Rezolucja Europejskiego Stowarzyszenia Sędziów w sprawie wynagrodzeń sędziów w Szwecji

pobierz pdf

1. Europejskie Stowarzyszenie Sędziów – „EA” w dniu 18.10.2024 r. na posiedzeniu w Kapsztadzie zostało ponownie poproszone przez Szwedzkie Stowarzyszenie Sędziów o rozważenie systemu wynagrodzeń sędziowskich w Szwecji.

2. Poinformowano, że w 2005 r. rząd szwedzki porzucił poprzedni system, w którym wynagrodzenia sędziów były ustalane zgodnie z opublikowaną skalą wynagrodzeń i wprowadził w jego miejsce system, w którym wynagrodzenia sędziów w Szwecji są ustalane indywidualnie. System ten nadal obowiązuje. Z zastrzeżeniem minimalnego poziomu wynagrodzenia, zwykle ustalanego przy mianowaniu sędziego, kwota, którą otrzymuje każdy sędzia, jest ustalana przez sędziego głównego lub prezesa sądu, w którym sędzia orzeka. Prowadzi to do sytuacji, że sędziowie orzekający w tym samym sądzie lub na tym samym szczeblu w hierarchii sądowej otrzymują różne wynagrodzenie (niezależnie od stażu pracy).

3. W niedawnej ankiecie przeprowadzonej przez Szwedzkie Stowarzyszenie Sędziów wielu sędziów zgłosiło, że z powodu systemu zindywidualizowanych wynagrodzeń odczuwali oni presję wywieraną ze strony sędziego głównego lub prezesa sądu odpowiedzialnego za podejmowanie decyzji w sprawie ich wynagrodzenia. Sędziowie uważają, że z powodu tego systemu nie cieszą się niezależnością w swojej pracy sądowej, którą powinni mieć. Niechętnie wyrażają poglądy sędziowskie, które mogą nie zgadzać się z poglądami danego sędziego głównego lub prezesa, lub podnoszą kwestie zarządzania sądem, w przypadku gdyby mogło to mieć negatywne odzwierciedlenie w przyszłych decyzjach dotyczących ich wynagrodzeń. Szwedzkie Stowarzyszenie Sędziów przez długi czas argumentowało, że system ten zagraża wewnętrznej niezawisłości sędziowskiej; w 2005 i 2007 r. EAJ przyjęło rezolucje o podobnej treści.

4. EAJ podziela i powtarza te obawy. System umożliwia i może promować różnice w wynagrodzeniach sędziów o równej pozycji, którzy wykonują takie same zadania przez taki sam okres sprawowania urzędu, które wynikają z nieprzejrzystych przesłanek i są podatne na wpływ, choćby podświadomy, osobistego faworyzowania. System ten może zatem naruszać niezawisłość sędziego w jego pracy orzeczniczej.

5. Obawy EAJ znajdują poparcie w międzynarodowych standardach niezawisłości sędziowskiej określonych w (a) Zaleceniu (2010) 12 Komitetu Ministrów Rady Europy w sprawie „Sędziowie: niezawisłość, sprawność i odpowiedzialność”1 (b) Powszechnej Karcie Sędziego2 oraz (c) Europejskiej Karcie Ustawowych Zasad Dotyczących Sędziów3, które wyraźnie sprzeciwiają się powiązaniu wynagrodzenia sędziego z wynikami jego pracy sądowej. Takie powiązanie stwarza możliwość wywierania presji na sędziów, której celem lub skutkiem może być wpływanie na decyzje i zachowanie sędziego.

6. EAJ popiera również opinię Rady Konsultacyjnej Sędziów Europejskich, zgodnie z którą przy ustalaniu wynagrodzenia sędziego „zależność od wyników pracy sędziego może stwarzać trudności dla niezawisłości sędziów”4. Taki proces może w oczywisty sposób wpływać na zachowanie sędziów (ze szkodą dla stron w poszczególnych sprawach), a także zagrażać niezawisłości sędziowskiej5. Należy unikać stosowania indywidualnych ocen do ustalania wynagrodzenia i emerytury poszczególnych sędziów, ponieważ proces ten może w oczywisty sposób wpływać na zachowanie sędziów, a tym samym zagrażać niezawisłości sędziowskiej i interesom stron6.

7. W opinii EAJ wszystkie przepisy krajowe dotyczące wynagrodzeń sędziowskich oraz wszyscy urzędnicy i kierownicy rządów krajowych odpowiedzialni za ustalanie wynagrodzeń sędziowskich powinni zatem w pełni przestrzegać podstawowych i powszechnie uznanych zasad niezawisłości sędziowskiej.

W związku z tym EAJ ponownie wzywa szwedzki rząd do zastąpienia istniejącego systemu ustalania wynagrodzeń szwedzkich sędziów systemem, który w pełni wyklucza jakikolwiek możliwy wpływ na niezawisłość sędziowską zgodnie z ugruntowanymi standardami międzynarodowymi.

1 Rekomendacja CM (2010) 12 w sprawie sędziów: Niezawisłość, skuteczność i odpowiedzialność, art. 55–55 2 Powszechna Karta Sędziego, art. 8-1 ust. 2 3 Europejska Karta Ustawowych Zasad Dotyczących Sędziów, art. 6, ust. 6.1 i 6.2 4 Opinia CCJE 17(2014) w sprawie oceny pracy sędziów i poszanowania niezawisłości sędziowskiej, ust. 28 5 Ibid ust. 46 6 Ibid wnioski 13.

1 Rekomendacja CM (2010) 12 w sprawie sędziów: Niezawisłość, skuteczność i odpowiedzialność, art. 55-55.

2 Powszechna Karta Sędziego, art. 8-1 ust. 2.

3 Europejska Karta Ustawowych Zasad Dotyczących Sędziów, art. 6, ust. 6.1 i 6.2.

4 Opinia CCJE 17(2014) w sprawie oceny pracy sędziów i poszanowania niezawisłości sędziowskiej, ust. 28.

5 Ibid ust. 46.

6 Ibid wnioski 13

Opublikowano IUSTITIA 3-4(54)/2024, Sądy za granicą | Skomentuj

Rezolucja Europejskiego Stowarzyszenia Sędziów w sprawie Armenii

pobierz pdf

Na posiedzeniu w Kapsztadzie w dniu 18.10.2024 r. Europejskie Stowarzyszenie Sędziów (EAJ) odnotowało z wielkim rozczarowaniem i zaniepokojeniem, że jego rezolucja przyjęta na posiedzeniu w Atenach w dniu 2.6.2023 r. oraz pismo z 14.7.2023 r., dotyczące niewłaściwego stosowania procedur dyscyplinarnych wobec sędziów, nie przyniosły żadnej poprawy stanu rzeczy, który doprowadził do przyjęcia rezolucji i pisma. W rzeczywistości EAJ został poinformowany, że sprawy uległy dalszemu pogorszeniu. Dlatego EAJ przypomina, że:

– jest naruszeniem niezawisłości sędziów i podważa rządy prawa sytuacja, jeżeli w postępowaniach dyscyplinarnych prawa proceduralne danego sędziego nie są w pełni przestrzegane;

– jest naruszeniem niezawisłości sędziów i praworządności wykorzystywanie mediów i mediów społecznościowych przez osoby sprawujące urząd sędziego do publicznego zgłaszania zarzutów wobec sędziów w celu wszczęcia postępowania dyscyplinarnego;

– jest naruszeniem niezawisłości sędziów i praworząd­ności sytuacja, w której osoby wszczynające postępowania ­dyscyplinarne bezpośrednio lub pośrednio wpływają na osoby podejmujące decyzje w tych postępowaniach;

– jest naruszeniem niezawisłości sędziów i praworządności dokonywanie oceny sędziów przez organ, w którym większość stanowią osoby niebędące sędziami;

– jest naruszeniem niezawisłości sędziów i praworządności wywieranie stałej presji na sędziów poprzez zbyt częste cykle oceny i nadmiernie rozbudowane systemy sprawozdawczości.

W związku z tym EAJ:

– oczekuje, że władze Armenii powstrzymają się od takich środków;

– zachęca właściwe organy Rady Europy i inne organy upoważnione do śledzenia rozwoju sytuacji w Armenii do wywierania nacisku na poprawę sytuacji i

– oczekuje, że zalecenia Komisji Weneckiej dotyczące procedur oceny i dyscyplinarnych będą przestrzegane i nie będą obchodzone.

Opublikowano IUSTITIA 3-4(54)/2024, Sądy za granicą | Skomentuj

Oświadczenie Europejskiego Stowarzyszenia Sędziów w sprawie Bułgarii

pobierz pdf

Po rozpatrzeniu w dniu 18.10.2024 r. na posiedzeniu w Kapsztadzie Europejskie Stowarzyszenie Sędziów (EAJ) wyraża poważne zaniepokojenie faktem, że Najwyższa Rada Sądownictwa Bułgarii do tej pory nie uwzględniła jeszcze warunków wyrażonych w oświadczeniu wydanym przez EAJ na posiedzeniu w dniu 2.6.2023 r. w Atenach. W oświadczeniu tym EAJ podkreśliło potrzebę wprowadzenia bezpiecznego i przejrzystego elektronicznego systemu głosowania przed kolejnymi wyborami sędziów do tego organu. W oświadczeniu tym EAJ, po odnotowaniu niedociągnięć w elektronicznym systemie głosowania, podkreśliło potrzebę wprowadzenia bezpiecznego i przejrzystego elektronicznego systemu głosowania przed kolejnymi wyborami sędziowskich członków Rady.

EAJ rozumie, że po niepowodzeniu reformy konstytucyjnej z 2023 r., która przewidywała, że większość członków Najwyższej Rady Sądownictwa będą stanowić sędziowie wybierani przez swoich sędziów, nowa tura wyborów do Rady jest w toku i jest przygotowywana. Jest zatem wysoce niepokojące, że kwestie dotyczące bezpieczeństwa i integralności elektronicznego systemu głosowania nie zostały ani zbadane, ani naprawione.

Co więcej, jak rozumie EAJ, od czasu wydania w Atenach oświadczenia w tej sprawie, w Najwyższej Radzie Sądownictwa nie odbyła się żadna debata na ten temat.

W związku z tym EAJ wzywa Najwyższą Radę Sądownictwa do pilnej aktualizacji elektronicznego systemu głosowania w ramach otwartej i przejrzystej procedury, umożliwiającej niezależną kontrolę, w celu zapewnienia bezpieczeństwa i integralności każdego systemu wykorzystywanego do głosowania przez sędziów. EAJ zwraca się również do Rady, aby nie przeprowadzała żadnych wyborów przed pełnym wdrożeniem systemu, który okaże się niezawodny, bezpieczny i zdolny do zapewnienia tajności głosowania.

EAJ zachęca również Komisję Europejską, która nadal nadzoruje kilka projektów korzystających z finansowania UE, do zbadania tej sprawy i podjęcia szybkich działań zgodnie z art. 19 ust. 1 zd. 2 TUE w celu zapewnienia skutecznego elektronicznego procesu głosowania, który da sędziom pewność, że ich głos nie zostanie zmanipulowany ani ujawniony innym osobom bez ich zgody.

EAJ oczekuje, że Komisja Europejska jako strażnik traktatów zastosuje wszelkie niezbędne środki, jeśli odpowiednia reforma systemu głosowania w opisany sposób nie zostanie przyjęta i wdrożona bez dalszej zwłoki.

Opublikowano IUSTITIA 3-4(54)/2024, Sądy za granicą | Skomentuj

Sztuczna inteligencja i mrówki: rewolucja postprzemysłowa

pobierz pdf

„Czasy się zmieniają”
Bob Dylan (1965), laureat Nagrody Nobla

Ludzka natura ma tendencję do refleksji i wspominania tego, co wydarzyło się w ich życiu osobistym. Z czasem przekłada się to na nostalgię za „tym, co było kiedyś”. Jest to prawdopodobnie największe złudzenie, na jakie podatne są istoty ludzkie, ponieważ ignoruje ono jedyną prawdziwą zasadę Wszechświata: zmianę. W rzeczywistości prawdopodobnie widzimy te rzeczy przez pryzmat tego kim jesteśmy1. A zatem możemy nawet nie widzieć ich takimi, jakimi były „wtedy”, bo zależy to od naszych własnych doświadczeń życiowych. W rzeczywistości, jak zauważono: „Są tacy, którzy patrzą na rzeczy takimi, jakimi są i pytają dlaczego? Ja marzę o rzeczach, których nigdy nie było i pytam, dlaczego nie?”2. Systemowe zmiany otaczającego nas świata jakie zaszły w ciągu ostatnich kilku lat, od ekonomii po COVID, stworzyły poczucie oderwania się od naszych zbiorowych „korzeni”. Na poziomie społecznym analogią byłoby wyobrażenie sobie destrukcyjnego wpływu na populację farmy mrówek, która została wywrócona do góry nogami, tak że mrówki muszą zacząć od nowa w tworzeniu swojego środowiska3. Przychodzi na myśl słowo „restrukturyzacja”, a społeczeństwo może być w trakcie wymyślania na nowo tego, co uważamy za byłe.

Dodatkowym czynnikiem jest przekonanie, że czas płynie bardzo szybko. W rzeczywistości, z perspektywy widza, czas płynie w tym samym tempie, co zawsze. Ważne jest to, że tempo zmian jest niezależne od pozornego tempa upływu czasu. Co więcej, paradygmat poznania 4E (Embodied, Embedded, Enacted lub Extended – wcielony w życie, osadzony w realiach, wprowadzony w życie lub rozszerzony) wzmacnia ten proces poprzez uwzględnienie aspektów środowiskowych w indywidualnej percepcji tego, co się wokół nas dzieje4. Może to prowadzić do poczucia pilności, które może zastąpić racjonalne podejmowanie decyzji w procesie „restrukturyzacji”.

W drugiej połowie XX w. świat zgodnie dążył do innowacji technologicznych w dziedzinach, które koncentrowały się na rozwiązaniach inżynieryjnych różnych problemów takich jak loty kosmiczne i nieprzywierające naczynia kuchenne. Dążenie to nie było ograniczone przez granic narodowych lub polityk, ale był napędzany częściowo przez ekonomię, a częściowo przez zimnowojenną politykę, ani nie towarzyszyły mu żadne znaczące innowacje społeczne. Jednocześnie rozwój technologii wpłynął na ludzkość w takich kwestiach, jak leczenie chorób, z których niektóre istniały od wieków, a niektóre, takie jak AIDS, były zupełnie nowe.

Jako całość, okres ten reprezentuje coś, co można nazwać rewolucją technologiczną/cyfrową. Był to do pewnego stopnia okres, w którym dążenie do celu było celem samym w sobie i nie dotyczyło długoterminowych wyników ani możliwych konsekwencji5. Pod pewnymi względami można to porównać do psa, który goni samochód, ponieważ pojawia się pytanie: „Co pies zrobi z samochodem, jeśli go złapie?” Do pewnego stopnia „pies” faktycznie złapał „samochód”, a rewolucja technologiczna/cyfrowa przekształciła się w rewolucję postindustrialną. Rzeczywistość XXI w. pokazuje ten dylemat dość wyraźnie w synergicznym społecznym zderzeniu innowacji technologicznych ze sztuką i naukami humanistycznymi.

Filozoficzny wpływ tej kolizji podsumowuje słowo „cyber-etyka”. Definiuje się ją jako relację między systemami etycznymi i prawnymi, które zostały opracowane, aby służyć ludzkości od czasów starożytnych do współczesności, wyrażonymi w naszych filozoficznych i etycznych systemach myślenia, w przeciwieństwie do zdolności technologii komputerowej do działania poza tymi konwencjami niemal bez ograniczeń6. Zasadniczo problem cyber-etyczny został przyspieszony przez tempo innowacji technologicznych, którym nie towarzyszą innowacyjne zmiany w strukturze społecznej. W rezultacie wpływ ten nie ogranicza się jedynie do upływu czasu, ale wydaje się również rozszerzać swój zakres społeczny.

Na poziomie społecznym, ekspansja rejestrowania informacji, czasami określana jako „Big Data”, podobnie doprowadziła do subtelnej zmiany w codziennej działalności wielu zawodów7. Rzeczywiście, zauważono, że „przeszliśmy od epoki bogatej w znaczenia, ale ubogiej w dane, do epoki bogatej w dane, ale ubogiej w znaczenia… [Jest to rewolucja epistemologiczna równie fundamentalna jak rewolucja kopernikańska]”8.

Opublikowano IUSTITIA 3-4(54)/2024, Sądy za granicą | Skomentuj

Wpływ sztucznej inteligencji na tajwańskie sądownictwo

pobierz pdf

Sędziowie na Tajwanie zaczęli badać i wykorzystywać sztuczną inteligencję (AI), ale jej wdrażanie na pełną skalę jest wciąż w powijakach. Sztuczna inteligencja może usprawnić zadania administracyjne, pozwalając sędziom bardziej skupić się na złożonym rozumowaniu prawnym. Sztuczna inteligencja może również pomóc w utrzymaniu spójności interpretacji prawnych i zmniejszeniu ludzkich uprzedzeń. Co więcej, lepszy dostęp do systemów informacji prawnej i precedensów może poprawić ogólną jakość decyzji sądowych. Istnieje jednak ryzyko, że sędziowie będą w zbyt dużym stopniu polegać na sztucznej inteligencji, potencjalnie podważając ludzki osąd i dyskrecjonalną władzę sędziów. Ponadto, jeśli systemy sztucznej inteligencji są szkolone na podstawie stronniczych lub nieobiektywnych danych, mogą one utrwalać lub nawet nasilać istniejące uprzedzenia. Powinniśmy więc korzystać ze sztucznej inteligencji ostrożnie i mądrze. Niniejszy esej ma na celu zilustrowanie wykorzystania sztucznej inteligencji i jej wpływu na tajwański system sądowniczy, a także omówienie wysiłków zmierzających do uregulowania wykorzystania sztucznej inteligencji przez Judicial Yuan, organ odpowiedzialny za politykę administracji sądowej.

I. Wykorzystanie technologii AI w tajwańskim sądzie

W tajwańskim systemie sądowniczym sztuczna inteligencja jest wykorzystywana przede wszystkim do zadań takich jak rozpoznawanie mowy w języku mandaryńskim, inteligentny system analizy czynników wpływających na wymiar kary, analiza dokumentacji elektronicznej i inteligentny chatbot obsługi klienta, a nie do podejmowania decyzji sądowych. Celem jest poprawa wydajności i zmniejszenie obciążenia sędziów. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w tajwańskim systemie sądowniczym przedstawia się następująco:

1. Rozpoznawanie mowy mandaryńskiej

1.1. Rozpoznawanie mowy mandaryńskiej dla transkrypcji sądowych

System ten wykorzystuje najnowszą technologię sztucznej inteligencji przy użyciu głębokich sieci neuronowych (DNN). Wykorzystuje silnik rozpoznawania mowy oraz modele opracowane i przeszkolone na specjalistycznym korpusie prawnym zawierającym dużą liczbę publicznie dostępnych wyroków i danych transkrypcji. Pozwala to każdemu uczestnikowi postępowania sądowego (w tym sędziom, sędziom obywatelskim, prokuratorom, prawnikom, pozwanym, powodom i świadkom) na transkrypcję ich wypowiedzi i opinii w czasie rzeczywistym poprzez konwersję mowy na tekst. Dzięki wysokiej dokładności rozpoznawania, system ten zmniejsza potrzebę ręcznej transkrypcji, oszczędza czas sądu i zwiększa wydajność postępowań sądowych.

1.2. Oprogramowanie do wprowadzania mowy offline

System ten wykorzystuje silnik rozpoznawania mowy i modele, które umożliwiają sędziom, urzędnikom lub asystentom płynne wprowadzanie mowy na laptopach, tabletach lub komputerach stacjonarnych bez konieczności połączenia z Internetem. Wykorzystanie mowy do sporządzania wyroków lub innych dokumentów poprawia wydajność pracy i zmniejsza liczbę przypadków chorób zawodowych spowodowanych długotrwałym pisaniem na klawiaturze.

1.3. Rozszerzenie poleceń głosowych dla wprowadzania mowy w trybie offline

Funkcja ta stanowi rozszerzenie oprogramowania do wprowadzania mowy w trybie offline, umożliwiając sędziom korzystanie z poleceń głosowych do obsługi systemów wyszukiwania informacji prawnych (wyszukiwanie wyroków, ustaw) oraz do przeglądania lub wyświetlania elektronicznych akt sprawy.

1.4. Rozpoznawanie mowy w języku mandaryńskim na potrzeby rozpraw sądowych

System ten wykorzystuje technologię zamiany mowy na tekst, aby zaspokoić potrzebę transkrypcji nagrań z posiedzeń lub rozpraw w sądach.

Opublikowano IUSTITIA 3-4(54)/2024, Sądy za granicą | Skomentuj

Sprawozdanie z 66. dorocznego spotkania Światowego Stowarzyszenia Sędziów (IAJ)

pobierz pdf

Stowarzyszenie Sędiów Polskich IUSTITIA jest członkiem IAJ, założonego w Austrii w 1953 roku, jako międzynarodowa organizacja narodowych stowarzyszeń sędziów z pięciu kontynentów. Głównym celem IAJ jest obrona niezależności sądownictwa, które jest niezbędne dla sprawowania wymiaru sprawiedliwości oraz gwarancji praw człowieka i podstawowych wolności. IAJ składa się ze stowarzyszeń z 96 krajów na całym świecie. Składa się z czterech Grup Regionalnych: Europejskiego Stowarzyszenia Sędziów (EAJ), które zrzesza stowarzyszenia z 44 krajów, Grupy Iberoamerykańskiej (IBA), zrzeszającą stowarzyszenia z 18 krajów, Grupy Afrykańskiej, ze stowarzyszeniami z 20 krajów oraz grupy Azji, Ameryki Północnej i Oceanii (ANAO) ze stowarzyszeniami z 14 krajów IUSTITIA jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Sędziów.

UIM-IAJ nadal ma miejsce doradcze w Organizacji Narodów Zjednoczonych i Radzie Europy.

W dniach od 18–22.10.2024 r. w Kapsztadzie w Republice Południowej Afryki odbyło się spotkanie delegatów stowarzyszeń sędziowskich – członków IAJ. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Stowarzyszenia Sędziów Polskich „IUSTITIA” – Prezes Zarządu Krystian Markiewicz, Dorota Zabłudowska – członek Zarządu oraz Tomasz Posłuszny – przewodniczący zespołu międzynarodowego stowarzyszenia.

Obrady plenarne otworzył sędzia Neelan Karikan – prezes Stowarzyszenia Sędziów Magistratów RPA (JOASA). Powitalne przemówienia wygłosili również sędziowie: JP Smith – przewodniczący komitetu organizacyjnego, L. Unuvar – prezes sądu magistrackiego w Kapsztadzie, który przedstawił historię JOASA, Le Grange – wiceprezes Sądu Prowincji Przylądkowej Zachodniej, Duro Sessa – Prezes IAJ, prof. Giacono Oberto – sekretarz Generalny IAJ. Za pośrednictwem łącza internetowego głos zabrała Thembisile Simelane – Minister Sprawiedliwości. Ostatnim z mówców był MML Maya – Prezes Sądu Najwyższego RPA.

Następnie rozpoczęły się posiedzenia Grup Regionalnych –Europejskiego Stowarzyszenia Sędziów (EAJ), Iberoamerykańskiej Grupy Regionalnej, Afrykańskiej Grupy Regionalnej, Grupy Regionalnej Azji, Ameryki Północnej i Oceanii.

Podczas posiedzenia EAJ podziękowano IUSTITII za zorganizowanie kwietniowego spotkania EAJ, które odbyło się w Warszawie w kwietniu tego roku. Następnie poruszono szereg problemów lokalnych, jakie trapią sędziów w różnych krajach członkowskich, i tak:

– Sędziowie ze Szwecji – po raz kolejny przedstawili informację, iż od blisko 20 lat ich wynagrodzenia ustalane są arbitralnie przez prezesów sądów, co może rodzić potencjalne zagrożenie niezawisłości sędziów;

– Sędziowie ze Słowenii przedstawili aktualną informację o orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego, stwierdzającego, iż utrzymujący się przez kilka lat stan braku podwyżek wynagrodzeń stanowił naruszenie trójpodziału i równowagi władz. Orzeczenie skutkuje 50% wzrostem wynagrodzeń sędziów w Słowenii;

– przedstawiciel Armenii poinformował o aktualnych działaniach Ministerstwa Sprawiedliwości i Najwyższej Rady Sądownictwa Armenii, skutkujących usuwaniem z urzędu sędziów, którzy stają w obronie niezawisłości sędziów i niezależności sądów. Przedstawił również informację o biegu postępowań zainicjowanych odwołaniami wnoszonymi do ETPCz w Strasburgu;

– koledzy z Bułgarii przestawili informację dotyczącą zaistniałych nieprawidłowości przy wyborach sędziów do rady sądownictwa przeprowadzanych drogą elektroniczną, które skutkowały unieważnieniem głosowania i brakiem wyboru sędziów – członków bułgarskiej rady sądownictwa.

Opublikowano IUSTITIA 3-4(54)/2024, Sądy za granicą | Skomentuj

Sprawne i stabilne sądy. Postulaty

pobierz pdf

Strategia SPP Iustita 20 działań do 2026 r.

Wymiar sprawiedliwości znajduje się w największym od 1989 r. kryzysie, którego konsekwencje mogą wywierać negatywny wpływ na możliwość skutecznej ochrony praw obywateli w kolejnych latach.

Czas potrzebny do załatwienia merytorycznie sprawy cywilnej procesowej w sądach okręgowych w 2023 r. wynosi niemal 3 lata, a to oznacza, że realny termin przy dwóch instancjach to nie mniej niż 5 lat.

Sytuacja w pionie cywilnym sądownictwa wpływa negatywnie na realizację prawa do sądu, lecz także na warunki prowadzenia obrotu gospodarczego. Potwierdził to obszerny raport Najwyższej Izby Kontroli (dalej: NIK) z 2024 r. W zaleceniach NIK wniosła o to, aby:

1) przeprowadzić kompleksową diagnozę stanu sądownictwa powszechnego (bilans otwarcia) – w ramach szerokich konsultacji z grupami zawodowymi sądów, przedstawicielami instytucji współpracujących, RPO, środowiskiem nauki i organizacjami pozarządowymi – w celu określenia źródeł czynników utrudniających sprawność działania sądów zarówno z perspektywy sądu, jak i jego interesariuszy;

2) opracować plan (wraz z harmonogramem) działań możliwych do wdrożenia w ujęciu krótko- i długookresowym, wraz z określeniem: priorytetów, niezbędnych zasobów, podmiotów odpowiedzialnych oraz mechanizmów zarządzania, który powinien stać się podstawą wyznaczania klarownych i mierzalnych celów, rozliczalnych zadań oraz efektywnego zarządzania ryzykiem w ramach funkcjonującego w dziale sprawiedliwość systemu kontroli zarządczej;

3) przeprowadzić przegląd istniejących struktur organizacyjnych sądów powszechnych z uwzględnieniem ich właściwości miejscowej i zakresu rozpoznawanych spraw oraz zasobów kadrowych (etatyzacji) w celu identyfikacji dysfunkcji obniżających sprawność oraz wdrożenia rozwiązań uwzględniających zróżnicowanie jednostek sądownictwa powszechnego w skali kraju;

4) ograniczyć delegowanie sędziów i innych pracowników sądów do instytucji spoza systemu sądownictwa powszechnego do niezbędnego minimum, tj. takiego, w jakim powierzanych im zadań administracyjnych nie mogą wykonać inni pracownicy, w szczególności osoby zatrudnione w ramach korpusu służby cywilnej;

5) prowadzić racjonalne (z uwzględnieniem potrzeb stabilizacji prawa) i transparentne działania legislacyjne z uwzględnieniem ewaluacji ex-ante i ex-post wprowadzanych rozwiązań;

6) uporządkować i ograniczyć pracochłonność rozbudowanego modelu statystyki i sprawozdawczości sądowej, z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb związanych z zarządzaniem organizacją sądów, nadzorem administracyjnym nad sądami i oceną ich funkcjonowania;

7) zapewnić transparentność działań Ministra, w szczególności nadzorczych, organizacyjnych oraz w zakresie upubliczniania danych statystycznych o wynikach pracy sądów, w tym ich etatyzacji;

8) rozważyć, we współpracy z prezesami sądów, możliwości testowania projektowanych rozwiązań (pilotażu), w szczególności w odniesieniu do kwestii organizacyjnych oraz narzędzi służących usprawnieniu bieżącego funkcjonowania sądów, niewymagających zmian ustawowych.

Pomimo że raport NIK opublikowano w październiku 2024 r., nie opracowano dotąd listy działań strategicznych. Sytuacja w sądach jest z miesiąca na miesiąc coraz trudniejsza. Niepodejmowanie działań uniemożliwia oszacowanie czasu potrzebnego do poprawy sytuacji.

Troska o zapewnienie efektywnego i nowoczesnego sądownictwa jest jedną z najważniejszych kwestii, jaką zajmuje się nasze stowarzyszenie. Dlatego SSP „Iustitia” przedstawia strategię działań.

Warszawa, marzec 2025 r.

Opublikowano IUSTITIA 3-4(54)/2024, Konferencje i szkolenia | Skomentuj

Strategia SSP „Iustitia” dotyczaca działań w krótkim, średnim i długim horyzoncie czasowym

pobierz pdf

1. Powołanie nowych głównych rzeczników dyscyplinarnych

Problem:

Postępowania dyscyplinarne sędziów są faktycznie zablokowane, gdyż rzecznikiem dyscyplinarnym i jego zastępcami są osoby powołane przez Zbigniewa Ziobrę (Piotr Schab, Przemysław Radzik, Maciej Lasota), a ich zastępcami w apelacjach i okręgach osoby przez wskazane przez Piotra Schaba. Powoływanie tzw. rzeczników ad hoc przez Ministra Adama Bodnara nie rozwiązuje problemu systemowego, gdyż liczba spraw, które im powierza Minister, jest niewielka (kilkanaście spraw przeciwko sędziom ­łamiącym praworządność i etykę w latach 2016–2023). Według interpretacji Ministra Sprawiedliwości nie można odwołać trzech „głównych” rzeczników dyscyplinarnych, co oznacza, że mieliby zajmować stanowiska do czerwca 2026 r. lub uchwalenia nowej ustawy. Termin przedawnienia deliktów dyscyplinarnych wynosi 5 lat, co oznacza, że wiele deliktów dyscyplinarnych może ulec przedawnieniu. Zakładając, że realnie nowi rzecznicy mogliby wszcząć postępowania dyscyplinarne pod koniec 2026 r. – oznacza to, że przedawnić się mogą wszystkie czyny popełnione przed końcem 2021 r.

Rozwiązanie:

Ustawa – Prawo o ustroju sądów powszechnych nie zabezpiecza ciągłości kadencji głównych rzeczników dyscyplinarnych – nie zawiera enumeratywnego wyliczenia przypadków, kiedy można zakończyć kadencję przed jej upływem. Oznacza to, że organ powołujący (Minister Sprawiedliwości) może odwołać taką osobę przed końcem kadencji, gdy przemawiają za tym względy systemowe. Żadne wartości konstytucyjne nie przemawiają za trwaniem kadencji osób powołanych na stanowiska przez poprzedniego ministra sprawiedliwości. Osoby te w sposób w jaki wykonywały swoje funkcje, stając się narzędziem represji wobec broniących praworządności sędziów, naruszyły zasady etyki sędziowskiej i przepisy prawa. Postępowanie dyscyplinarne wobec sędziów, które od wielu lat funkcjonowało w polskim systemie prawa było jawnie nadużywane i stało się bronią uderzającą w niezawisłość sędziów i niezależność sądów. Trwanie kadencji powołanych za poprzedniego ministra sprawiedliwości głównych rzeczników dyscyplinarnych uniemożliwia istnienie i funkcjonowanie systemu odpowiedzialności dyscyplinarnej zgodnej ze standardami unijnymi i konstytucyjnymi (wyrok TSUE z 15.7.2021 r. w sprawie KE przeciwko Polsce C-791/19) co może prowadzić do bezkarności sprawców deliktów. Ponadto stwarza społeczne poczucie niesprawiedliwości.

Możliwa perspektywa czasowa działań: krótka.

2. Wstrzymanie faktycznych i prawnych działań nielegalnej neoKRS

Problem:

Krajowa Rada Sądownictwa w składzie ukształtowanym w 2022 r. (i poprzednio 2018 r.) na podstawie ustawy z 8.12.2017 r. o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 269; dalej: neoKRS) nie jest organem konstytucyjnym (por. uchwała składu połączonych Izb: Cywilnej, Karnej oraz Pracy i Ubezpieczeń Społecznych SN z 23.1.2020 r., BSA I-4110-1/20; wyrok NSA z 6.5.2021 r., II GOK 2/18, uchwała SN z 2.6.2022 r., I KZP; wyrok ETPCz Wałęsa v. Polska z 23.11.2023 r., skarga nr 50849/21). Zgodnie z art. 57 § 4 u.s.p. Minister Sprawiedliwości zapewnia obsługę informatyczną procesu nominacyjnego. Pomimo systemowej wadliwości neoKRS, Minister Sprawiedliwości nie podjął działań w celu zakończenia współpracy z ww. organem i zakończenia jego faktycznej działalności, zdarzało się nawet, że zwracał się do niego o wydanie opinii. Ministerstwo Sprawiedliwości uznaje również za skuteczne decyzje tego organu, który masowo odmawia sędziom w wieku 65 lat zgody na dalsze orzekanie (do 72. roku życia), pomimo, że wykazują oni brak przeciwwskazań zdrowotnych.

Liczba sędziów przechodzących w stan spoczynku co roku to ok. 50–60 osób, z czego w ok. 1/4 KRS odmawia wyrażenia zgody na zajmowanie przez sędziego stanowiska po osiągnięciu wymaganego do stanu spoczynku wieku. Sytuacja taka trwa do dziś.

Natomiast systematycznie zwiększa się liczba nielegalnie powołanych sędziów. W 2024 r. Prezydent mianował 418 osób na stanowiska sędziowskie w sądach powszechnych, administracyjnych, wojskowych i SN, z czego zaledwie niewiele więcej niż połowę (217 osób) stanowili asesorzy sądowi w sądach rejonowych. Od grudnia 2023 r. łącznie powołanych zostało na stanowiska sędziowskie ponad 500 osób.

Prowadzi to do tego, że w grupie 10 000 polskich sędziów systematycznie wzrasta liczba wadliwie powołanych, a ubywa liczba legalnie powołanych sędziów.

Rozwiązanie:

Minister Sprawiedliwości powinien zakończyć jakąkolwiek współpracę z Krajową Radą Sądownictwa w składzie ukształtowanym na podstawie ustawy z 8.12.2017 r. Dotyczy to także zawieszenia obsługi informatycznej procesów nominacyjnych. Powinien również umożliwić w trybie decyzji administracyjnej dalsze orzekanie sędziom, którzy ukończyli 65 lat, na podstawie zaświadczeń o stanie zdrowia, z uwagi na to, że nie ma konstytucyjnego organu, który mógłby rozpoznawać ich wnioski. Powinien również zwrócić się do Policji o zabezpieczenie wstępu do budynków konstytucyjnego organu i uniemożliwienie wejścia tam i dostępu do danych osobowych sędziów osobom, które nie są konstytucyjnymi członkami KRS.

Możliwa perspektywa czasowa działań: krótka.

Opublikowano IUSTITIA 3-4(54)/2024, Konferencje i szkolenia | Skomentuj

Determinanty wyboru rozpraw zdalnych

pobierz pdf

Wprowadzenie

Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja czynników, które ograniczają, utrudniają lub uniemożliwiają realizację rozprawy sądowej w trybie zdalnym, tj. z wykorzystaniem metod i technik komunikacji na odległość. Z uwagi na globalny charakter tego zagadnienia, w pierwszej części artykułu zostaną zilustrowane wybrane prace badaczy brytyjskich i amerykańskich, a następnie zostaną omówione zagadnienia przez nich sygnalizowane, na tle polskich prac, jak również doświadczeń sądowych, z którymi autor się zapoznał. W rezultacie zostanie zaproponowana usystematyzowana, jak również jak się wydaje nowa w polskiej literaturze metodyka oceny adekwatności wyboru rozprawy zdalnej lub stacjonarnej.

Przegląd badań brytyjskich i amerykańskich

Rozpiętość badań w prezentowanym obszarze wskazuje na kilka istotnych podobszarów, według których będzie możliwe docelowe usystematyzowanie proponowanego modelu. Znajdujemy zarówno zagadnienia techniczne, jak również związane ze statusem uczestników postępowania, koncentracji sędziego lub ławników, czy stronniczości wynikającej z przyjętego rozwiązania.

Bild i in. zwracają uwagę, na to, że niska jakość dźwięku negatywnie wpływa na ocenę wiarygodności świadków oraz wagę dowodów w postępowaniu sądowym. W rezultacie – dla prawidłowości postępowania – istotne znaczenie ma wysoka jakości akustyki zarówno w rozprawach zdalnych, jak i tradycyjnych1.

Tran z kolei koncentruje się na analizie zgodności przesłuchania wirtualnego w świetle amerykańskich ram konstytucyjnych i podaje w wątpliwość tę zgodność w przypadku świadków dorosłych, pozostawiając taką możliwość w przypadku rozpraw z udziałem dzieci2.

W swoim raporcie O’Rourke z zespołem wskazują, że rozprawy zdalne obnażyły problemy natury administracyjnej i rekomendują uproszczenie procedur, a technologia wykorzystywana do rozpraw online jest źródłem niedogodności dla uczestników postępowania3.

Norton wskazuje na wyzwania związane z wykluczeniem cyfrowym uczestników postępowań, którzy nie są reprezentowani przez profesjonalnych pełnomocników. Do katalogu wyzwań w tym obszarze zalicza:

1) trudności związane z brakiem dostępu do technologii;

2) brakiem dostępu do stabilnego połączenia internetowego;

3) brakiem wiedzy niezbędnej do skutecznego uczestniczenia w rozprawie zdalnej4.

Quintanilla z zespołem badawczym w swoim raporcie również wskazuje na potrzeby osób o niższym statusie społeczno-ekonomicznym rekomendując, aby mogły swobodnie wybierać tryb uczestnictwa, w celu wyeliminowania wykluczenia cyfrowego. Uwzględniając powyższe, rekomendują projektowanie systemów elektronicznych zorientowanych na użytkownika i jego potrzeby, a co za tym idzie przybliżających rozwiązania technologiczne dla osób obecnie wykluczonych cyfrowo5.

Opublikowano IUSTITIA 3-4(54)/2024, Varia | Skomentuj

Doktorat honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego dla SędziegoJacka Gudowskiego

pobierz pdf

Jacek Gudowski – biografia

Jacek Gudowski urodził się 23.7.1949 r. w Żabnie, starym miasteczku położonym na północ od Tarnowa, jest jednak na wskroś krakowianinem, bo tuż po urodzeniu osiadł w Krakowie i tu zapuścił korzenie. Wyrósł na krakowskim Starym Mieście, nieopodal Rynku Głównego, tuż przy Plantach, a wychował się na Kazimierzu, gdzie – spoglądając z okien na Wawel i na Skałkę – do dzisiaj mieszka. Mimo że od ponad 30 lat oddaje część swojego życia Warszawie, jest zdeklarowanym krakusem, znawcą miasta, jego topografii i historii, w tym także historii prawa i sądownictwa. Na każdym kroku podkreśla związki z Krakowem, krzewiąc jego etos, tradycje i specyficzny – nierzadko sięgający jeszcze XIX w. – intelektualny klimat.

W 1967 r. ukończył renomowane, w owym czasie najlepsze w kraju I Liceum Ogólnokształcące im. Bartłomieja Nowodworskiego, najstarszą szkołę średnią w Polsce, założoną w 1588 r., przygotowującą młodzież do studiów w Akademii Krakowskiej. „Nowodworek” na zawsze uformował jego umysł jako harmonijne zjednoczenie pierwiastków humanistycznych i ścisłych, predestynujących go – jak się potem okazało – do zawodu prawnika.

Studia na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego odbył w latach 1967–1971, mając jeszcze szansę poznać wielu wybitnych „przedwojennych” profesorów – Jana Gwiazdomorskiego, Kazimierza Przybyłowskiego, Adama Vetulaniego, Stefana Grzybowskiego, Władysława Siedleckiego, Władysława Woltera – słuchać ich wykładów, a u niektórych zdawać egzaminy.

W latach 1971–1973 odbył aplikację etatową w Sądzie Wojewódzkim w Krakowie, pozostając pod szczególnym wpływem wybitnego sędziego dr. Jana Niejadlika, sędziego Sądu Najwyższego w latach 1977–1990. Egzamin sędziowski zdał we wrześniu 1973 r., a 11.10.1973 r. został mianowany asesorem sądowym w okręgu Sądu Wojewódzkiego w Krakowie, skierowanym do orzekania w Sądzie Powiatowym w Bochni. Na stanowisko sędziego Sądu Rejonowego w Bochni powołano go 9.8.1975 r., powierzając mu od 1.9.1975 r. funkcję przewodniczącego Wydziału I Cywilnego w tym Sądzie. Orzekał w sprawach procesowych i nieprocesowych, a także nadzorował pracę komornika sądowego. W 1980 r. ukończył Studium Podyplomowe Wymiaru Sprawiedliwości w Krakowie, afiliowane przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, współorganizowane przez Sąd Wojewódzki w Krakowie.

Dnia 21.5.1980 r. został powołany na stanowisko sędziego Sądu Wojewódzkiego w Tarnowie, gdzie orzekał w sprawach cywilnych rozpoznawanych w drugiej instancji. Od 1985 r. był przewodniczącym Wydziału Cywilnego, wykonując także obowiązki wizytatora. Pełnił również funkcję rzecznika dyscyplinarnego oraz wykładał prawo cywilne na szkoleniach aplikantów okręgu Sądu Wojewódzkiego w Krakowie.

Od 1.9.1987 r. powrócił do Krakowa na stanowisko sędziego Sądu Wojewódzkiego, gdzie objął funkcję wizytatora ds. cywilnych. Upowszechniał nowe, nietypowe metody wizytacyjne, kładące nacisk nie na dominującą wtedy statystykę, lecz na aspekty merytoryczne, czyniąc starania, aby każda sprawa była załatwiana sprawnie i trafnie. Prowadził także seminaria z asesorami sądowymi, pomagając im w rozwiązywaniu doraźnych problemów orzeczniczych i warsztatowych. Orzekał w sprawach cywilnych rewizyjnych oraz szkolił aplikantów sądowych. Był inicjatorem i redaktorem biuletynu Sądu Wojewódzkiego w Krakowie, który w latach 1987–1991 ukazywał się pod tytułem „Krakowski Przegląd Sądowy”. Był to w tamtym czasie jedyny w Polsce biuletyn wydawany przez sąd powszechny, dotyczący problemów orzecznictwa.

W styczniu 1990 r., w wyniku zmian ustrojowych zapoczątkowanych postanowieniami „Okrągłego stołu”, został wybrany przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Wojewódzkiego w Krakowie jednym z ich przedstawicieli w Ogólnopolskim Zebraniu Przedstawicieli Zgromadzeń Ogólnych Sędziów w Sądach Wojewódzkich, a jednocześnie kandydatem na członka Krajowej Rady Sądownictwa. Wybory te były pierwszym w historii polskiego sądownictwa – uwzględniając także okres międzywojenny – przejawem pełnej samorządności i demokracji w środowisku sędziowskim. Następnie, dzięki wyborowi dokonanemu przez Zgromadzenie Przedstawicieli, też w pełni wolnemu i demokratycznemu, został członkiem Krajowej Rady Sądownictwa na kadencję 1990–1994.

1.7.1990 r. został powołany na stanowisko sędziego Sądu Najwyższego w Izbie Cywilnej, w której orzekał do 27.4.2020 r., kiedy niekonstytucyjne zmiany kadrowe i organizacyjne dokonywane w Sądzie Najwyższym zmusiły go do odejścia w stan spoczynku. W latach 2000–2020 był przewodniczącym Wydziału III Problemowego w Izbie Cywilnej, kilka kadencji zasiadał w kolegium Sądu Najwyższego, zastępował też Prezesa Sądu Najwyższego kierującego pracą Izby Cywilnej. Cały czas orzekał, biorąc udział w wydaniu tysięcy orzeczeń, wielokrotnie publikowanych w urzędowym zbiorze orzecznictwa.

W okresie 1991–2020 w tzw. zielonych zeszytach Sądu Najwyższego opublikowano łącznie ponad 350 orzeczeń wydanych w sprawach, w których był sprawozdawcą i autorem uzasadnienia – w tym trzynaście uchwał w składach powiększonych, a wśród nich uchwałę pełnego składu SN, uchwałę połączonych Izb oraz uchwałę pełnego składu Izby. W latach 1995–1998, gdy sędziowie SN z mocy ustawy zasiadali w wyższych sądach dyscyplinarnych korporacji zawodowych, był przewodniczącym i sędzią Krajowego Sądu Lekarsko-Weterynaryjnego przy Krajowej Izbie Lekarsko-Weterynaryjnej.

Opublikowano IUSTITIA 3-4(54)/2024, Temat numeru | Skomentuj