądu rejonowego, opuszczającą salę rozpraw po zarządzeniu przerwy.

Reakcja znacznej części sceny politycznej na to wydarzenie była nieadekwatna do naruszenia majestatu Rzeczpospolitej – wydarzenia bagatelizowano lub wręcz wskazywano, że gdyby sądy wydawały inne orzeczenia, to nie dochodziłoby do takich sytuacji. Zdarzenie stanowczo potępiła Krajowa Rada Sądownictwa w stanowisku z 6.6.2013 r., wskazując, że tego typu zachowania są nie tylko naruszeniem nietykalności konkretnej osoby, ale także zamachem na podstawy funkcjonowania Państwa. Do zdarzenia odniosły się również Zarząd SSP „Iustitia” i Zebranie Oddziału Warszawskiego SSP „Iustitia”, wskazując, że należy podjąć kroki dla zapewnienia bezpieczeństwa sędziów w przyszłości. W dniu 19.6.2013 r. Zarząd SSP „Iustitia” zwrócił się do Komendantów Policji – Komendanta Głównego i Komendanta Stołecznego – o wyjaśnienie środowisku sędziowskiemu spraw związanych z wydarzeniami w Warszawie i bezpieczeństwem sądów. Zarząd zauważył, że nagłośnienie przez media incydentów, którym policja w sądach nie zapobiegła, wywoła niewątpliwie społeczne przeświadczenie, że sądy są słabo chronione. To zaś może pociągnąć za sobą dalsze podobne wydarzenia1. (BP)

1Pełnatreść uchwał na stronie www.iustitia.pl

Opublikowano IUSTITIA 2(12)/2013, Sprawy bieżące | Skomentuj

O istocie władzy sądowniczej

W dniu 3.6.2013 r. w siedzibie Sądu Najwyższego odbyła się konferencja na temat „Władza sądownicza – cechy, funkcje i stosunek względem innych władz” , której głównym organizatorem był warszawski Oddział SSP „Iustitia”. Na konferencji w roli prelegentów wystąpili: Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego SSN Stanisław Dąbrowski, przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa SSN Antoni Górski, prof. Ewa Łętowska, sędzia TK w stanie spoczynku, doc. dr Ryszard Piotrowski, konstytucjonalista z Uniwersytetu Warszawskiego, SSN Katarzyna Gonera i Prezes „Iustitii” Maciej Strączyński. Zabrakło przedstawicieli Ministra Sprawiedliwości. Przy pełnej Sali uczestnicy wysłuchali interesujących prelekcji, których główne przesłanie było spójne: niezawisłość sędziów i niezależność sądów są gwarancjami sprawiedliwości. (BP)

Opublikowano IUSTITIA 2(12)/2013, Sprawy bieżące | Skomentuj

Czy będzie nowa ustawa o TK?

W dniu 11.7.2013 r. do Sejmu wpłynął prezydencki projekt nowej ustawy o Trybunale Konstytucyjnym1. Projekt ma zasadniczo zmienić procedurę postępowania przed TK poprzez zwiększenie możliwości orzekania bez przeprowadzania rozprawy.

Ponadto proponuje się w nim, aby obowiązywała czteroletnia karencja do ubiegania się o urząd sędziego konstytucyjnego, w zakresie możliwości kandydowania przez osoby sprawujące mandat posła lub senatora. Projekt przewiduje również ustanowienie kręgu podmiotów uprawnionych do zgłaszania osób, spośród których będą mogli być zgłaszani Sejmowi – przez (tak jak dotychczas) grupy 50 posłów lub Prezydium Sejmu – kandydaci na stanowisko sędziego Trybunału. Uprawnienie do desygnowania osób – potencjalnych kandydatów na stanowisko sędziego przysługiwać będzie: grupom co najmniej 15 posłów (uprawnienie konsekwentnie łączące się z późniejszą realizacją poselskiego prawa do zgłaszania kandydatów na stanowisko sędziego Trybunału), Zgromadzeniu Ogólnemu Sędziów Sądu Najwyższego oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego, Krajowej Radzie Sądownictwa i Krajowej Radzie Prokuratury, właściwym ogólnokrajowym organom samorządów zawodowych: adwokatów, radców prawnych oraz notariuszy, radom wydziałów prawa uczelni, jeżeli wydziały te posiadają uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk prawnych, Instytutowi Nauk Prawnych i Komitetowi Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk oraz Komisji Prawniczej Polskiej Akademii Umiejętności. Każdy z uprawnionych podmiotów miałby mieć możliwość zgłoszenia jednej osoby na jedno stanowisko sędziego Trybunału. (BP) 

1 http://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/dok?OpenAgent&7-020-712-2013.

Opublikowano IUSTITIA 2(12)/2013, Sprawy bieżące | Skomentuj

Dobro dzieck

Dnia 21.5.2013 r. w siedzibie Wydawnictwa C.H. Beck odbyło się szkolenie dla dziennikarzy z zakresu prawa rodzinnego „Najważniejsze jest dobro dziecka”. Organizatorem była Redakcja Kwartalnika „Iustitia”. Wykładowcy, którymi byli kurator Alina Prusinowska-Marek, sędzia Cezary Skwara i mec. Jerzy Truszkowski, mówili o zagadnieniach uregulowania prawa do opieki nad dzieckiem w przypadku rozpadu związku rodziców, przyczynach i skutkach ograniczenia i odebrania władzy rodzicielskiej, funkcjonowaniu opieki zastępczej i nadzorze nad nią, skutkach porwań rodzicielskich. W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele kilku redakcji.

Opublikowano IUSTITIA 2(12)/2013, Sprawy bieżące | Skomentuj

O niemieckim systemie PEBBSY i małych sądach w Poznaniu

W dniach 14–17.5.2013 r. na zaproszenie SSP „Iustitia” Oddziału Wielkopolskiego w Poznaniu, przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, gościło w Poznaniu pięcioro sędziów oraz prokurator (zarazem były sędzia na próbę) z Sądu Rejonowego (Amtsgericht) w Cuxhaven, w Dolnej Saksonii w Niemczech.

Głównym celem wizyty było przedstawienie sposobu radzenia sobie niemieckich sędziów ze sposobem organizacji pracy i obciążenia nią sędziów, z jak najbardziej efektywnym wykorzystaniem możliwości intelektualnych i motywacyjnych tak wysoko wykwalifikowanych pracowników, jakimi są sędziowie, w ramach istniejącej w Niemczech struktury sądownictwa, gdzie niebagatelną rolę odgrywają tzw. „małe sądy”, liczące od 4 do 8 sędziów. Prezentacja ta odbyła się w ramach sympozjum, podczas którego przedstawione zostało funkcjonowanie systemu obliczania osobistego obciążenia pracą sędziów (Personalberechnungssystem – „Pebbsy”), dzięki któremu właściwe organy administracji sądowej mają realny, wiarygodny wgląd w obciążenie pracą sędziego i mogą podejmować środki zaradcze w celu racjonalnego regulowania obciążenia sędziów. Sędziowie zaś poprzez swoje organy przedstawicielskie mogą wpływać na korektę funkcjonowania tego systemu, przy aktywnym udziale władz sądowniczych już na poziomie odpowiednika naszego sądu okręgowego, gdy pojawiają się sytuacje, w których system „Pebbsy” nie jest w stanie od razu zareagować na pojawiające się dysproporcje. Czas podjęcia takiej reakcji to trzy tygodnie od zasygnalizowania problemu przez sędziego. Wszelkie wyliczenia statystyczne, konieczne dla wyliczania tych obciążeń, opierały się o ścisłą współpracę pomiędzy odpowiednim instytutem informatycznym a służbami sądu danego landu. Ciekawe i warte podkreślenia jest to, że dane przyjęte do opracowania systemu „Pebbsy” zostały zebrane na podstawie wyliczenia pracy koniecznego na daną czynność dokonanego przez samych sędziów na przestrzeni 6 miesięcy w wybranych statystycznie ośrodkach. Prezes Ingrid Stelling podkreśliła konieczność współpracy pomiędzy samymi sędziami, jak i pomiędzy nadzorem i sędziami. Jako przykład wskazała zespołowe rozwiązywanie problemów w „małych sądach” w tzw. Radzie Sądu, którą tworzą w Niemczech wszyscy sędziowie, a w dużych sądach przez odpowiednik naszego Kolegium sądu, w którym bierze udział przedstawiciel sędziego. Pozwala to na uniknięcie arbitralności i pozwala wykształcić prawidłowe mechanizmy współpracy. Prezes Ingrid Stelling stwierdziła, że jej zdaniem nie ma dziś lepszego systemu niż system „Pebbsy”, który umożliwia przejrzyste, sprawdzalne i reprezentatywne ustalenie czasu potrzebnego do orzekania, a szczególnie ważne było samodzielne zapisywanie danych koniecznych dla jego stworzenia przez reprezentatywną grupę sędziów.

W dalszej części sympozjum wspomniano, że w ostatnim czasie w Niemczech rozpoczęła się dyskusja o małych sądach, o tym w jaki sposób kształtować strukturę sądownictwa oraz czy małe sądy będą w niej odgrywały nadal znaczącą rolę. Prelegent Prezes Ingrid Stelling podkreśliła, że sądownictwo jest raczej źródłem korzyści ekonomicznych w Niemczech, co osiąga się tam przy racjonalizowaniu wydatków związanych z sądami. Sądy uważane są w Niemczech za element pozytywnej stymulacji ekonomicznej w danym regionie.

Ciekawych informacji i refleksji dostarczył wykład o niemieckim modelu mediacji. Opiera się on niekiedy o zupełnie odmienne założenia aniżeli system polski. Mediacja sądowa wedle przepisów prawa w Niemczech musi odbywać się na poziomie sądu, aby w ogóle mówić o „mediacji sądowej” – musi być ona prowadzona na terenie sądu przez sędziego. Sprawa trafia do sędziego-mediatora, po uzyskaniu przez sędziego prowadzącego konkretną sprawę zgody od stron procesu na prowadzenie mediacji. Wykładowca podkreślał ukształtowaną, wysoką kulturę prawną społeczeństwa niemieckiego i zaufanie żywione do przedstawicieli władzy sądowniczej, którymi są sędziowie. Być może z tego wynikała wysoka skuteczność niemieckich mediacji (blisko 70% spraw kończy się na etapie mediacji, prowadzonej przez wyznaczonych sędziów).

Przy okazji tej wizyty w Polsce sędziowie niemieccy odwiedzili Zakład Poprawczy w Trzemesznie, będący zakładem o maksymalnym zabezpieczeniu – kierowani są do niego nieletni o nadzwyczajnym stopniu zdemoralizowania. Niemieccy goście z podziwem podkreślali pasję i zaangażowanie wykładowców, którzy roztoczyli przed nimi bardzo ciekawy i poparty przykładami opis pracy Zakładu. Goście odwiedzili również Sąd Rejonowy w Gnieźnie i Śremskie Wydziały Zamiejscowe Sądu Rejonowego w Kościanie, gdzie spotkali się z prezesami lub wiceprezesami tamtejszych sądów.

Warte podkreślenia było harmonijne współdziałanie przy realizacji tego programu Oddziału SSP „Iustitia” z kierownictwem Sądu Okręgowego w Poznaniu. Goście zamieszkiwali w domach poznańskich sędziów. Podsumowując wizytę – można zacytować morał z bajki Natalii Gałczyńskiej: „ludzie po drugiej stronie lasu są tacy sami jak my”. (MJ, AB)

Opublikowano IUSTITIA 2(12)/2013, Sprawy bieżące | Skomentuj

Spotkanie Europejskiego Stowarzyszenia Sędziów w St. Gallen 23–25.5.2013 r.

Sytuacja w krajach europejskich dotycząca problemów sądownictwa jest tak różna, jak kraje, które wchodzą w skład EAJ9. Wspólne problemy i cele ujawniają się w odniesienu do fundamentalnej kwestii trójpodziału władz i poszukiwania przez wszystkie kraje członkowskie sposobu na zrównoważenie władzy sądowniczej z pozostałymi władzami. Władze polityczne próbują wszelkimi sposobami zakłócić ową równowagę poprzez spychanie władzy sądowniczej do roli pomniejszej grupy obleczonej w postać urzędnika państwowego. Jak ważne i konieczne jest ciągłe powtarzanie kluczowej roli władzy sądowniczej dla prawidłowego funkcjonowania państwa, pokazują kolejne spotkania sędziów europejskich.

Obrady w St. Gallen rozpoczęły się od kontrowersji, do jakiego stopnia EAJ powinna współpracować z takimi organizacjami jak: Council of Bars and Law Societies of Europe, European Union of Rechtpfleger, European Council of Police Trade Unions, European Legal Interpreters and Translators Association, które swoje siedziby mają w Brukseli i nastawione są na lobbowanie wśród polityków. EAJ, posiadająca grupę roboczą pod nazwą „ways to Brussels”, prezentowała silną potrzebę nawiązania kontaktów z przedstawicielami powyższych profesji celem wypełnienia luki, jaką jest nieobecność przedstawicieli stowarzyszenia sędziowskiego – jako instytucji w strukturach Brukseli. Dowodzono, że jest to szansa na współpracę i wytyczanie sobie wspólnych celów, których osiągnięcie będzie łatwiejsze przy wsparciu tak dobrze zorganizowanych podmiotów, jak owe stowarzyszenia i związki. Pojawiały się jednak także głosy krytyczne, które wskazywały, że sędziowie, jako grupa, różnią się znacznie od innych profesji celami, do których dążą (niezawisłość sędziowska, umacnianie pozycji trzeciej władzy) jak i sposoby dojścia do tych celów wykluczających niektóre, oczywiście skuteczniejsze metody. Następnie przedstawiono sytuację w poszczególnych krajach członkowskich, które wcześniej zgłosiły chęć zaprezentowania swoich problemów i ewentualnego zwrócenia się o interwencję w ich sprawie.

Grecja. Przyjęty ostatnio projekt obniżenia wynagrodzeń sędziów w Grecji sięgnął już pułapu 60% w stosunku do roku 2012 r. Dzięki interwencji EAJ w postaci przyjęcia 2 rezolucji w tej sprawie, greccy sędziowie mają narzędzie, którym mogą walczyć o swoją pozycję.

Gruzja. Kraj boryka się z wyjątkowo szkodliwym pomysłem rządzących, zgodnie z którym powołana została rządowa komisja do oceny prawidłowości wydawanych orzeczeń sądowych, w tym również tych, które zostały prawomocnie zakończone. Godzi to bezpośrednio w niezawisłość sędziowską i jest niedopuszczalne z punktu widzenia międzynarodowych standardów państwa prawa. Powszechny sprzeciw sędziów co do takiego rozwiązania spowodował burzliwą dyskusję o skład tej komisji rządowej i granice jakiejkolwiek weryfikacji orzeczeń sądowych. Obecnie każdemu obywatelowi Gruzji przysługuje prawo wniesienia skargi przeciwko sędziemu, który, jego zdaniem, w sposób nieprawidłowy – zarówno co do procedury, jak i meritum, prowadził sprawę. Wspomniana komisja prowadzić ma zatem postępowanie wobec tak pomówionego sędziego, zgodnie z obowiązującą procedurą karną.

Hiszpania. EAJ uchwaliła rezolucję w sprawie pozycji sędziów pełniących jednocześnie funkcje w Krajowej Radzie Sądownictwa. Problem związany z zakresem pełnionych obowiązków sędziego w czasie zasiadania w Krajowej Radzie Sądownictwa, dał asumpt do szerszego potraktowania tego tematu, co skutkowało uchwaleniem rekomendacji EAJ odnoszącej się w ogólnej mierze do pozycji tego organu w państwie. W związku z tym przyjęto jedną rezolucję w sprawie Hiszpanii o następującej treści: „Brzmienie projektu reformy Krajowej Rady Sądownictwa zaproponowany przez rząd Hiszpanii w styczniu 2013 r. jest sprzeczny z normalnymi standardami niezawisłości sędziowskiej, w części, w której proponuje zmianę sposobu wybierania członków Krajowej Rady Sądownictwa i ograniczenie w czasie dotychczasowych zasad, zgodnie z którymi sędziowie zasiadający w CJPJ pracują w pełnym wymiarze godzinowym i zaproponowanie w miejsce tego zasiadanie w CJPJ w ograniczonym wymiarze godzin. Propozycja ta stanowić może zagrożenie niezależności sadownictwa w Hiszpanii, w szczególności w aspekcie zachowania relacji w stosunku do władzy wykonawczej i ustawodawczej”. Zaproponowano podjęcie rezolucji w przedmiocie pozycji KRS do szerszego zastosowania. Ta druga rezolucja podlegać jeszcze będzie dalszym pracom. Odnosić ma się ona do niezależności KRS w stosunku do władzy wykonawczej i ustawodawczej i wyposażenia jej w niezbędne narzędzia dla powoływania, awansów i dyscyplinowania sędziów oraz zapewnienia niezawisłości sędziowskiej. KRS powinna mieć co najmniej większość sędziów w swoich szeregach i sędziowie ci powinni zostać wybrani spośród sędziów w demokratycznych wyborach w sposób, który zapewnia reprezentację wszystkich poziomów sądownictwa i wyklucza jakikolwiek polityczny wpływ władz. Kolejny przyjęty podczas obrad dokument, który zostanie przekazany wszystkim władzom lokalnym, stanowi swoisty apel Europejskiego Stowarzyszenia Sędziów w kwestii jakości, sprawności i niezawisłości orzeczniczej w Europie. Przedstawia w swojej treści omówienie znaczenia powyższych terminów i kończy się apelem do Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady Europy, aby skupiły się na kwestiach jakości, efektywności i niezawisłości przy układaniu swoich programów na najbliższe 5 lat.

Opublikowano IUSTITIA 2(12)/2013, Wieści ze świata | Skomentuj

Czynności konsularne we współpracy z sądami i prokuraturą – problemy praktyczne. Polsko-litewska wymiana doświadczeń (Sejny, 16–17.5.2013 r.)

W dniach 16–17.5.2013 r. w Domu Litewskim w Sejnach odbyła się konferencja „Czynności konsularne we współpracy z sądami i prokuraturą – problemy praktyczne. Polsko-litewska wymiana doświadczeń”, zorganizowana przez Konsulat Republiki Litewskiej w Sejnach, Stowarzyszenie Sędziów Polskich „Iustitia” Oddział Suwałki oraz Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku.

Ze strony SSP „Iustitia” całością prac organizacyjnych kierował sędzia Dominik Czeszkiewicz. W konferencji uczestniczyło ok 30 osób, w tym sędziowie polscy z oddziału suwalskiego stowarzyszenia, sędziowie litewscy, jako przedstawiciele prokuratury – Prokurator Okręgowy w Suwałkach i prokuratorzy rejonowi w Suwałkach i Sejnach, przedstawiciele samorządu w osobach starosty sejneńskiego i radnego powiatu, przedstawiciele konsulatu z p. konsul Vidą Bagdonaviciene, przedstawiciele środowiska akademickiego – prof. M. Perkowski (Uniwersytet w Białymstoku), prof. P. Czubik (Uniwersytet Jagieloński), prof. K. Karski (Uniwersytet Warszawski) wraz ze studentami i doktorantami, a także przedstawiciele zespołu międzynarodowego Stowarzyszenia „Iustitia” – Anna PiebiakŁukasz Piebiak.

W pierwszym dniu konferencji, po przywitaniu gości przez współorganizatorów – p. konsul Vidę Bagdonaviciene, prezesa oddziału suwalskiego SSP „Iustitia” Jacka Przyguckiego i prof. Macieja Perkowskiego, prof. Maciej Perkowski (WP UwB) wygłosił wykład na temat „Doskonalenie wymiaru sprawiedliwości jako paradygmat rozwoju”, a następnie prof. Paweł Czubik (UJ) na temat: „1) traktowanie dokumentów zagranicznych w relacjach PL-Lt (zniesienie legalizacji konsularnej, właściwość prawa rei sitae); 2) pozbawianie obywateli litewskich i polskich wolności w praktyce wzajemnej i roli notyfikacji konsularnej”. Ze strony litewskiej wykład na temat bieżących problemów we wzajemnej współpracy przedstawił sędzia Sądu Okręgowego w Wilnie Andrzej Maciejewski, a wykład prof. Karola Karskiego (UW) „Opieka dyplomatyczna wobec krajowych osób prawnych” zakończył przewidziane na ten dzień obrady. Następnie przy kolacji uczestnicy już w bardziej swobodnej atmosferze wymieniali się doświadczeniami i pogłębiali kontakty towarzyskie.

W kolejnym dniu konferencji sędzia Dominik Czeszkiewicz wygłosił wykład na temat „Porównanie obowiązujących w Polsce i na Litwie przepisów dotyczących immunitetów międzynarodowych”. Następnie głos zabrał przedstawiciel konsulatu, który wspominał o najważniejszych zadaniach konsulatu oraz uwagach związanych z kontaktami z polskim wymiarem sprawiedliwości. Poruszył kwestie związane z bieżącą informacją dotyczącą osób zatrzymywanych – osadzonych w areszcie – obywateli Litwy, a także uwagami ze strony polskiej, gdy sądy zwracają się o podanie danych adresowych obywateli Litwy itp. W toku dyskusji i wystąpienia sędziego litewskiego p. Daivy Kazlauskiene poruszono też kwestie wzajemnych doręczeń, uznawania dokumentów itp.

Zarówno ze strony konsulatu, Uniwersytetu w Białymstoku i SSP „Iustitia” Oddział w Suwałkach, wyrażono wolę dalszej współpracy. Konferencja była też kontynuacją dotychczasowych, istniejących od ponad 5 lat działań oddziału stowarzyszenia związanych z rozwijaniem stosunków miedzy sędziami Polski i Litwy1

Jacek Przygucki – autor jest prezesem oddziałusuwalskiego SSP „Iustitia”, sędzią sądu okręgowego w Suwałkach.

1 Relacje medialne z konferencji dostępne są na:

http://www.radio5.com.pl/?id=1&ia=46772,

http://www.radio.bialystok.pl/wiadomosci/index/id/98931,

http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130511/REG12/130509739.

Opublikowano IUSTITIA 2(12)/2013, Konferencje i szkolenia | Skomentuj

Iustitia atque omnia

W społeczeństwie pluralistycznym wielość systemów etycznych prowadzi do wielości ocen tego samego zdarzenia czy działania z punktu widzenia ich sprawiedliwości. Stąd istniejący w świecie podział na bogatych i biednych, rządzących i rządzonych, może wywołać wrażenie, że u podstaw funkcjonowania świata leży idea przeciwna sprawiedliwość – niesprawiedliwość; wrażenie to zależy zaś od dokonującego oceny. Jakie jest więc obiektywne kryterium sprawiedliwości? Odpowiedzi szukają filozofowie po dzień dzisiejszy. Niniejszy artykuł przedstawia rozważania dotyczące definiowania i realizacji idei sprawiedliwości jako elementu „wymiaru sprawiedliwości” i w działalności sądów.

Wprowadzenie

Sprawiedliwość jako koncepcja filozoficzna oznacza równe, uczciwe i moralne traktowanie wszystkich ludzi we wszystkich relacjach; szczególnie społecznych, rodzinnych, osobistych. Cechą uczynku sprawiedliwego jest przykładanie do siebie i do innych tej samej miary moralnej; dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w których pojawiają się konflikty interesów. Przy ocenie, czy w danym przypadku sprawiedliwość została zachowana, decyduje przyjęty w danej społeczności system etyczny1.

W piśmiennictwie próbę zdefiniowania sprawiedliwości podejmuje m.in. R. Kleszcz2, charakteryzuje on to pojęcie poprzez klasyfikację podmiotów, do których ono się odnosi. W ten sposób otrzymujemy sprawiedliwość odnoszącą się do czynów3, sprawiedliwość związaną z samym człowiekiem oraz sprawiedliwość odnoszącą się do sposobu dystrybucji dóbr, o jakiej pisał Arystoteles4.

Arystoteles jako pierwszy podjął próbę ujęcia sprawiedliwości w kategoriach czysto proceduralnych; w „Etyce nikomachejskiej” pojęcie to związane jest ze strukturą dystrybucji dóbr. Autor odróżnił sprawiedliwość rozdzielczą (tzw. dystrybutywną) oraz sprawiedliwość wyrównawczą (tzw. komutatywną). Sprawiedliwość dystrybutywna „odnosi się do rozdzielania zaszczytów lub pieniędzy, lub innych rzeczy, które mogą być przedmiotem rozdziału pomiędzy uczestników wspólnoty państwowej”5. Sprawiedliwość wyrównawcza wymaga, aby zakup towaru odbywał się za cenę nie niższą niż koszty wytworzenia. „Sprawiedliwość w rodzących zobowiązania stosunkach między ludźmi jest pewnego rodzaju równością, a [odpowiednia] niesprawiedliwość – pewnego rodzaju nierównością (…)”. „Tak tedy sprawiedliwość wyrównująca byłaby środkiem między zyskiem a stratą”6. Ten rodzaj sprawiedliwości ma funkcję „wyrównującą w rodzących zobowiązania stosunkach między ludźmi”7.

Czym więc jest sprawiedliwość? Stałą dyspozycją woli, aby każdemu oddać to, do czego ma prawo. Sprawiedliwość, o której mówi Arystoteles, jest sprawiedliwością określoną przez ustawy, które zalecają każdemu takie postępowanie, jakiego wymaga dobro państwa8. Cnoty osiągane przez poszczególnych jego obywateli przyczyniają się do dobra ogólnego, któremu sprawiedliwość podporządkowuje wszystkich obywateli. Stąd wszystkie cnoty związane są ze sprawiedliwością9, a sprawiedliwość staje się jakby cnotą ogólną, zawierającą w sobie wszystkie inne: sprawiedliwością ponad wszystko.

Opublikowano IUSTITIA 2(12)/2013, Varia | Skomentuj

XVIII Zwyczajne Zebranie Delegatów SSP „Iustitia” w pigułce

W dniach 12 – 14 kwietnia 2013 r. w Toruniu odbyło się XVIII Zwyczajne Zebranie Delegatów SSP „Iustitia”. W zebraniu udział wzięło ponad 150 delegatów oraz obserwatorzy.

Zebranie przyjęło sprawozdania Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej, a także udzieliło absolutorium członkom Zarządu.

Kandydowali na stanowisko Prezesa SSP „Iustitia” Maciej Strączyński oraz Bartłomiej Przymusiński. Prezesem Stowarzyszenia na kolejną kadencję został Maciej Strączyński.

Członkami Komisji Rewizyjnej wybrani zostali: Jan Leszczewski, Jacek Przygucki oraz Lech Wiśniewski. Do Zarządu wyłoniono: Hannę Kaflak-Januszko, Katarzynę Kijowską-Kukulską, Jolantę Korwin-Piotrowską, Mariusza Królikowskiego, Dorotę Marszałkowską, Ryszarda Rutkowskiego, Andrzeja Skowrona, Piotra Wanglera oraz Barbarę Zawiszę.

Zebranie przyjęło dziewięć uchwał, w tym uchwałę nakazującą członkom Zarządu złożenie rezygnacji w przypadku wyrażenia w trakcie kadencji zgody na delegację do Ministerstwa Sprawiedliwości.

Zebranie nie uchwaliło zmian w statucie Stowarzyszenia.

Opublikowano Sprawy bieżące | Skomentuj

Edytorial

Szanowni Czytelnicy,

W numerze 10 pisaliśmy o wydanym rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości likwidującym 79 sądów w Polsce. O tym, jakie konsekwencje ono wywołuje, powszechnie wiadomo. Na wyrok TK czekali SN, KRS, sędziowie i – co najważniejsze – mieszkańcy społeczności lokalnych z obszarów sądów. Po raz kolejny w ostatnim czasie TK zebrał się w pełnym składzie w sprawach wymiaru sprawiedliwości, by orzec, że ustrojowe gwarancje, tym razem określone w art. 176 ust. 2 Konstytucji RP, też, ze znanych Trybunałowi powodów, nie działają. Jak donoszą media, sędzia Marek Kotlinowski wskazał, że określanie siedzib poszczególnych sądów nie jest zastrzeżone wyłącznie do regulacji ustawowej oraz, że rozwiązanie przewidujące dokonywanie takich zmian ustawowo mogłoby – w określonych wypadkach – negatywnie wpłynąć na prawo obywateli do sądu. „Ustawodawca nie ma bowiem możliwości tak szybkiej reakcji na zachodzące zmiany, jaką ma organ wykonawczy”.

To chyba pewne pomylenie priorytetu funkcji gwarancyjnej przepisu Konstytucji z potrzebą wydumanych „określonych przypadków”, które zapewne nigdy nie miały miejsca i oby nie miały miejsca w przyszłości. Ale te same szczególne przypadki, oczywiście wyjątkowo, uzasadniały konstytucyjność zamrożenia płac sędziom. W ostatnim orzeczeniu (K 27/12) już cztery zdania odrębne. Oby kiedyś nie okazało się, że pewne wyjątkowe sytuacje uzasadniają szerokie wykładanie pojęcia „ustawy”, gdzie mowa o tym, że Sędziowie w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom (art. 178 ust. 1 Konstytucji RP). Zachęcamy Czytelników do wypowiedzi na temat tego judykatu. Przy tej okazji, z uwagi na opublikowanie uzasadnienia do wyroku w sprawie K 1/12, ustalamy termin nadsyłania tekstów w ogłoszonym konkursie na glosę do niego do 30.6.2013 r.

Są decyzje polityczne, które może nie wnoszą wiele dobrego do wymiaru sprawiedliwości, ale z uwagi na różne racje, w tym czasowe, i poparcie medialne, są podejmowane i wprowadzane od ręki. Jak się okazuje, co widać m.in. w przypadku sądów elektronicznych i elektronicznego postępowania upominawczego, wywołują one tyle samo pożytku, co szkód. Gdy o tej „złej stronie medalu” prawie nikt nie mówił, poprzedni Minister Sprawiedliwości o swoim sukcesie opowiadał wszem i wobec. Po licznych krytycznych wypowiedziach medialnych, zainicjowanych przez „Iustitię”, okazuje się, że Minister był już tylko tym, który przecinał wstęgę, a tak na prawdę to poprzednicy poprzednika przygotowali całą nie do końca dobrze działającą elektroniczną maszynę. „Na szczęście” teraz te same osoby wszystko to szybko naprawią. Mam pewne obawy, czy i tym razem nie będzie jak zawsze.

Skutkiem innego orzeczenia TK, i zaniechania władzy ustawodawczej i wykonawczej, Sądy, i nasi klienci, już ponad dwa lata czekają na zmianę przepisów dotyczących nadawania klauzuli wykonalności, i doczekać się nie możemy (zob. „Iustitia” Nr 2(4)/2011). To zaniechanie sprawia, że sędziowie lub referendarze, o ile są zatrudnieni w danym sądzie, i o ile wykonują czynności, które zgodnie z art. 2 § 2a PrUSP powinni wykonywać, w dziesiątkach tysięcy spraw muszą wykonywać dodatkowe czynności, co z kolei w prosty sposób prowadzi do wydłużenia postępowania. Tę wypowiedź należy odczytywać przy uwzględnieniu stałego wzrostu spraw. W 2012 r. do sądów powszechnych wpłynęło ponad 14 milionów spraw. Było to ponad 450 tys. więcej niż w 2011 r. i 4 miliony więcej niż w 2006 r. Sędziów obecnie jest mniej więcej tyle samo, co w 2006 r. Mijają kolejne miesiące, a nadal nie udało się też zmienić złych przepisów o kwalifikacjach asystentów sędziów, co sprawia, że nadal nie ma chętnych na takie stanowiska. Problemy te sprawiają, że krytykowany czas rozpoznania spraw się nie zmniejsza, wymagają szybkich zmian – zmian, które nie byłyby potrzebne, gdyby specjaliści z MS, wbrew głosom rozsądku, wcześniej ich nie wprowadzali. Pewnie trudno sobie to wyobrazić decydentom, skoro każdy z nich ma jednego lub kilku asystentów, a w sądach całe wydziały nie mają ani jednego. Więc to w takich sprawach jest potrzeba szybkiego działania normodawcy, a nie przy likwidowaniu sądów.

Zachęcam do lektury tekstu numeru autorstwa dr hab. Ł. Błaszczaka „Moc wiążącą wyroków Krajowej Izby Odwoławczej w postępowaniach sądowych związanych ze zwrotem wadium”. Jest to temat wywołujący wątpliwości, który szeroko i wnikliwie został przedstawiony na naszych łamach. Cały czas trwa dyskusja na temat dojścia do zawodu sędziego i roli, jaką spełnia Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury. Istotnym głosem w tej i w szeregu innych kwestii jest wypowiedź z-cy dyr. KSSIP SSA Rafała Dzyra. W wywiadzie poruszyliśmy wiele tematów nurtujących sędziów, dotyczących szkolenia wstępnego i ustawicznego, ale i zasad naboru wykładowców, ich statusu oraz przyszłości Szkoły. Chciałbym również zwrócić Państwa uwagę na – prawie nieprawniczy – tekst dwojga psychologów z UW Moniki StasiukTomasza Barana. Czekamy na Państwa uwagi i opinie, czy niewielka wolta ze świata prawa w świat psychologii, to krok we właściwym kierunku.

Zwykle piszę o tekstach, które się ukazały. Są też teksty, które nigdy się już nie ukażą. Na taki czekałem od Pani Sędzi Marty Ostrowskiej z Wrocławia, obiecała go nam na początku marca. Niestety, kilka dni temu zostaliśmy wstrząśnięci informacją o jej nagłej i przedwczesnej śmierci. Słowa nie oddadzą tego, co czujemy. Będzie nam Cię brakowało.

Bardzo proszę naszych Czytelników o okazanie pomocy rodzinie Marty. Szczegóły na stronie.

Krystian Markiewicz
Redaktor Naczelny

Opublikowano Edytorial, IUSTITIA 1(11)/2013 | Skomentuj